روایت‌هایی از هیأت مسجد ارک در محرم منتشر شد؛

محرم در روزگار کرونا به روایت «پرچمِ در اهتزاز»

کتاب «پرچمِ در اهتزاز»، روایت یک دهه از نخستین محرم کرونایی در مسجد ارک تهران، به‌قلم سمیه جمالی، توسط مؤسسه سلوک و انتشارات سورۀ‌مهر روانۀ بازار نشر شد.
کد خبر: ۵۳۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳ - 13August 2022

به‌ گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «پرچم در اهتزاز» نام تازه‌ترین محصول مؤسسه هنری‌رسانه‌ای سلوک به قلم سمیه جمالی است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب شامل مجموعه‌روایتی پیوسته و منسجم از دَه شب عزاداری در اولین محرم کرونایی مسجد ارکِ تهران است.

سمیه جمالی نویسنده و روزنامه‌نگار و مدرس داستان‌نویسی است که پیش از این کتاب «زن رفت تا مترسک باشد» را نوشته است.

جمالی در «پرچم در اهتزاز»، راوی شب‌های عزاداری سالار شهیدان در هیئتِ «حسین‌جانِ» مسجد ارک است. او حضور مردم را روایت کرده است؛ مردمی که با وجود همۀ محدودیت‌ها، پرچم سیدالشهدا (علیه‌السلام) را برافراشته نگه‌داشتند و به شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم پای‌بند بودند.

محرم در روزگار کرونا به روایت «پرچمِ در اهتزاز»

این کتاب شامل ۱۱ فصل است. فصل اول، روایت نسبت نویسنده با محرم و هیئت «حسین‌جان» است. هریک از فصل‌های بعدی نیز به یکی از شب‌های دهه اول محرم ۱۳۹۹ اختصاص دارد.

در بخشی از فصل آغازین این کتاب می‌خوانیم:

«روزی که کوید ۱۹ جهان را فراگرفت و نسل ما تازه با مفهوم همه‌گیری از نزدیک و خارج از کتاب‌های تاریخ مواجه شد، اولین دغدغه بچه هیئتی‌ها شد: محرم. در صفحات مجازی خودشان نوشتند، در هیئت‌های شخصی‌شان ناله و شکوه کردند، شعر گفتند و متوسل شدند. ته حرف‌هایشان این بود که فرض ماه رمضان و شب‌های قدر را پای تلویزیون گذراندیم، با محرم چه کنیم؟ من خیال جمع می‌گفتم: بابا این‌ها چقدر بدبین‌اند. تا محرم هوا گرم می‌شود. دکتر‌ها قول داده‌اند در گرمای تابستان ویروس کرونا از بین برود؛ و هیچ نگران محرم بدون ارک نبودم. اصلا ماه محرم بدون پسوند ارک برای من چیزی خارج از فرم طبیعی است؛ مثلا فرض کنید انسان کبد نداشته باشد یا ریه. ارک برای خانواده من یک فرهنگ است؛ بخشی از جریان و سبک زندگی...»

انتشارات سورۀ‌مهر، «پرچم در اهتزاز» را در ۱۴۸ صفحه و با شمارگان ۳۰۰ نسخه منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتاب‌فروشی‌های مختلف یا سایت انتشارات به‌نشانی www.sooremehr.ir تهیه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار