امارات، ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد

پس از آنکه نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد، نماینده امارات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.
کد خبر: ۵۳۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱ - 04August 2022

امارات، ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حمد الکعبی» نماینده دائم امارات عربی متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامگاه چهارشنبه، در کنفرانس کشور‌های عضو پیمان عدم اشاعه سلاح هسته‌ای به اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداخت.

بنابر گزارش شبکه «العربیه»، نماینده امارات در بخشی از سخنانش اظهار داشت آن دسته از کشور‌های عضو که دارای تأسیسات هسته‌ای عملیاتی هستند؛ مانند ایران، باید به توافقنامه ایمنی هسته‌ای بپیوندند و مفاد آن را رعایت کنند.

حمد الکعبی بدون اشاره به همکاری پیوسته تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار «همکاری کامل ایران» با این سازمان به منظور از بین بردن آنچه «نگرانی» و «بازگردانی اعتماد» خواند، شد.

وی همچنین اعلام کرد که ابوظبی از عدم حصول پیشرفت در حل مسائل مربوط به تعهدات ایران در قبال توافق پادمان و توسعه فزاینده برنامه هسته‌ای این کشور نگران است.

در همین ارتباط، «عبدالعزیز الواصل» نماینده ریاض در سازمان ملل نیز دیشب گفت: «عربستان سعودی از تمام تلاش‌های بین‌المللی که هدف آن‌ها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، حمایت می‌کند».

نماینده عربستان سعودی در ادامه با اتهام‌زنی به ایران اضافه کرده بود: «عدم شفافیت ایران [در همکاری]با آژانس بین‌المللی منشور سازمان ملل را نقض می‌کند. عاری‌کردن خاورمیانه از سلاح هسته‌ای مسئولیتی جمعی است».

الواصل، دیشب، همچنین مدعی شده بود: «اقدامات ایران خطر اشاعه [تسلیحات]هسته‌ای را افزایش می‌دهد».

مقامات امارات و عربستان سعودی در حالی اتهامات مذکور را علیه ایران مطرح کرده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار‌ها در گزارش‌های متوالی، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرده است.

ایران یکی از اعضای پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی بوده و بار‌ها از معیار‌های دوگانه سازمان‌های بین‌المللی در عدم رسیدگی به تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی انتقاد کرده است.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید که تا کنون اجازه بازرسی از تأسیسات خود را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده است. مطابق با گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی که از پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خودداری کرده، ده‌ها کلاهک اتمی در زرادخانه خود نگهداری می‌کند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار