جان بولتون:

آمریکا عملاً در وین مقابل ایران به زانو درآمده است

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شده واشنگتن عملاًدر مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به زانو درآمده است.
کد خبر: ۵۳۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸ - 11August 2022

آمریکا عملاً در وین مقابل ایران به زانو درآمده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفته که آمریکا «عملاً در وین»، در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای برجام به زانو درآمده است.

بولتون در مصاحبه با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره تلاش دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «من فکر می‌کنم بازگشت به این توافق امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازد.»

بولتون درباره سناریوسازی جدید دولت بایدن در بحبوحه مذاکرات برجام هم اظهارنظر کرد. عصر چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد یک تبعه ایران که عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است را به تلاش برای ترور «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید متهم کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده متهم که ۴۵ سال سن دارد قصد داشته با پرداخت ۳۰۰ هزار دلار افرادی را برای انجام این قتل اجیر کند. در این بیانیه ادعا شده انگیزه این فرد احتمالاً گرفتن انتقام بابت ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

بولتون در واکنش به این ادعا‌ها گفت: «این مسئله به من کمک می‌کند درک بیشتری به دست بیاورم که رژیم مستقر در تهران قادر به انجام چه کار‌هایی است.»

ادعای وزارت دادگستری آمریکا در شرایطی مطرح شده که طرف‌های غربی بعد از ترک مذاکرات وین ادعا کردند که اتحادیه اروپا یک «متن نهایی» در اختیار طرف‌ها قرار داده و گفته لازم است ایران «هر چه سریعتر» در خصوص آن تصمیم بگیرد. بر خلاف ادعای طرف‌های غربی، مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند که ایده‌های ارائه‌شده از سوی طرف اروپایی به هیچ عنوان متن نهایی نیست و قرار است در پایتخت‌ها در خصوص آن تصمیم‌های لازم گرفته شود.

جمهوری اسلامی ایران، همانند چند ماه گذشته تأکید کرده تنها توافقی را خواهد پذیرفت که تأمین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار و موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

بر اساس سابقه رفتار‌های آمریکا قابل پیش‌بینی بود که واشنگتن، با توجه به آنکه از یک طرف حاضر به تضمین منافع ملت ایران در مذاکرات نیست و از طرف دیگر گزینه جایگزینی برای برجام ندارد، طبق عادت مألوف به فضاسازی و تلاش برای فشار روانی بر ایران روی خواهد آورد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکار‌های به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار