در نشست خبری جشنواره جهانی شعر آئینی مطرح شد؛

هدف «جشنواره جهانی شعر آئینی» تولید شعر انگلیسی برای امام حسین (ع) است

حجت‌الاسلام حسینی به کمبود شعر آئینی به زبان انگلیسی اشاره کرد و گفت: هدف «جشنواره جهانی شعر آئینی» تولید شعر انگلیسی برای امام حسین (ع) است.
کد خبر: ۵۳۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳ - 03August 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری جشنواره جهانی شعر آئینی با حضور حجت‌الاسلام «سید عبدالله حسینی» دبیر اجرایی، «قاسم صرافان» دبیر علمی و «علی فروزان‌فر» معاون هنری حوزه هنری در سالن سلمان هراتی برگزار شد.

حسینی: هدف «جشنواره جهانی شعر آئینی» تولید شعر انگلیسی

در ابتدا، حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی با اشاره به جایگاه شعر و اهمیت شعر آئینی و شعر مقاومت، اظهار داشت: شاعری یک رسالت قرآنی است که خداوند در سوره شعرا به آن پرداخته و رسالتی را برای شعر قائل شده چراکه هیچ ابزار دیگری به قدرت شعر نیست.

این شاعر و پژوهشگر شعر را تنها رسانه موجود در دوران ائمه معرفی کرد و با تاکید براینکه شعر مورد توجه ائمه بوده است، افزود: در صدر اسلام شعر و موسیقی تنها هنر‌های ملموسی بوده‌اند که در دسترس قرار داشته لذا شعر به قدری اهمیت پیدا می‌کند که مسابقات ادبی سالیانه برگزار می‌کردند و هفت شعر برتر را پس از نگارش بر پارچه‌ها بر دیوار کعبه نمایش می‌دادند و بخاطر همین امر سلبرتی‌های آن دوران شاعران بودند که حتی اگر کارنامه اخلاق خوبی نداشتند باز مورد توجه بودند و صله می‌گرفتند.

هدف «جشنواره جهانی شعر آئینی» تولید شعر انگلیسی برای امام حسین(ع) است

دبیر اجرایی جشنواره جهانی شعر آئینی به مقایسه جایگاه شعر دینی در نزد ائمه علیهم السلام و کم رونقی آن در دوران معاصر پرداخت و با تاکید براینکه باید نگرش به شعر جدی باشد، اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی شعر والاترین، بهترین و در دسترس‌ترین و بومی‌ترین رسانه است.

حسینی به تشریح شکل‌گیری ایده جشنواره جهانی شعر آئینی پرداخت و با بیان اینکه ما در هیئت عزاداری هندی‌زبانان تهران که حدود هفت سال پیش شکل گرفت با کمبود شدید شعر انگلیسی درباره امام حسین (ع) روبرو بودیم، خاطرنشان کرد: در سراسر دنیا حتی چند شعر به زبان انگلیسی برای امام حسین (ع) وجود نداشت لذا شخصاَ فکر کردم چطور ممکن است در هیئتی در ایران حضور داشته باشی و شعرخوانی و روضه به زبان انگیسی در آن نباشد در حالی که می‌توان هیئت بدون سخنران داشت، اما بدون شعر و روضه ممکن نیست.

وی عنوان کرد: ما به دلیل اینکه شعر به زبان انگلیسی نداشته‌ایم در هیئت‌هایی که برای هندی‌ها برگزار می‌کنیم هیچ‌گاه شعرخوانی نداشته‌ایم و این فقر ادبی و شعری برای انگلیسی زبان‌ها خصوصا در خارج از کشور احساس می‌شد و ما وقتی این مشکل را با یکی از شیعیان مطرح کردیم به ما گفتند هرکاری لازم باشد انجام دهیم که این رویداد را به زبان انگلیسی و فارسی ایجاد کردیم.

دبیر اجرایی جشنواره جهانی شعر آئینی با تاکید براینکه در زبان انگیسی مطلقا برای امام حسین (ع) شعر نداریم، ادامه داد: در زبان فارسی با اینکه شعر‌های زیادی برای امام حسین (ع) وجود دارد، اما شعر مناسب با آن حماسه زیبا و متناسب با آن تابلوی رویایی آفرینش وجود ندارد لذا شعر‌هایی وجود دارد، اما یا حماسه ندارند یا اینکه زیبایی عرفانی و عاشورایی در آن‌ها دیده نمی‌شود و فقط جنبه‌های مصیبت در آن‌ها دیده شده است و بخاطر این مشکلات به فکر برگزاری جشنواره جهانی شعر آئینی افتادیم و سه سال پیش این جشنواره در آفریقای جنوبی توسط مرکز اسلامی آفریقای جنوبی بنیان‌گذاری شد، اما به دلیل مشکل کرونا و مشکلات مالی دیگر انجام اختتامیه جشنواره به تاخیر افتاد و ما امسال موفق شدیم با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری استان تهران ستاد برگزاری اختتامیه را تشکل دهیم و انشالله نهم شهریور ماه اختتامیه جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

هدف «جشنواره جهانی شعر آئینی» تولید شعر انگلیسی برای امام حسین(ع) است

حسینی با بیان اینکه اولین زائر حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلای یک شاعر به اسم عبیدالله بن حر جعفی است، افزود: در حاشیه جشنواره شعر آئینی نگاه ویژه‌ای به شخصیت عبیدالله بن حر جعفی خواهیم داشت چراکه برخلاف آنچه جابربن انصاری که گفته چهل روز بعد از شهادت حضرت اولین زائر به زیارت ایشان آمده است، عبیدالله روز پنجم یعنی تها پنج روز بعد از شهادت حضرت به زیارت ایشان آمده و قصیده‌ای را سروده است.

این شاعر از حضور شاعران ۲۶ کشور جهان در این جشنواره خبر داد و با تاکید براینکه واقعا این رویداد یک رویداد جهانی است، گفت: جایزه‌ای که در این رویداد اهدا می‌شود بزرگ‌ترین جایزه ادبی ایران است که بخاطر کرامت شعر آیئینی است و در تصمیم هیئت‎داوران قرار شد جوایز جشنواره برای نفر اول ۵ هزار یورو، نفر دوم ۲ هزار و ۵۰۰ یورو و نفر سوم ۱۲۵۰ یورو تقدیم شود و برای نفرات چهارم تا ۱۶ نیز جوایزی در نظر گرفته شود.

دبیر علمی جشنواره جهانی شعر آیئینی تصریح کرد: آیت‌الله محمدی گلپایگانی، آیت‌الله رشاد، موسوی گرمارودی و محمدعلی مجاهدی از شاعرانی بودند که اشعاری برای جشنواره ارسال کردند تا اسمشان در زمره شرکت کنندگان این رویداد حسینی ثبت شود، اما درخواست داوری نداشتند. همچنین در حاشین این رویداد از علی معلم دامغانی، موسوی گرمارودی و علیرضا قزوه اساتید شعر آئینی تجلیل ویژه صورت خواهد گرفت و قرار است شعر برگزیده با خط یک خطاط برجسته بر یک لوح سنگی بزرگ حاکی و در یکی از پارک‌های تهران و در بارگاه امام حسین (ع) قرار داده خواهد شود.

صرافان: رسالت جشنواره انگیزه‌سازی برای شعراست

در ادامه، قاسم صرافان دبیرعلمی جشنواره جهانی شعر آئینی، انگیزه‌سازی برای شعرای زبان فارسی و انگلیسی‌زبان را مهم‌ترین هدف ایران جشنواره دانست و تاکید کرد: ادبیات آئینی نیازمند یک حرکت جهانی بود چراکه در عرصه سینما و دیگر هنر‌ها جشنواره‌های مهم و بین‌المللی با جوایز بزرگ وجود دارد، اما در حوزه شعر آئینی چنین اتفاقی نبود و احساس نیاز به چنین حرکتی بود و قطعا سال‌های بعد با اطلاع‌رسانی بهتر استقبال بیشتری را خواهیم داشت هرچند استقبال این دوره نیز به حدی بود که ما با کمبود داور روبرو بودیم چراکه همه پیشکسوتان شعر آئینی در جشنواره شرکت کرده بودند.

وی درخصوص روند داوری این رویداد عنوان کرد: داوری جشنواره شعر آئینی در چند مرحله صورت گرفت؛ مرحله اول غربال‌گری اولیه بود و ۴۶۰ شعر از این مرحله گذشتند و به مرحله نیمه نهایی رسیدند و در مرحله بعد آثار توسط سه تا پنج داور بررسی شد و ۷۷ شعر به مرحله نیمه نهایی رسید و در ادامه به‌صورت تخصصی‌تر و با جزئیات بیشتر داوری‌ها انجام گرفت و ۱۹ داوری آثار را دیدند و ۱۶ اثر به مرحله نهایی رسیدند.

دبیر علمی جشنواره از تولید آثار مستند درخصوص شاعران این رویداد خبر داد و گفت: مستند کوتاهی از شعر شاعران تولید شده است که در آیین اختتامیه پخش خواهد شد و در مراسم اختتامیه مشخص خواهد شد که از آثار رسیده به مرحله نهایی کدام سه اثر برگزیده خواهند بود.

صرافان از چاپ یک مجموعه شعر به عنوان «بر آستان» خبر داد و گفت: این مجموعه که شامل ۴۰ شعر برگزیده جشنواره است در یک مجموعه ۲۰۰ صفحه‌ای منتشر خواهد شد. شخصا به‌عنوان یک شاعر آئینی که سال‌ها شعرمی‌گویم با اشعار بسیار متفاوتی در این جشنواره روبرو بودم که فقط به تاریخ عاشورا نمی‌پردازند بلکه به تفکر و مکتب حسینی را روایت می‌کنند و ترجمان به‌روزی از نگاه اباعبدالله (ع) و اتفاقی که در عاشورا رقم خورد را در قرن اخیر معاصر بیان می‌کنند که فوق‌العاده جالب است.

وی کمیت و کفیت آثار رسیده به این رویداد ادبی را مهم دانست و تاکید کرد: انگیزه‌سازی جشنواره جهانی شعر آئینی خیلی خوب بوده است و معتقدم اگر تلاش دبیرخانه رویداد ادامه داشته باشد حتما در سال‌های آینده باید منتظر موج عظیمی از اشعار با کیفیت و متفاوت باشیم.

فروزانفر: ۱۱ هزار و۵۰۰ یورو مجموع جوایز جشنواره شعر آئینی است

علی فروزانفر در انتها با بیان اینکه روز اختتامیه جشنواره جهانی شعر آئینی ساعت ۱۷ روز نهم شهریور ۱۴۰۱ در سالن سوره حوزه هنری برپا خواهد شد، گفت: همانطور که در فراخوان آمده بود آثار در دو بخش فارسی و انگلیسی فراخوان شده بود لذا در مرحله‌ی اهدای جوایز نیز در این دو بخش جوایز را به نفرات برگزیده اهدا خواهیم کرد.

هدف «جشنواره جهانی شعر آئینی» تولید شعر انگلیسی برای امام حسین(ع) است

وی با بیان اینکه در داخل کشورمان تمرکز این جشنواره بر اشعار فارسی است، گفت: مجموع جوایز نفرات اول تا نفر دهم ۱۱ هزار و۵۰۰ یورو است که طبق همان چیزی است که در فراخوان اولیه جشنواره اعلام شده بود و دبیرخانه جشنواره بر قول خودش پایبند خواهد ماند.

معاون هنری حوزه هنری از ایجاد طرح تندیس «آستان» برای جشنواره جهانی شعر آئینی خبر داد و با تاکید براینکه این نشان به برگزیدگان اهدا خواهد شد، گفت: مراسم اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات برگزار خواهد شد و در تلاش هستیم سطح مهمانان ارتقا پیدا کند و در مراسم اختتامیه از کتاب بخش فارسی رویداد که شامل مجموعه آثار برگزیده شده است، رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار