به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، اکبر نصراللهی رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در جمع فرماندهان فراجا مازندران در ساری اظهار داشت: استفاده ناکافی، سنتی و نادرست از ظرفیتهای رسانههای داخلی، تهدید بزرگ برای امنیت ملی است.
نصراللهی گفت: آنچه که تاکنون امنیت کشور را به خطر انداخته است بیتوجهی یا توجه ناکافی مسوولان به نقش رسانهها در جهاد تبیین و ندیدن و نخواستن آنها بوده است.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای در سخنرانی خود با عنوان نقش سواد رسانهای در کنشگری و جهاد تبیین در آرایش جدید رسانهای افزود: نداشتن روایت اول و جامع و تاخیر در شروع و تعجیل در پایان در موضوعات مهم و راهبردی مورد نیاز مردم، عملا رسانههای داخلی را در قبال رسانههای خارجی و غیرمسئول، «غیربازدارنده و کم تاثیر» کرده است.
وی گفت: اتخاذ رویکردهای کمی، رویدادی، سنتی و راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی در پوشش وقایع مهم داخلی برای رسانههای غیرمسئول و معاند فرصت ساز و برای کشور فرصت سوز و اعتمادزدا بوده است.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری، علت توجه ناکافی و نادرست به رسانهها را سواد رسانهای پایین مسئولان دانست و تصریح کرد: نیاز مسئولان به سواد رسانهای بیش از مردم است و غلبه آنها بر مشکلات، جلب مشارکت و افزایش اعتماد مردم و خروج کشور از محاصره تبلیغاتی جز با برخورد فعال، هوشمندانه، به موقع، صحیح و حداکثری مسئولان از رسانهها امکانپذیر نیست.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت:پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی، نوع، میزان، منابع خبری مردم و همچنین الگوی تولید، توزیع و مصرف پیامهای رسانهها را تغییر داده است به گونهای که مردم برخلاف گذشته با داشتن گوشیهای هوشمند در عین حالی که مصرف کننده تولیدات رسانهها هستند، تولید و توزیع کننده همه نوع پیامها و کنشگر فعال در همه زمینهها حتی موضوعات امنیتی نیزهستند.
وی قدرت رسانهها و پدیده ارتباط جمعی شخصی را بیشتر از قدرت دستگاههای دیگر حتی بخشهای انتظامی و امنیتی دانست و افزود: میدان نبرد از منطقه و جغرافیا به افکارعمومی و اذهان تغییر کرده است و اینک رقابت و جنگ بر سر تصاحب و مدیریت افکار عمومی است، اما متاسفانه هنوز بسیاری از بخشها و سازمانها به این مهم بی توجه هستند و اصرار دارند در همان میادین سنتی و با همان قواعد و اصول کنشگری کنند.
نصراللهی با تشریح تغییرات در آرایش رسانهها و پدیده ارتباط جمعی شخصی گفت: پیشترفت تکنولوژیهای ارتباطی و تغییرات در مصرف و مدل گردش اطلاعات، حکمرانی را در بخشهای مختلف دستخوش تغییر و تحول کرده است و دیگر نمیتوان با رویکرد، راهبرد و قواعد قبلی، منافع و امنیت ملی را تامین کرد.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای با تشریح برخی از مصادیق عملکرد نادرست در کشور گفت: بی توجهی به رسانه و افکار عمومی و حبس شدن در دهههای قبل موجب شده است هروقت نظام دو قدم به سمت کار درست گام میدارد، مجبور میشود ده قدم عقب نشینی کند و این یعنی اینکه همچنان در موضوعات مهم و راهبردی بدون داشتن پیوست فرهنگی و رسانهای و توجه به الزامات حرفهای کارها مثل تجربیات ناموفق قبل صورت میگیرد.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش مهم فراجا در تامین نظم و امنیت کشور گفت: فراجا بیش از گذشته هدف اصلی حملات دشمن قرار گرفته است بسیاری از حدود ۳۰ سازمان مسئول بخش عفاف وحجاب با تعطیل کردن وظایف ذاتی خود، عملکرد همه بخشها و کارها و نتیجه نشدنی و بیش از توان فراجا را در موضوعات پیچیده و چند لایه از این بخش انتظار دارند و این وضعیت به تعامل بین پلیس و مردم ضربات جبران ناپذیری وارد میکند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای موفقیت فراجا در انجام ماموریتها و تامین امنیت مردم را در اعتماد مردم و تعامل مناسب و مستمر پلیس و مردم دانست و گفت: هیچ فرد حقیقی و حقوقی حق ندارد تحت هر شرایطی، اقتدار پلیس را خواسته یا ناخواسته خدشه دار کند؛ مشکل پلیس هم در حرف نزدن در بسیاری از موضوعات جاری با مردم و یا دیرحرف حرف زدن با آنها، استفاده ناکافی از تکنولوژیهای جدید ارتباطی و ضعفهای ساختاری و قانونی و مجازاتهای غیربازدارنده است.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تاکید کرد: برای تحقق راهبرد جهاد تبیین و خروج از محاصره تبلیغاتی و پیروزی در جنگ چند لایه شناختی باید اقتضائات کنشگری در آرایش جدید رسانهای درک شود رویکردهای همه بخشها و دستگاهها به ویژه سازمانهایی که بیشتر با مردم سروکار دارند، تغییر کند و بازسازی سریع، همه جانبه و انقلابی در حوزههای فرهنگ و رسانه انجام شود.
انتهای پیام/ 241