رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب:

شهرستان میناب مهد ترویج فرهنگ و سنت‌های آیینی و مذهبی است

«کریمی‌زاده» گفت: شهرستان میناب مهد ترویج فرهنگ و سنت‌های آیینی و مذهبی است و در این راستا برگزاری سبک عزاداری به (شیوه نوحه‌های نشسته پامنبری) بیانگر تایید همین موضوع است.
کد خبر: ۵۳۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶ - 11August 2022

شهرستان میناب مهد ترویج فرهنگ و سنت های آیینی و مذهبی است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، «مصطفی کریمی‌زاده» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب با محوریت برگزاری دهمین سوگواره نوحه‌های نشسته (محلی) در سالن اجتماعات فرمانداری به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیمی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب و با حضور سلحشور معاون استاندار و فرماندار ویژه و نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی و سایر اعضای شورا در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان میناب مهد ترویج فرهنگ و سنت‌های آیینی و مذهبی است و در این راستا برگزاری سبک عزاداری به (شیوه نوحه‌های نشسته پامنبری) بیانگر تایید همین موضوع است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب اضافه کرد: دهمین سوگواره نوحه‌های نشسته محلی  ۲۷ لغایت ۲۸ مرداد با حضور بیش از ۳۲ گروه نوحه خوان از سراسر میناب اجرا می‌شود.

کریمی‌زاده گفت: حفظ آئین و سنت‌های محلی به ویژه آداب عزاداری محلی و انتقال آن به نسل‌های آینده از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی عنوان کرد: یکی از سبک‌های دیرینه عزاداری در شهرستان میناب برگزاری نوحه‌های نشسته است که مردم این شهرستان به این نوع سبک عزاداری ارادت و علاقمندی ویژه‌ای دارند و انجمن نوحه‌های نشسته باهدف حفظ و ترویج نوحه‌های نشسته در بین جوانان و نوجوانان و انتقال آن به نسل‌های آینده تشکیل شده است.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب ضمن تشکر و قدردانی از تعامل و همکاری تمامی هیات‌های عزاداری در اجرا و برگزاری برنامه فرهنگی و مذهبی در شهرستان الخصوص مراسم علم گردانی در روز پنجم ماه محرم، گفت: در هر منطقه به سبک و آیین خودشان در ایام مختلف مذهبی بخصوص ماه محرم و صفر عزاداری می‌کنند که اجرای عزا داری به سبک های مختلف و متعارف هیچ گونه تضادی با دین و شرع ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب به ضرورت حفظ و گسترش آیین و سبک‌های محلی اشاره کرد و گفت: نوحه‌های نشسته یکی از سبک‌های قدیمی این شهرستان است که همه اقشار مختلف به این نوع سبک عزاداری علاقمندی شدیدی دارند وبرای حفظ این آیین وسبک عزاداری بهترین شیوه تشکیل همین انجمن نوحه‌های نشسته است که الحمدالله به همت علاقمندان و ذاکرین در شهرستان تشکیل شده است.

ابراهیمی به حمایت از انجمن نوحه‌های نشسته اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی با این انجمن فرهنگی و مذهبی تعامل و همکارهای لازم راداشته باشند و هرسال این سوگواره باشکوه‌تر و گسترده‌تر از سال گذشته برگزار شود.

در ادامه جلسه مجیدسلحشور معاون استاندار و فرماندار ویژه و نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی ضمن تشکر و قدردانی از همه گروه‌های نوحه خوان در برگزاری عزاداری سید وسالار شهیدان حضرت ابا عبدالحسین (ع) و یاران باوفایش در شهرستان میناب، تصریح کرد: بازتاب رسانه‌ای تجمعات مذهبی بسیار خوب امسال در شهرستان میناب توسط اصحاب رسانه به وجود آمد.

سلحشور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میناب به حفظ و احیای آیین‌های سنتی و محلی اشاره کرد و افزود: آیین و سبک برگزاری نوحه‌های نشسته در وجود مردم این شهرستان عجین شده ‌که آئین های عزاداری ماه محرم و صفر و ایام مختلف، تبلیغات سو‌ء دشمنان رانقش برآب می کنند که بر ما و همه مسولان شهرستان واجب است در حفظ و احیای این آیین‌ها تمام توان و تلاش خود را به کارگیریم تا این سبک عزاداری محلی در شهرستان حفظ و احیا وبه نسل آینده انتقال یابد.

وی به درخواست انجمن نو‌حه‌های نشسته در این جلسه اشاره کرد و گفت‌: در سال آینده طبق درخواست این انجمن که سوگواره به صورت منطقه ای درشهرستان برگزار شود موافقم و یکی از مصوبات این جلسه شورای فرهنگ عمومی است و همه دستگاههای اداری شهرستان موظف هستند در برگزاری دهمین سوگواره نوحه‌های نشسته که به میزبانی روستای حاج خادمی برگزار می شود نهایت همکاری و تعامل را داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها