گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس:

هرگونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی هزینه‌های مضاعفی خواهد داشت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی دلایل و پیامد‌های جنایت جدید رژیم صهیونیستی علیه غزه عنوان می‌کند که از این پس، هرگونه ماجراجویی، رژیم صهیونیستی را با هزینه‌های مضاعف روبه رو خواهد کرد.
کد خبر: ۵۳۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵ - 12August 2022

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ هرگونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی هزینه‌های مضاعفی خواهد داشتبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «جنایت جدید رژیم صهیونیستی علیه غزه: دلایل و پیامدها» آورده است که دور جدید حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه با عنوان «سپیده دم» از ۱۴ مرداد آغاز شد.

در این حملات تیسیر الجعبری مسئول هماهنگی میدانی بین حماس - جهاد اسلامی و یکی از نیرو‌های تأثیرگذار مقاومت به شهادت رسید. طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین طی جنگ سه روزه ۴۵ فلسطینی از جمله ۶ کودک شهید شده‌اند. در این حملات ۳۶۰ فلسطینی دیگر نیز مجروح شده‌اند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ دور جدید خشونت وحشیانه رژیم اشغالگر تنها ۱۵ ماه پس از جنگ سیف‌القدس (۲۰۲۱) که به شهادت بیش از ۲۶۰ فلسطینی منجر شد، رخ داد. اگرچه دور جدید حملات از عصر روز جمعه آغاز شد، اما ناظران مسئله فلسطین بر این باورند که مقدمات حمله جدید ارتش رژیم صهیونیستی – ازجمله حملات هواپیما‌های بدون‌سرنشین به نوار غزه - از هفته‌ها قبل شکل گرفته بود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با طرح این سؤال که «چرا رژیم اشغالگر قدس در این زمان درصدد جنگ با جبهه مقاومت برآمد؟» تصریح می‌کند که آنچه که واضح است اینکه دور جدید حملات رژیم صهیونیستی یک اقدام عمدی و حساب شده برای کسب مشروعیت نزد شهرک‌نشینان برای انتخابات جدید ماه نوامبر (آبان‌ماه ۱۴۰۱) است.

همچنین باید به تلاش‌های رژیم برای اختلاف‌افکنی میان نیرو‌های مقاومت به‌منظور تضعیف جبهه جهاد اسلامی، تلاش برای انتقام از شکست رژیم در جنگ سیف‌القدس و ضربه زدن به توان موشکی جبهه مقاومت، جلب نظر غرب به‌دلیل بروز تنش در روابط روسیه با رژیم صهیونیستی و قرار گرفتن در موضع انفعالی در منطقه و همچنین به مسئله عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

این گزارش با اشاره به نظر بسیاری از تحلیلگران منطقه مبنی بر اینکه دور جدید حملات ارتش صهیونیستی به غزه با هدف انتقام عملیات شمشیر قدس در سال ۲۰۲۱ بوده است، خاطرنشان می‌کتد؛ براساس راهبرد نظامی صهیونیست‌ها (جنگ پیش‌دستانه) بعید به‌نظر می‌رسد مقامات این رژیم به دنبال استمرار جنگ باشند چراکه اساساً صهیونیست‌ها مدت‌هاست توانایی جنگ بلندمدت با گروه‌های مقاومت را از دست داده‌اند. نکته بسیار مهم آنکه آنچه در میدان عمل رخ داده عبارت از این است که افزایش و قدرت‌نمایی توان موشکی جبهه مقاومت، معادله جنگ در منطقه را تغییر داده است.

براساس این گزارش اگرچه ممکن است رژیم صهیونیستی نقطه آغازین تهدید نظامی و جنگ باشد، اما تداوم و اراده برای پایان جنگ به‌دست نیرو‌های مقاومت افتاده است. در فرایند پاسخ‌های کوبنده گروه‌های مقاومت علاوه بر غزه؛ کرانه باختری و به‌ویژه شهر جنین به غزه دیگری تبدیل شده است. این امر به نوعی یک تحول بی‌سابقه و مهم به‌شمار می‌رود که نقشه فلسطین را از «بحر تا نهر» تحت تسلط دقیق مقاومت قرار می‌دهد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، یکی از پیامد‌های جنگ اخیر رژیم اشغالگر قدس، قدرت‌نمایی توان موشکی گروه‌های مقاومت در غزه و کاهش کارایی و توان بازدارندگی سامانه گنبد آهنین بوده است و این امر نشان‌دهنده آن است که هرگونه جنگ احتمالی در آینده علیه هرکدام از گروه‌های مقاومت به‌مراتب برای رژیم صهیونیستی دشوارتر و هزینه‌بارتر خواهد بود، زیرا مقاومت به درجه‌ای از توانمندی دست یافته است که می‌تواند ضربه دوم را شدیدتر وارد کند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند که اگرچه تمرکز صهیونیست‌ها بر جهاد اسلامی و ترور رهبران نظامی مقاومت، حاکی از آن است که به‌دلیل نفوذ جهاد اسلامی در غزه و کرانه باختری ضربه‌زدن به این گروه از اهداف امنیتی رژیم در جنگ اخیر بوده است و صهیونیست‌ها سعی دارند از طریق ایجاد اختلاف میان گروه‌های مقاومت به اهداف خود برسند، اما در عمل مهم‌ترین پیامد این جنگ ایجاد وحدت و همسویی بیشتر میان نیرو‌های جبهه مقاومت در فلسطین بوده است. گروه‌های مقاومت با همسویی و همدلی اولاً این اراده قاطع را به رخ صهیونیست‌ها کشیدند که هرگونه حمله پیشدستانه در آینده از‌سوی همه گروه‌های جبهه مقاومت با پاسخ کوبنده مواجه خواهد شد و ثانیاً در مقام عمل و با شلیک بیش از ۷۰۰ موشک به سرزمین‌های اشغالی به صهیونیست‌ها ثابت کردند که از‌این‌پس، هرگونه ماجراجویی رژیم را با هزینه‌های مضاعف روبه‌رو خواهند کرد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها