شناسایی پیکر فرمانده بی سر مدافعان حرم/ بازماندگان خان‌طومان به خانه برگشتند+ فیلم

خبر شناسایی پیکر‌های پنج شهید مدافعان حرم در حالی منتشر شد که در این بین نام سردار «عبدالله اسکندری» به عنوان اولین شهید بی سر مدافعان حرم به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۵۳۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲ - 31July 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، خرداد سال ۱۳۹۳ در بحبوحه جنگ سوریه، روز‌هایی که دست کم در بین خبر‌های نام شهیدی از سوریه به چشم می‌خورد، تصویر سر بریده یک فرمانده باسابقه دوران دفاع مقدس به نام «عبدالله اسکندری» دل‌ها را به سوی کربلای حسین (ع) روانه کرد. بعد از پخش این تصویر و صحبت‌هایی در خصوص تبادل اسرای تکفیری با پیکر‌های شهدا بود که همسر شهید بار دیگر جلوه‌ای زینبی از کربلا را به تصویر کشید و اعلام کرد «حاضر نیستیم یک ریال از پول بیت المال برای بازپس‌گیری پیکر، به تکفیری‌ها پرداخت شود، ما برای آنچه در راه خدا دادیم توقعی نداریم.»

شناسایی فرمانده بی سر مدافعان حرم به وطن/ بازماندگان خان‌طومان به خانه برگشتند+ فیلم

به گفته شاهدان و حاضران، عبدالله اسکندری پس از اینکه از ناحیه سر مورد اصابت گلوله دشمنان قرار گرفت، در حلب به شهادت رسید، اما به دلیل آتش سنگین دشمن امکان انتقال پیکر به عقبه وجود نداشت و از این رو پیکر به دست گروه «اجناد الشام» افتاد که بعد شناسایی او سر از بدن مبارکش جدا کردند. تصویری که به سرعت از سوی تکفیری‌ها برای تزلزل روحیه رزمندگان و خانواده‌هایشان پخش شد، اما نتیجه عکس گذاشت و عاشقان شهادت را ثابت قدم‌تر در راهی که قدم به آن نهاده بودند کرد. شهید اسکندری را اولین شهید بی سر مدافعان حرم می‌نامند.

حالا بعد از گذشته هشت سال از آن روز‌ها خبر بازگشت پیکر شهید اسکندری به همراه چند تن دیگر از شهدای خان‌طومان منتشر شده است. پیکر شهیدان «رحیم کابلی»، «مصطفی تاش‌موسی»، «محمدامین کریمیان» و «عباس آسمیه» از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه شناسایی و تایید شد و به میهن اسلامی بازگشتند.

از این میان پیکر‌های شناسایی شده شهید رحیم کابلی از شهدای مازندرانی در شهر خان‌طومان و تنها بازمانده ۱۳ شهیدی بود که در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ به شهادت رسید، اما پیکرش تا به امروز در منطقه ماند. مهر سال ۱۳۹۹ باقیمانده پیکر‌های به جای مانده از شهدای ایرانی خان‌طومان به کشور بازگشت، اما شهید کابلی همچنان در گمنامی ماند تا این روز‌ها که خبر بازگشتش در دومین روز از ماه محرم الحرام دل‌های عاشورایی مردم را بار دیگر به کربلای خان‌طومان برد.

شهید عباس آسمیه همرزم شهیدان مرتضی کریمی، مجید قربانخانی، عباس آبیاری، شهید محمد اینانلو، محمد آژند، مصطفی چگینی بود که در دی سال ۱۳۹۴ در خان‌طومان حلب به شهادت رسیدند. پیکر‌های تعدادی از شهدا مثل شهید مرتضی کریمی و مجید قربانخانی در سال‌های گذشته به وطن بازگشت و عباس آسمیه بازمانده نبرد خان‎‌طومان نیرو‌های فاتحین تهران بود که سرانجام پس از چندین سال در روز‌های اخیر به کشور آمده است.

در ادامه تصاویری از لحظه کشف پیکر‌های شهدا آمده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار