گذری بر زندگی شهید «مرتضی جاویدی» سردار تنگه احد

شهید «مرتضی جاویدی» معروف به سردار تنگه احد است که امام خمینی (ره) پیشانی‌اش را بوسید.
کد خبر: ۵۳۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۸ - 05August 2022

روایت زندگی شهید «مرتضی جاویدی» ملقب به اشلوبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، «مرتضی جاویدی» معروف به سردار تنگه احد است همان فرمانده مشهوری که امام خمینی (ره) پیشانی‌اش را بوسید در  ۲۲ اسفند ۱۳۳۷ در روستای جلیان از توابع بخش نوبندگان فسا به دنیا آمد و ۷ بهمن ۱۳۶۵ در شلمچه در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید.

از مادرش در مورد او نقل شده است که «مرتضی پسر ضعيفی بود، ياد ندارم سالی بگذرد و بيماری به سراغش نيامده باشد. پنج، شش سالش كه بود، بيماری‌اش آن قدر شديد شد كه دكترها از او قطع اميد كردند. از درد آنقدر گريه کرده بود که نفسش بالا نمی‌ آمد. عاقبت دعای توسل گريه‌اش قطع شد و کم‌کم رنگ و رويش سرجایش آمد. بعد از آن هم کمتر مريض می‌شد. خيلی به توسل به اهل بيت (ع) اعتقاد داشت، پارچه سبزی را به اين نشانه به بازويش بسته بود که تا زمان شهادت به بازويش بود.»

مرتضی در کنار تحصیل به کار‌هایی مثل دامپروری و کشاورزی نیز مشغول بود و در سال ١٣۵۶ دیپلم تجربی گرفت و تابع فرمان امام راحل (ره) بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به سپاه پاسداران پیوست.

مرتضی جاویدی پیش از جنگ ایران و عراق در جبهه غرب و کردستان به مبارزه با گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب پرداخت و در دوران دفاع مقدس نیز به عنوان فرمانده گردان فجر لشکر ۳۳ المهدی سپاه پاسداران در عملیات‌های بیت‌المقدس، فتح المبین، رمضان، کربلای ۴ و کربلای ۵ حضور داشت و رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد و سال ۱۳۹۷ به عنوان شهید شاخص راهیان نور شناخته شد.

نام شهید جاویدی با کلمه اشلو عجین شده و اشلو معروف ترین لقب مرتضی جاویدی است و دلیل گذاشتن این لقب برای او نیز به دلیل این است که او عربی را مسلط بود و مرتب و با شهامت با لباس عراقی‌ها  به سنگر عراقی‌ها و پیش خودشان می رفت و با آنان هم غذا می‌شد و در رفت و آمدها هم خیلی گرم برخورد می‌کرد و مرتب می‌گفت: «اشلونک؟» به معنای حالت چطوره؟ زیرا او به سنگرهای عراقی‌ها می‌رفت و با آنها صحبت می‌کرد بی آنکه ذره‌ای به او شک کنند.

 بعدها عراقی‌ها پی بردند که او ایرانی است و برای جاسوسی به سنگر آنها آمده و به همین دلیل برای سر مرتضی جاویدی جایزه گذاشتند.

اما عملیات والفجر نقطه اوج حماسه‌سازی شهید جاویدی بود و با اینکه پادگان حاج عمران توسط نظامیان ایرانی به اشغال درآمده بود، گردان فجر تحت محاصره‌ نیرو‌های نظامی عراق در‌ می‌آید و حدود پنج روز این محاصره طول می‌کشد.

روز پنجم، برخی فرماندهان از جمله محسن رضایی و صیاد شیرازی به جاویدی که فرمانده عملیات بوده دستور عقب نشینی می‌دهند اما وی امتناع کرده و می‌گوید: «نمی‌گذارم اُحُدی دیگر تکرار شود و من فقط از امام خمینی دستور می‌گیرم». به همین دلیل بعد‌ها او را سردار تنگه احد نامیدند و امام خمینی نیز پیشانی‎‌اش را بوسید.

نجات سردار حاج قاسم سلیمانی بخشی دیگر از حماسه زندگی اشلو است و در عملیات کربلای ۵، هنگامی که حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان در محاصرهٔ دشمن گیر می‌افتد، بنا به تصمیم سردار محمد جعفر اسدی فرمانده لشکر المهدی، مرتضی جاویدی فرمانده گردان فجر لشکر المهدی، به کمک وی می‌شتابد و سردار قاسم سلیمانی را نجات می‌دهد.

از زندگی این شهید گرانقدر فیلمی به نام اشلو به کارگردانی صادق پروین آشتیانی با بازیگری کورش سلیمانی، سعید داخ و سینا کرمی ساخته شده‌ و کتاب تپه جاویدی و راز اشلو به نویسندگی اکبر صحرایی در ۵٢٠ صفحه نیز بر اساس زندگی مرتضی جاویدی تألیف شده و در سال ١٣٩٠ توسط انتشارات ملک اعظم به نشر رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها