دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مهم درآمد و اشتغال هستند

شرکت‌های دانش بنیان منابع مهم درآمد،اشتغال و نیروی مهم تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی هستند که باید دولت به آنها توجه کند.
کد خبر: ۵۳۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 04August 2022

لزوم توجه به شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهمبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، شرکت‌های دانش بنیان به طور عمده با ایده‌های ناب و پربازده می‌توانند مسیر توسعه کشور را از تکیه بر ذخایر و منابع به تولید علم و فناوری تغییر دهند و دنیایی را تشنه علم، فناوری و تخصص ایرانی کنند.

هر چند در سالی که با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده، دستورالعمل‌های سازمانی در راستای حمایت از شرکت‌های تولیدی مبتنی بر دانش و پژوهشگرانی است که به دنبال فناوری‌های نوآورانه قابل تبدیل به صنعت و کسب و کار هستند، اما گویی خبری از این حمایت‌ها نیست. این موضوع باعث شده است شاهد فرار ایده‌های نابی باشیم که می‌تواند فضای کسب و کار را به شکل دیگری رقم بزند.

شرکت‌های دانش بنیان منابع مهم درآمد و اشتغال

مهم‌ترین ویژگی جهان امروز، تغییرات گسترده، افزایش پیچیدگی و رقابتهاست، بنابراین شرکت‌های جدید با محصولات جدید و با فن آوری بالا که بتواند محصولات و خدمات بهتری را برای عرضه به جهانیان تولید کند، از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران و مسئولین می‌باشد.

در این میان شرکت‌های دانش بنیان به عنوان شرکت‌های کوچک و متوسط که با استفاده از دانش محصولات نوین وارد بازار می‌شوند از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. در شرکت‌های دانش بنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق می‌یابد. بدین معنی که دستاورد‌های تحقیق و توسعه به طور پیوسته از طریق سرمایه گذاری به محصول، فرایند و یا سیستم‌های نوین تبدیل می‌گردد و دسترسی به ظرفیت‌های سرمایه گذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهره برداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است.

از دیدگاه دولت‌ها، شرکت‌های دانش بنیان منابع مهم درآمد و اشتغال و در نهایت نیروی مهم تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی شناخته می‌شوند. با پذیرش اهمیت روزافزون علم و فناوری در توسعة اقتصادی، پیامد منطقی آن یعنی اهمیت چشمگیر ایجاد ظرفیت تولید نوآوری مبتنی بر علم در جامعه نیز خود را نمایان می‌سازد.

نقش مهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد و نیز اشاعه فناوری در شبکه‌های نوآوری، اهمیت وجود چنین شرکت‌هایی را در جوامع امروزی مشخص می‌کند. افزایش نرخ اشتغال زایی، فروش، صادرات و تشکیل سرمایه ماحصل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در عرصة اقتصاد و کمک به انتقال فناوری از بخش‌های تحقیقاتی به بخش‌های تولیدی و صنعتی نتیجة فعالیت این گونه شرکت‌ها در زمینة اشاعة فناوری است.

شرکت‌های دانش بنیان باید توسط نهاد‌های متولی مورد حمایت قرار گیرند و مسئولان قوا برای آنان برنامه داشته باشند؛ از سویی دیگر انتخاب نام سال از سوی مقام معظم رهبری نکته کلیدی است که مسئولان بدان توجه داشته باشند. در سال ۱۴۰۱ بهتر است دستگاه‌های اجرایی مشکلات و مسائل خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان حل کنند. دستگاه‌های متولی حوزه دانش بنیان هم باید تلاش مضاعف داشته باشند تا دستگاه‌های اجرایی و حتی صنعتگران برای حل مشکل خود به واحد‌های دانش بنیان مراجعه و این شرکت‌ها برای حل آنان یک راه حل مناسب پیدا کنند.

مقام معظم رهبری شعار سال را بسیار هوشمندانه انتخاب کردند بنابراین ضرورت دارد طبق فرمایشات ایشان بر روی تولید دانش بنیان توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ البته ضرورت دارد قوه مجریه نیز وارد عمل شود و برای این عرصه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد تا رونق در این عرصه را شاهد باشیم.

برای رونق تولید فاکتور‌های فراوانی وجود دارد و رهبر معظم انقلاب همواره در نام‌گذاری سال‌ها به این امر توجه ویژه‌ای داشتند بنابراین تولید یکی از معیار‌های مهمی است که باید بدان توجه کرد و مانند دیگر کشور‌های پیشرفته دنیا برای تولیدکنندگان برنامه‌های جذابی را ارائه کنیم تا انگیزه لازم را برای تولید داشته باشند. باید این نکته را متذکر شویم وقتی به عرصه تولید توجه کنیم قطعاً بخش‌های دیگر اقتصاد متناسب با آن رشد خواهند کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار