یادداشت/

«حسینیه معلی»؛ سبکی نوین در برنامه‌سازی تلویزیون

ویژه برنامه تلویزیونی «حسینیه معلی» سبکی نوین در برنامه سازی رسانه ملی است که می‌تواند موجب پرورش استعداد‌های نوجوانان و جوانان در زمینه‌ی مداحی و شبیه خوانی شود.
کد خبر: ۵۳۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 14August 2022

«حسینیه معلی»؛ سبک نوینی از مسابقات تلویزیونی با محتوای فرهنگی تعزیهگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ در کنار همه‌ی برنامه‌های تلویزیونی که با محتوای ورزش، اطلاعات عمومی، مسائل دینی و شرعی و یا خانواده و جامعه روی آنتن تلویزیون می‌رود، ویژه برنامه  حسینیه‌ی معلی از فضا و حال و هوای دیگری برخوردار است.

درون مایه‌ی این برنامه تلویزیونی برگزاری مجالس تعزیه و عزاداری برای ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران با وفای ایشان است.

نوحه خوانی، شبیه خوانی و هر نوع هنر دیگر که به طریقی در سوگ آن امام بزرگوار باشد می‌تواند در این برنامه‌ی تلویزیونی شرکت کند. «بی نظیر» بودن این برنامه تلویزیونی از آن جهت است که این برای نخستین بار در تاریخ تلویزیون کشور ماست که مداحی و سوگواری برای سیدالشهدا به صورت ویژه تهیه و تولید شده تا نسل جدیدی از مداحان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام تربیت شوند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: گریه کننده جدَّم از جاى خود برنمى‏ خیزد، مگر اینکه مانند روزى که از مادر متولد شده از گناهان پاک است. (۱)

در احادیث و روایات بسیاری از ثواب اشک ریختن بر حسین ابن علی علیه السلام و به طور کلی اهل بیت رسول الله صلوات الله علیهم اجمعین نقل شده است. حال، در قالب این برنامه متفاوت تلویزیونی که باعث و بانی پرورش استعداد‌های جوان و نوجوان در زمینه‌ی مداحی و شبیه خوانی است، اشک‌هایی برای حسین و خاندان مطهر و یاران وفادارش روانه می‌شود که هر کدام ثوابی بسیار دارد.

حضور مداحان سرشناس مانند سعید حدادیان، سید مجید بنی فاطمه، مهدی رسولی، محمد صمیمی و... به عنوان کارشناس و داور از نکات حائز اهمیت در این برنامه است. مداحی نوجوانان و جوانان در این رقابت معنوی تا حدی است که بعضا داوران و مجری برنامه را متاثر می‌کند و اشک‌ها برای مظلومیت سیدالشهدا روان می‌شوند.

اگرچه انتظار می‌رفت چنین برنامه‌هایی با محتوای تعزیه خوانی و مداحی سال‌ها و البته دهه‌ها زودتر از این آغاز شده بود تا امروز نسل نوینی از مداحان و ذاکر اهل بیت در قالب اینگونه از برنامه‌های  تلویزیونی تربیت شده بودند و از سویی دیگر فرهنگ مداحی نوین به وسیله‌ی ابزاری به نام رسانه‌ی ملی خیلی زودتر تبلیغ می‌شد، اما «حسینیه معلی» می‌تواند نقطه‌ی آغازین خوبی برای شروع این حرکت عظیم فرهنگی در چهار چوبه‌ی رسانه‌ی ملی باشد.

(۱) منبع: اکسیرالعبادات فی اسرار الشهادات به قلم آغا بن عابد دربندی شیروانی حائری

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها