دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با نقش مطبوعات سالم برای تبیین حقایق و حرکت آن‌ها به نفع نظام جمهوری اسلامی فرمودند: مطبوعات یعنی مطبوعات سالم. مطبوعاتی که طریق سلامت را بپیمایند و بنا بر عناد و بدجنسی نداشته باشند. اینگونه مطبوعات در هر رشته‌ای که قلم بزنند و هر کاری که انجام دهند، به نفع نظام حرکت کرده‌اند؛ چون بر مایه آگاهی مردم می‌افزایند. موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی این است.
کد خبر: ۵۳۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۷ - 08August 2022

به گزارش  خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، روز ۱۷ مرداد در تقویم به نام «روز خبرنگار» ثبت شده است و علت آن این است که روز ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، این روز را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کردند.

در مورد شهید «محمود صارمی»

«محمود صارمی» روز هفتم خرداد ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۶۷ و شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته «جغرافیا» در دانشگاه به تهران مهاجرت کرد.

وی در حالی که مشغول به تحصیل در دانشگاه بود، نتوانست نسبت به تجاوز دشمن به خاک جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت باشد و از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه‌های کردستان، حلبچه و جنوب خرمشهر اعزام شد و ۱۷ ماه در این جبهه‌ها در کنار سایر رزمندگان اسلام به دفاع از تمامیت ارضی کشور جمهوری اسلامی پرداخت.

پس از بازگشت از جبهه ضمن ادامه تحصیل در سال ۷۰ به استخدام ایرنا درآمد و سپس در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی/ شهادت تنها به جرم نشر حقایق

شهید صارمی سال ۱۳۷۰ جذب خبرگزاری جمهوری اسلامی شد و بعد از پنج سال تلاش و فعالیت، به خارج از کشور اعزام شد و مسئولیت دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی را در مزارشریف برعهده گرفت.

وی ۲ سال به عنوان خبرنگار در افغانستان فعالیت کرد و در نهایت روز ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به شهادت رسید.

محمود به همراه هشت دیپلمات ایرانی تنها به جرم نشر حقایق در کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان از سوی گروه بی‌ریشه و متحجر طالبان مورد حمله قرار گرفتند و پس از رگبار گلوله در گوری دسته جمعی دفن شدند تا هرگز شناسایی نشوند.

بعد از ۱۷مرداد ۷۷ و بی‌خبری مسئولین جمهوری اسلامی از خبرنگار ایرانی و دیپلمات‌ها، وزارت امور خارجه اقدامات لازم را برای جستجوی این عزیزان به کار گرفت و بعد از گذشت بیش از ۲۰ روز مشخص شد که این جوانان ایرانی بی‌گناه و مظلومانه شهید شده‌اند.

شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این رخداد، روز ۱۷ مرداد را به پاس قدردانی از این مقام «روز خبرنگار» نامید.

وصیتنامه شهید صارمی به شرح زیر است:‌

ای برادران و خواهران جهادگر،

خطا‌های منِ گنه‌کار روسیاه را که باعث رنجش شما شده است، ببخشید تا خدای بزرگ از من راضی شود.‌

ای خدا!

مرا که در اثر غرور و خودپرستی گناه می‌کنم، ببخش؛ زیرا این بدن ضعیف من توانایی تحمل آتش جهنم را ندارد. خدایا، مرا جزء توبه‌کاران واقعی قرار بده.

از آنجا که در آستانه روز خبرنگار هستیم، با توجه به وظیفه‌ مهمی که خبرنگاران برای تبیین حقایق بر عهده دارند به تبیین دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد نقش مطبوعات در تبیین حقایق و روشنگری که در کتاب «جهاد تبیین» در اندیشه حضرت آیت‌اللّٰه العظمی خامنه‌ای آمده است، پرداخته شده است.

جهاد تبیین

کتاب «جهاد تبیین» در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) که انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) آن را منتشر کرد، با بهره‌گیری از بیانات معظمٌ‌له به ابعاد مختلف جهاد تبیین پرداخته است.

«جهاد» یعنی مبارزه و تلاش پرنیرو مقابل یک مانع یا یک دشمن. جهاد انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها «جهاد فکری» است. چون دشمن ممکن است ما را غافل کرده و فکر ما را منحرف سازد و دچار خطا و اشتباهمان کند.

هر کسی که در راه روشنگری فکر مردم تلاشی بکند، از انحرافی جلوگیری کند و مانع سوءفهمی شود، از آنجا که در مقابله با دشمن است؛ تلاش وی «جهاد» نامیده می‌شود.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی/ شهادت تنها به جرم نشر حقایق

اهمیت تبیین در آنجا است که انسان‌ها تابع بینش و دید خودشان هستند. اگر کسی بتواند حقایق را در چشم مردم تحریف کند، درواقع عمل، بازو و اراده مردم را به سمت گمراهی کشانده است و این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.

وظیفه همگانی تبیین

امروز تمام افراد (چه کسانی که بیانشان در حوزه‌های وسیع کاربرد دارد و چه کسانی که سخنانشان در حوزه‌های کوچکتر کاربرد دارد مانند مدرسه، دانشگاه و...) مسئول هستند و اگر دیدند حقایق و محکمات انقلاب و اسلام مورد تحریف قرار می‌گیرند، وظیفه دارند تبیین کنند و نباید سکوت کنند.

تبیین حقیقت و اطلاع‌رسانی به افکار عمومی مهم است. این را هم نباید فراموش کرد و نباید مردم را در ابهام باقی گذاشت.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی/ شهادت تنها به جرم نشر حقایق

وظیفه اصحاب مطبوعات و رسانه در حوزه جهاد تبیین

خبرنگاران بنا به وظیفه‌ای که به تناسب شغلشان بر دوش دارند، یکی از گروه‌هایی هستند که وظیفه سنگین‌تری برای تبیین حقایق برای مخاطب دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مدیران و مسئولان مطبوعات کشور در روز ۱۳۷۵/۰۲/۱۳، در رابطه با نقش مطبوعات سالم برای تبیین حقایق و حرکت آن‌ها به نفع نظام جمهوری اسلامی فرمودند:

«.. نقش مطبوعات روشن شد. منظور از مطبوعات، مطبوعات سالم است. مطبوعاتی که طریق سلامت را بپیمایند و بنا بر عناد و بدجنسی نداشته باشند، در هر رشته‌ای که قلم بزنند و هر کاری که انجام دهند، به نفع نظام حرکت کرده‌اند؛ چون بر آگاهی مردم می‌افزایند. موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی این است.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی/ شهادت تنها به جرم نشر حقایق

توقعاتی که از مطبوعات می‌رود

... یک توقع این است که مطبوعات با دعوا‌های خودشان، فضا را فضای تشنج نکنند. توقع دوم این است که نظامی را که قبول دارند، تضعیف نکنند.

از آنجا که پایه هر نظام و هر زندگی فردی بر امید است، امید را در دل‌های مردم متزلزل نکنید.»

دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی/ شهادت تنها به جرم نشر حقایق

مطبوعاتی که به نفع مردم قلم می‌زنند، هر چه بیشتر باشند، بهتر است

من نه با آزادی مطبوعات مخالفم نه با تنوع آنها. اگر مطبوعات آنطوری که در قانون اساسی آمده است، مایه روشنگری باشند، مصالح کشور را رعایت کنند، و به نفع مردم قلم بزنند، هر چه بیشتر باشند، بهتر است.»

منابع

۱. جهاد تبیین. صلح‌میرزایی، سعید. انتشارات انقلاب اسلامی

۲. https://www.irna.ir/news/۸۴۴۳۰۱۴۰/ 

۳. رسانه‌های قدسی، مجموعه وصیتنامه شهدای خبرنگار. فروغی جهرمی، محمدقاسم. نشر شاهد

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار