دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ایستادگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقابل هرگونه تغییر ژئوپلیتیک منطقه

اوج رهبری هوشمندانه امام خامنه‌ای در نظم‌سازی منطقه‌ای را در سخنانشان خطاب به اردوغان می‌توان جست. ایشان با طرح چند موضع، به صراحت مخالفت و ایستادگی ایران مقابل هرگونه تغییر ژئوپلیتیک منطقه را به طور رسمی اعلام کردند.
کد خبر: ۵۳۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۳ - 05August 2022

صراحت رهبر انقلاب در مخالفت و ایستادگی ایران مقابل هرگونه تغییر ژئوپلیتیک منطقهبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با گذشت یک‌سال از آغاز مذاکرات احیای برجام در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ و برگزاری هشت دور گفتگو‌های پیچیده و طولانی که ۲۰ اسفند سال گذشته به‌صورت موقت متوقف شد، چشم‌انداز روشنی برای رسیدن طرفین به توافق و احیای برنامه جامع اقدام مشترک در دست نیست.

با این وجود در سطح منطقه‌ای شاهد تنش‌زدایی میان بازیگران با منافع متضاد و متعارض هستیم. از مذاکرات ایران با عربستان و امارات متحده عربی تا تنش‌زدایی میان سایر بازیگران و شکل‌گیری اتحاد عربی– عبری در منطقه. اینکه این فرآیند حاصل یک تحول مهم است یا صرفا شاهد منجمد‌سازی تنش‌ها هستیم، پرسش‌های مهم و تعیین‌کننده‌ای در ترسیم نظم منطقه‌ای و الگو‌های دوستی و دشمنی میان دولت‌های منطقه است

رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه بر بلندمدت کردن همکاری دوکشور تأکید کردند و آن را تأمین‌کننده منافع دو کشور دانستند. این سخنان رهبر در شرایطی مطرح می‌شود که به ادعای غربی‌ها، روسیه سنگین‌ترین نظام تحریم‌ها را متحمل شده و این ایران است که در این شرایط سخت، نه تنها روابط با روسیه را کاهش نداده، بلکه خواهان همکاری‌های بلندمدت است.

درسی که ایران از این موضوع به دنیا داده، این است که اگر کشور‌های مستقل دنیا، رنج بودن زیر یوق آمریکا را دارند باید از کشور‌هایی که پیشرو در زمینه مقابله با نظام استکباری و تک‌هژمونی آمریکا هستند حمایت کنند.

شاید روس‌ها در برخی موارد در جهت حفظ منافع خودشان اقدامات ضد ایرانی انجام دادند، اما رهبر نظام اسلامی نشان داد در قامت رهبری دوران گذار نظم بین‌المللی، نسخه مهمی برای غرب‌ آسیا دارد و آن هم حمایت از کشوری است که در کنار ایران و در راستای امنیت و ثبات منطقه در کنار ایران جنگید. دقیقاً این جمله رهبر معظم انقلاب که «.. اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد»، دایر بر این مهم است همان طور که تهران معتقد بود اگر در سوریه با داعش نمی‌جنگید باید در کرمانشاه و همدان با داعش می‌جنگید، اگر روسیه، ناتو را در پشت مرز‌های غربی اوکراین متوقف نمی‌کرد، قطعاً شاید باید در مرز‌های خودش با ناتو می‌جنگید.

درایت مثال زدنی رهبر انقلاب

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب حتی پیش از طرح این موضوع به صراحت بر موضع رسمی ایران درباره زشت بودن پدیده جنگ تأکید کردند، اما همانطور که اگر قله ایران سقوط می‌کرد، داعش دامن روسیه را می‌گرفت، اگر قله روسیه سقوط کند، ایران یکی از اهداف اصلی بعدی ناتوست.

تحسین مواضع ضدصهیونیستی پوتین از سوی رهبر انقلاب نیز برگ دیگری از ردای رهبری منطقه غرب‌آسیا و بالاتر اینکه جایگاه ام‌القرایی دنیای اسلام تثبیت شد که هر کشوری علیه صهیونیست‌ها اقدامی انجام دهد مورد حمایت و تحسین ایران قرار خواهد گرفت.

این موضوع درس بزرگی برای رهبران خودفروخته عرب و غیرعرب مدعی در غرب‌آسیاست که این روز‌ها در حال فروش آرمان فلسطین به بهانه‌های واهی هستند. جمیع سخنان رهبر انقلاب اسلامی سطح جدیدی از ویژگی‌های بارز رهبر کامل و هوشمند را از ایشان هویدا کرد که علاوه بر جایگاه رهبری ایران، در قامت رهبری دوران گذار نظم بین‌المللی برای منطقه غرب‌آسیا ظاهر شدند و مسیر استقلال، اقتدار و عزت را به دو کشور بزرگ همسایه ایران نشان دادند.

اوج رهبری هوشمندانه آیت‌الله خامنه‌ای در نظم‌سازی منطقه‌ای را در سخنانشان خطاب به اردوغان می‌توان جست. ایشان با طرح چند موضع، به صراحت مخالفت و ایستادگی ایران مقابل هرگونه تغییر ژئوپلیتیک منطقه را به طور رسمی اعلام کردند. ایشان با درایت مثال‌زدنی، به تحرکات در شمال سوریه پرداختند و تبعات هرگونه اقدام خودسرانه علیه جغرافیای سوریه را به طرف مقابل هشدار دادند.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار