برگزاری مراسم عزاداری محرم در بندرعباس

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) مراسم عزاداری در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۳۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸ - 01August 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، «سهراب بناوند» مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ‌در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مراسم‌های سنتی و ناملموس مرتبط با ایام محرم که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند در دهه اول محرم در موزه مردم‌شناسی خلیج‌ فارس بندرعباس برگزار خواهد شد.

وی افزود: بر همین اساس مراسم سنتی چک‌چک روز پنج‌شنبه 13 مرداد و مراسم تابوت‌گردانی روز شنبه 15 مرداد در محوطه موزه مردم‌شناسی خلیج‌ فارس بندرعباس برگزار می‌شود.

بناوند با اشاره به اینکه در مراسم چک‌چک یا سنگ‌زنی دوتکه چوب را با ریتم و آهنگی خاص به هم می‌کوبند، افزود: این مراسم به همراه عَلَم کوتاهی بانام جریده (علم حضرت عباس) در پنجم محرم انجام می‌شود که این آیین از دوران زندیه به‌جامانده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: تابوت گردانی به که آن نخل گردانی هم گفته می‌شود به این صورت است که نخل کوچکی در ابعاد دو در یک متر در هفتم محرم به‌عنوان تابوت آماده می‌کنند و اوج آن در شب تاسوعا و روز عاشورا است که آن را به گردش درمی‌آورند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار