نماینده مردم در مجلس:

نیروهای طالبان حدود مرزی را تشخیص نمی‌دهند

رحیمی جهان‌آبادی گفت: طالبان روند تشکیل دولت را طی نکرده است و هنوز به یک نظام حکومت‌داری و دولت مستقر تبدیل نشده است لذا باید هم از مقررات جهانی و حقوق بین‌الملل درک درستی داشته باشد و هم اجرای حقوق بین‌الملل را در عمل اثبات کند.
کد خبر: ۵۳۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲ - 15August 2022

نیروهای طالبان حدود مرزی را تشخیص نمی دهند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌‎پرس، «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با انتقاد از روند تشکیل دولت در افغانستان، اظهار داشت: طالبان روند تشکیل دولت را طی نکرده است و هنور به یک نظام حکومت داری و دولت مستقر تبدیل نشده است و شاید یکی از دلایلی که کشور‌ها آنهارا به رسمیت نمی‌شناسند همین است.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: زمانی یک حکومت در عرصه بین‌المللی به عنوان دولت مقبولیت دارد که هم از مقررات جهانی و حقوق بین‌الملل درک درستی داشته باشد و هم اجرای حقوق بین‌الملل را در عمل اثبات کند، اما طالبان این ویژگی را ندارد و نیرو‌های تحت امر خود را نیز درست توجیه نکرده است.

وی با اشاره به مناقشات مرزی پراکنده بین طالبان با همسایگان، گفت: طالبان حدود مرزی، نحوه رفتار با مرزبانان و اتباع سایر کشور‌ها و قوانین را برای مامورین خود تشریح نکرده و این موضوع برای هر دو سوی مرز در حال تبدیل شدن به یک مشکل است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: گروه طالبان و حکومت مستقر در این کشور باید به سرعت نیرو‌های مرزی خود را از حدود مرزی مطلع کند و قوانین را برای آن‌ها تبیین کند، مرز و حدود آن مشخص است، اما نیرو‌های طالبان آن را تشخیص نمی‌دهند و رفتار‌هایی با نیرو‌های مرزبانی و راننده‌های ترانزیتی می‌کنند که پسندیده نیست.

وی تاکید کرد: آزمودن صبر و توان نظامی جمهوری اسلامی ایران روش صحیحی نیست، و آن‌ها باید بدانند با وجود حسن نیتی که در قبال افغانستان از سوی مسئولین ایرانی وجود دارد ما خواهان تغییر رفتار‌ها هستیم در غیر این صورت ما نیز مجبور به تغییر رفتار خود هستیم.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار