معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش:

تمام عملیات‌های دفاع مقدس زیر چتر پدافند هوایی صورت گرفت

امیر سرتیپ «سپهری‎راد» گفت: هیچ‌یک از عملیات‌های رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس بدون چتر پدافند هوایی انجام نشد.
کد خبر: ۵۳۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴ - 31July 2022

تمام عملیات‌های دوران دفاع مقدس زیر چتر پدافند هوایی صورت گرفتبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، امیر سرتیپ «ابوالفضل سپهری‌راد» معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش امروز در یادواره شهدای سوباشی که در حسینیه امام (ره) برگزار شد، اظهار داشت: با وجود اینکه آسمان کشور در زمان جنگ ملتهب بود، هیچ فرودگاهی بسته نشد و پدافند هوایی، امنیت بیش از دو میلیون پرواز را در دوران جنگ تأمین کرد.

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از عملیات‌های رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس بدون چتر پدافند هوایی انجام نشد، افزود: قبل از حمله باید شناسایی هوایی صورت می‌گرفت، که این کار با هدایت و تفسیر عکس‌های هوایی توسط پدافند هوایی انجام می‌شد، در طول عملیات باید پشتیبانی و برتری هوایی حفظ می‌شد و بعد از عملیات برای جلوگیری از فعالیت دشمن، پدافند هوایی اجازه نمی‌داد که برتری نیروی هوایی رژیم بعث اتفاق افتد.

امیر سپهری‌راد با بیان اینکه پدافند هوایی ارتش درخششی کم‌نظیر از خود به ارمغان گذاشت، تصریح کرد: تقریبا هیچ یک از عملیات‌ها بدون هدایت پدافند هوایی ارتش انجام نشد. بیش از ۴۸ هزار هواپیما توسط پدافند هوایی ارتش کشف و ۶۵۲ فروند بالگرد رژیم بعث، با هدایت نیروی هوایی و پدافند هوایی منهدم شد.

وی ادامه داد: در عملیات والفجر ۸، پدافند هوایی با انهدام بیش از ۷۰ جنگنده رژیم بعثی برتری هوایی صدام را درهم شکست، به طوری که امام خامنه‌ای که در آن زمان ریاست جمهور بودند. این دفاع را دفاع معجزه آسا خواندند و به پدافند هوایی، لقب «بسیجیان ارتش» را دادند.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش ابراز داشت: مدیریت صحنه هوایی عملیات مرصاد در مرداد ۶۷ و مصادف با حماسه سوباشی توسط پدافند هوایی و با استفاده ار هواپیما‌های شکاری نیروی هوایی انجام شد و باعث شد نیروی هوایی رژیم بعثی نتواند به برتری هوایی برسد.

وی خاطرنشان کرد: قهرمانان ما در هوانیروز به اتفاق دیگر مجموعه‌های نیرو‌های مسلح و با هدایت سپهبد شهید صیاد شیرازی در تنگه چهارزبر منافقین را در هم کوبیدند.

امیر سپهری‌راد عنوان کرد: با وجود صد‌ها اقدام راهبردی پدافند هوایی ارتش، در طول هشت سال دفاع مقدس کمتر نامی از آنان هست؛ چون که در طول جنگ مراکز فرماندهی و کنترل که مرکز هدایت صحنه‌های نبرد و محل آمایش بودند، کمتر دیده می‌شد و مردم نیروی پدافند را نمی‌دیدند، بلکه فقط خلبان و سرباز با اسلحه را می‌دیدند.

وی بیان داشت: به پاس رشادت‌های پدافند هوایی، در شهریور سال ۱۳۸۷ با فرمان رهبر انقلاب اسلامی از نیروی هوایی جدا شد و امروز ۱۴ سال از تشکیل پدافند هوایی دشمن می‌گذرد.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: نشاندن هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی ملعون در اسفند ۱۳۸۸ و همچین مدیریت صحنه نبرد دستگیری نبرد ملوانان در جزیره فارسی توسط نیرو‌های پدافند هوایی صورت گرفت و امروز در خط مقدم دفاع از حیثیت و موجودی کشور هستیم.

وی متذکر شد: بدون شک همه ما وارث و وامدار شهدا هستیم؛ لذا همه ما در هر پست و مقامی مکلف به شناخت و ادامه راه شهدا هستیم، تا روزی که شرمنده شهدا نباشیم و بتوانیم به آن‌ها بگوییم که اگر شما در جهاد اصغر توفیق داشتید، ما هم در جهاد اکبر، توفیقاتی پیدا کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها