تولیت آستان قدس رضوی:

راهبرد رسانه‌ها در تقابل با دشمن، ایستادگی منطبق بر استدلال است

حجت‌الاسلام «مروی» گفت: رسانه‌ها باید با منطق و استدلال صحیح در برابر دسیسه‌های دشمن بایستند و جامعه را از پشتوانه‌‌های معرفتی برخوردار کنند.
کد خبر: ۵۳۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲ - 10August 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام‌ «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه و جمعی از مسئولان ارشد فرهنگی و رسانه‌ای خراسان رضوی امروز (چهارشنبه) در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن روز خبرنگار و قدردانی از تلاش‌های فعالان عرصه اطلاع‌رسانی با اشاره به نقش مهم اهالی رسانه در عرصه نبرد رسانه‌ای با جریان استکباری، اظهار داشت: روشنگری، تبیین مسائل و ایجاد امید رسالت خبرنگاران و اهالی رسانه است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به امیدآفرینی در جامعه، افزود: امیدآفرینی به معنای عدم نقد و انتقاد نیست، جامعه‌ای که در آن نقد و انتقاد نباشد جامعه مردگان است، اما نقدی سازنده خواهد بود که منصفانه و واقع‌بینانه باشد. 

مروی ادامه داد: جامعه‌ای که امید نداشته باشد گرفتار مرگ تدریجی می‌شود و امروز دشمن ‌روی ناامیدی مردم به ویژه نسل جوان و نخبگان سرمایه‌گذاری کرده که مقابله با این دسیسه دشمن رسالت اهالی رسانه و خبرنگاران است. 

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر نقش مهم رسانه‌ها در تزریق امید به جامعه، ابراز داشت: امروز دشمن فرصت‌ها و نقاط قوت و اقتدار ایران اسلامی را مورد هجمه قرار داده و تلاش دارد با تبلیغات سوء رسانه‌ای آن‌ها را به نقاط ضعف تبدیل کند؛ عرصه‌های نظامی، هسته‌ای و همچنین حضور منطقه‌ای از مؤلفه‌های اقتدار ایران است، اینکه ایران به‌عنوان یک قدرت در منطقه ظاهرشده و به آمریکا اجازه نداده نقشه خاورمیانه جدید مدنظرش را اجرایی کند باعث غرور مردم و جوانان ماست؛ اما دشمن تلاش دارد این نقطه قوت را به پاشنه آشیل ما تبدیل کند که مقابله با این دسیسه‌ها رسالت اهالی رسانه است.

مروی با تأکید بر اینکه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری یک حرفه شغلی نیست، بلکه یک رسالت برای هدایت مردم و مسئولیتی اجتماعی و الهی است، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید با منطق و استدلال صحیح در برابر دسیسه‌های دشمن بایستند و جامعه را از پشتوانه‌‌های معرفتی برخوردار کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مشهد شهر امام رضا (ع) است و رسانه این شهر نیز باید امام رضایی باشد، گفت: رسانه امام رضایی یعنی رسانه‌ای که اخلاق، انصاف، دیانت، وجدان و خدا را در تمامی اقدامات خود در نظر دارد و رسانه‌های مشهد از این حیث باید الگو باشند.

تولیت آستان قدس رضوی از اهالی رسانه‌ مشهد خواست پیگیر مطالبات زائران باشند و یادآور شد: رسانه‌های مشهد باید مطالبات زائران را پیگیری و اگر نقدی نسبت به آستان قدس، سایر دستگاه‌ها و حتی برخی مجاوران وجود دارد، آن را مطرح و با جدیت پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید از مسئولان پیگیری کنند که چرا پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب هنوز پارکینگ‌هایی که پاسخگوی نیاز زائران و مجاوران باشد در مشهد وجود ندارد؟ چرا خط راه آهن سریع‌السیر بین تهران و مشهد وجود ندارد؟ سالانه ۳۰ میلیون زائر به مشهد سفر می‌‌کنند اگر امکانات و تسهیلات فراهم شود چرا این عدد به ۶۰ میلیون نرسد؟ 

مروی افزود: رسانه‌ها حتی برخی رفتار مجاوران را نیز باید مورد نقد قرار دهند، چرا باید هزینه‌های سرسام‌آور برای اسکان از زائران نوروزی گرفته شود؟ چرا برخی از کسبه در حق زائران و مهمانان امام رضا (ع) اجحاف می‌کنند؟ 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات آستان قدس رضوی در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و ابراز داشت: این آستان مقدس اقدامات ارزشمندی در سیستان و بلوچستان در حوزه اشتغال و آبادانی انجام داده است، در موضوع سیل‌ سال‌های اخیر نیز در لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان خدمات گسترده‌ای صورت گرفته است.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: آستان قدس فعالیت‌های خدمت‌رسان گسترده‌ای در سطح کشور بر اساس امکانات و مقدورات خود انجام داده اما علی‌رغم تلاش‌های حوزه رسانه در اطلاع‌رسانی شایسته آن‌ها به مردم موفق نبوده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه خدمت‌رسانی به مردم به نام امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی نوعی از تبلیغ و ترویج دین است، خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی مسئول محرومیت‌زدایی در کشور نیست و قدرت این اقدام را نیز ندارد، مسئول محرومیت‌زدایی در کشور دولت است، در احکام رهبر معظم انقلاب اسلامی برای این آستان مقدس نیز به این معنا اشاره نشده، در احکام معظم له رسیدگی به نیازمندان و محرومان آمده و بر اساس حکم ایشان آستان قدس به میزان توان و امکانات در رسیدگی به زائران، مجاوران و نیازمندان تلاش خواهد کرد و همچنین بخشی از درآمد موقوفات مناطق موقوفه‌دار را برای رسیدگی به نیازمندان آن مناطق اختصاص خواهد داد.

مروی بیان داشت: اقدام خوبی در دوران گذشته در احداث زائر شهر و زائرسرای رضوی صورت گرفته و طی ۲ سال گذشته ظرفیت زائرسرای رضوی را که نزدیک به حرم مطهر است ۲ برابر شده و تأکید کرده‌ام تا حد امکان ظرفیت آن‌ها افزایش پیدا کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مشکلات اسکان زائران در ایام نوروز، ابراز داشت: حضور میلیونی زائران در بازه زمانی کوتاه و ظرفیت محدود شهر برای اسکان، مشکلاتی را در ایام نوروز ایجاد کرد، ظرفیت هتلی مشهد ۹۰ هزار تخت است اما حدود ۲ میلیون زائر در ایام نوروز به مشهد سفر کردند، آستان قدس رواق‌های زیرسطحی خود را برای خواب شبانه زائران با ظرفیت سه تا چهار هزار نفر اختصاص داد اما بازهم پاسخگوی این جمعیت بالا نیست.

وی تصریح کرد: رواق‌های زیرسطحی حرم مطهر در ایام پیک حضور زائران برای خواب شبانه زائران اختصاص داده شد و همچنین سایر امکانات آستان قدس را برای اسکان زائران نوروزی بسیج شدند.

مروی با اشاره به جلسات هماهنگی مسئولان استان برای میزبانی از زائران با محوریت آستان قدس، گفت: جلسات هماهنگی و برنامه‌ریزی برای عید نوروز معمولاً در آستان قدس از مهرماه آغاز می‌شود و اگر چه در عید نوروز امسال با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما اگر آن برنامه‌ریزی‌های قبلی نبود مشکلات ۱۰ برابر بود؛ مسئولان استانی و شهری بدون تعطیلی در ایام نوروز در حد توان برای میزبانی از زائران تلاش کردند.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت جریان رسانه‌ای در تاریخ اسلام اشاره کرد و افزود: فعالیت رسانه‌ای حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پس از واقعه عاشورا موجب آشکار شدن چهره حقیقی بنی‌امیه و سرنگونی آن رژیم طاغوتی شد؛ این فعالیت رسانه‌ای تکمیل‌کننده نهضت امام حسین (ع) بود.

مروی یادآور شد: دلیل اینکه بسیاری از اشخاص در روز عاشورا امام حسین (ع) را همراهی نکردند عدم تبیین و روشن شدن حقایق بود، روشنگری‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) موجب شکل‌گیری قیام‌های توابین، مختار و آگاهی‌بخشی به جامعه شد.

وی گفت: واقعه عاشورا و مظلومیت ائمه اطهار (ع) در زندگی مبارکشان؛ نتیجه تبلیغات سوء رسانه‌ای جریان طاغوت بود که از بعد از رحلت پیغمبر (ص) آغاز شد.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: همکاری مستمر، فعال و پویای آستان قدس رضوی با اهالی رسانه امری ضروری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار