یادداشت/ علی شعبان

روز خبرنگار، فرصتی برای شورش علیه سیطره رسانه‌ای دشمن

تقارن روز خبرنگار با عاشورای حسینی این مهم را یادآوری می‌کند که شوریدن خبرنگاران علیه سیطره مسموم رسانه‌ای دشمن علیه راه حق، یکی از بزرگ‌ترین رسالات این قشر است.
کد خبر: ۵۳۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۷ - 06August 2022

روز خبرنگار، فرصتی برای شورش علیه سیطره رسانه‌ای دشمنگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ علی شعبان؛ تقارن امسال روز خبرنگار با عاشورای حسینی بیش از هر زمان دیگری احساسات و عواطف آدمی را نسبت به این قشر و بزرگان و شهدای آن به قلیان وا‌می‌دارد. قشری که با پشت‌صحنه‌گردانی رساندن اخبار دقیق، درست و امانت‌داری‌شده خود کمتر در معرض دید عموم بوده و حتی کمتر مطالباتش مورد نظر قرار می‌گیرد و مصداقی بارز ار کوزه‌گری است که از کوزه شکسته آب می‌نوشد.

روز خبرنگار مانند بسیاری از روزهای دیگر صنفی از جنبه‌های مختلفی قابلیت پرداخت دارد. بررسی چند و چون و کم و کیف وقایعی که در اصناف می‌گذرد هم باعث شناخت بیشتر مردم از دیگر اصناف شده و هم بهینه‌سازی و به‌ورزی درآن اصناف را سبب می‌شود. روز خبرنگار اما ظرافت‌ها و استعدادهای خاص خودش را دارد. 

رسانه، شمشیر دو دم در دست بشر

در دنیای امروز با گسترش کمی و کیفی رسانه‌ها اگرچه ظرفیت‌های بزرگی پیش چشم بشر گشوده شده تا به دنبال آن بتواند از قدرت رسانه برای بهبود کیفیت زندگی بهره گیرد، اما این شمشیر دو دم از آنجا که در دست هر بلد و نابلدی قرار گرفته و از سوی دیگر به دلیل قدرتی که دارد می‌تواند بستر گرم و نرمی برای سودجویان در عرصه‌های مختلف باشد، حضور جدی، قوی و پرشور خبرنگاران متعهد و متخصص را بیش از پیش می‌طلبد.

دنیای رسانه دنیای پیچیده و قدرتمندی است، دنیایی که اگر له یا علیه ملتی مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند نسلی را تباه و یا سعادتمند سازد. به عنوان مثال در واقعه کربلا اگر زکاوت، شجاعت و اتکاء به نفس حضرت زینب (س) نبود تا در آن میانه خون و ماتم خود را و سپس صحنه پس از نبرد را مدیریت کند، چه بسا دنیای امروز از قیام سیدالشهدا (ع) به عنوان شورشی سرکوب شده یاد می‌کرد و اصالت و حقانیت آن واقعه عظیم در زیر خروارها جوسازی و توطئه دشمنان راه حق مدفون می‌شد.

این مساله مختوم به واقعه کربلا نیست بلکه واقعه‌های بسیاری با شیطنت و انحراف رسانه‌ها جای حق و باطل را عوض کرده و سالها و گاهی قرن‌ها اذهان عمومی را از صحت واقعه‌ای منحرف ساخته‌اند. اینکه تا مدت‌ها مردم دنیا تصور می‌کردند هلوکاست واقعی بوده و امروز به کمک رسانه‌های ضد صهیونی مدارک جدی‌ای در رد این ادعا به دست آمده است. 

از این‌رو حضور خبرنگاران متعهد و البته متخصص در شناخت جنگ رسانه‌ای و روانی برای صیانت از حق و حقیقت در اقصی‌ نقاط عالم ضرورتی است که می‌تواند جزو اولویت‌ةای اصلی امروز جامعه بشری باشد. اینکه در سوئد دیپلمات ایرانی به دلیل مبارزه با جنایات از داعش بدتر منافقین در دهه 60 مورد ظلم و ستم غرب واقع شده و به حبس ابد محکوم می‌شود ناشی از همان جنگ رسانه‌ای است که دشمنان حق سوار بر آن توانسته‌اند ذهن مخاطب‌ خود را علیه آنچه حقیقت داشته بشورانند و جای جلاد و شهید را عوض کنند.

روز خبرنگار فرصت گران‌بهایی است تا با تقویت جبهه رسانه‌ای حق گام‌های مهم و گسترده‌ای برای ارتباط با مخاطب جهانی برداشته شود تا از این مسیر بتوان حقایق را آنگونه که هست برای آنها بیان کرد و جهان را علیه استعمار رسانه‌ای به واکنش واداشت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها