آنچه در روز هشتم ماه محرم بر کاروان «کربلا» گذشت

کارشناس علوم قرآنی گفت: درسی که حضرت «علی‌اکبر (ع)» به جوانان می‌آموزد در چهار مؤلفه نماز، دعای خیر پدر و مادر، خدمت به خلق خدا و ارادت به «اهل‌بیت (ع)» تقسیم می‌شود.
کد خبر: ۵۳۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸ - 06August 2022

آنچه در روز هشتم ماه محرم بر کاروان «کربلا» گذشت

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «یدالله بهتاش» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون اتفاقات و وقایع روز هشتم ماه محرم در کربلا، اظهار داشت: روز هشتم ماه محرم در کربلا تشنگی بین کودکان بسیار زیاد شده بود و «امام حسین (ع)» برای برطرف کردن نیاز کودکان، گروهی را برای آوردن آب مأمور کردند و آن‌ها رفتند و کمی آب برای کاروان تهیه کردند.

بهتاش، نام‌گذاری روز هشتم ماه محرم را با نام حضرت «علی‌اکبر (ع)» مطرح و ابراز کرد: روز هشتم به نام روز حضرت «علی‌اکبر (ع)» نام‌گذاری شده است. حضرت «علی‌اکبر (ع)» فرزند بزرگ «امام حسین (ع)» بودند، ایشان از امام سجاد (ع) نیز بزرگ‌تر بودند و در زمان واقعه کربلا حدود ۲۸ سال سن داشتند بررسی‌ها نشان داده است علی‌اکبر همسر و یک فرزند داشته و این امر در کتاب «فروع کافی» نیز آمده است.

کارشناس علوم قرآنی، ادامه داد: همچنین «امام صادق (ع)» به ابوحمزه ثمالی که در راه زیارت قبور مبارک کربلا بودند در خصوص «حضرت علی‌اکبر (ع)» فرموده‌اند: وقتی به کربلا رسیدگی و قبر علی‌اکبر را زیارت کردی صورتت را بر صورتش بگذار و بگو سلام بر تو‌ای پدر حسن، این گفته بیانگر این است که ایشان صاحب همسر و فرزند بوده‌اند و برخلاف بسیاری از گفته‌ها ایشان مجرد نبوده‌اند.

وی به بارزه‌های ظاهری و روحی «حضرت علی‌اکبر (ع)» اشاره و اظهار کرد: «حضرت علی‌اکبر (ع)» یکی از شبیه‌ترین مردم به «پیامبر (ص)» بودند، وی در رفتار و اخلاق نیز به «پیامبر (ص)» شباهت فراوانی داشتند، در روز هشتم ماه محرم حضرت «علی‌اکبر (ع)» به همراه گروهی برای آوردن آب رفتند و موفق به این کار شدند.

بهتاش، در مورد به میدان رفتن «حضرت علی اکبر (ع)» بیان کرد: در روز عاشورا «حضرت علی‌اکبر (ع)» هنگامی که برای گرفتن اجازه جهت وارد شدن به میدان نزد «امام حسین (ع)» رفتند، «سیدالشهدا (ع)» سریع به وی اجازه دادند، درصورتی که به بسیاری از افراد سریع اجازه وارد شدن به میدان داده نمی‌شد. «حضرت علی‌اکبر (ع)» وقتی وارد میدان جنگ شدند پس از جنگ نمایانی به شهادت رسیدند.

کارشناس علوم قرآنی پیرامون درسی که «حضرت علی‌اکبر (ع)» به جوانان امروز می‌دهد ابراز کرد: «حضرت علی‌اکبر (ع)» نمونه و الگویی مناسب برای جوانان هستند، احترام به والدین در ایشان خصوصیت بسیار بارز بود، هرگاه که همراه با «حضرت امام حسین (ع)» حرکت می‌کرد یک‌قدم از ایشان عقب‌تر حرکت می‌کردند و احترام پدر بزرگوارشان را همواره به‌جا می‌آوردند. احترام یکی از مؤلفه‌های اصلی برای فرزندان ما محسوب می‌شود جوانان امروز با الگو قرار دادن حضرت علی‌اکبر (ع) و احترام به والدین می‌توانند خیر دنیا و آخرت را از آن خود کنند.

بهتاش، همچنین به چهار مؤلفه اصلی اخلاقی «حضرت علی‌اکبر (ع)» که جوانان آن را همواره باید مدنظر قرار دهند تا بتوانند سعادتمند باشند اشاره و تأکید کرد: درسی که «حضرت علی‌اکبر (ع)» به جوانان می‌آموزد در چهار مؤلفه تقسیم‌بندی می‌شود. نماز، دعای خیر پدر و مادر، خدمت به خلق خدا و ارادت به اهل‌بیت (ع) را حفظ سعادت که رمز بزرگ دنیا و آخرت است دانست.

کارشناس علوم قرآنی در پایان با اشاره به تقوی و طاعت «حضرت علی‌اکبر (ع)»، خاطرنشان کرد: «حضرت علی‌اکبر (ع)» یکی از انسان‌های با تقوی در زمان خود بودند و بسیار عبادت می‌کردند، ایشان عبد واقعی خداوند بودند، این حضرت هنگامی که محاصره دشمن را در واقعه عاشورا دید به پدر بزرگوارش گفت: آیا ما برحق هستیم و «سیدالشهدا (ع)» پاسخ داد بله ما بر حق هستیم سپس «حضرت علی‌اکبر (ع)» گفت حال که ما برحق هستیم تا آخرین لحظه با آنان مقابله خواهیم کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها