توصیه کنعانی به انگلیس و فرانسه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: انگلیس و فرانسه به جای آنکه در کنار مقصر وضعیت فعلی برجام بایستند، باید به متحدشان فشار بیاورند که تصمیمات لازم را برای یک توافق پایدار و قوی اتخاذ کند.
کد خبر: ۵۳۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷ - 02August 2022

توصیه کنعانی به انگلیس و فرانسهبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه شنبه) ۱۱ مرداد ماه در توئیتی در پی صدور بیانیه توسط نمایندگان ایالات متحده، فرانسه و انگلیس در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان. پی، تی) درباره برنامه هسته‌ای ایران، نوشت: انگلیس و فرانسه به جای آنکه دوشادوش مقصر وضعیت فعلی برجام بایستند، باید به متحدشان فشار بیاورند که تصمیمات لازم را برای یک توافق پایدار و قوی اتخاذ کند.

وی افزود: ناکارآمدی تهدید و تحریم پیش از این ثابت شده است.

به گزارش فارس، نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس در این بیانیه با تأکید بر این که ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند، گفتند: «ما به رسیدگی به بحران اشاعه منطقه‌ای در هرجایی که رخ دهد، متعهد هستیم».

سه کشور غربی همچنین ابراز تأسف کردند که علی‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک فشرده، ایران هنوز از فرصت احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده استو از ایران درخواست کردند تا، «به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگرد و فوراً با آژانس در رفع سؤالات مرتبط با مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی طبق توافقات پادمانی مورد نیاز ان پی تی همکاری کند».

در این بیانیه در این خصوص آمده است: «سلاح‌های هسته‌ای تا زمانی که وجود دارند، باید در خدمت اهداف دفاعی، جلوگیری از تجاوز و جلوگیری از جنگ باشند. ما کسانی را که از تسلیحات هسته‌ای برای اجبار نظامی، ارعاب و باج خواهی استفاده می‌کنند یا تهدید به استفاده از آن‌ها می‌کنند، محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی عمیقاً خطرناک و مغایر با اهداف NPT و منشور سازمان ملل است».

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی شب گذشته گفت که امروز دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صد‌ها ماشین سانتریفیوژ از جمله ماشین‌های پیشرفته در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی صادر شده و این موضوع قبلا به اطلاع آژانس رسیده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار