در نشست ساترا با هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی عنوان شد؛

همکاری ساترا و اتحادیه تولید و نشر محتوا برای رونق اقتصاد محتوا

مقیسه در جلسه هم‌اندیشی جمعی از مدیران سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) با هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و نشر محتوا گفت: صدا و سیما خود را حامی فعالیت‌‌های فرهنگی در فضای مجازی می‌داند و از تولید و نشر محتوای اسلامی-ایرانی در فضای مجازی حمایت می‌کند.
کد خبر: ۵۳۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹ - 15August 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس،سمیه قاسمیان، جلسه هم‌اندیشی ساترا و اتحادیه تولید نشر محتوا در فضای مجازی با حضور سعید مقیسه رییس ساترا، محمد حسام‌پور معاون پایش و نظارت و محمد صادق افراسیابی سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، سعید مشهدی مدیرعامل اتحادیه تولید نشر محتوا در فضای مجازی، سیدعلی علوی رییس هیئت‌مدیره و سایر اعضای هیئت مدیره این اتحادیه تشکیل شد.

همکاری ساترا با نهادها و تشکل های اجتماعی

سعید مقیسه در ابتدای نشست گفت: ساترا از تعامل با اتحادیه‌ها و مجامع قانونی استقبال می‌کند و یکی از مسیرهای تسریع و تسهیل عرضه حمایت‌ها را همکاری با اتحادیه‌ها و مجامع مذکور می‌داند.

رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) در ادامه ضمن معرفی سامانه بازار محتوای سازمان صدا و سیما عنوان کرد: در بازار محتوای صدا و سیما بالغ بر 26 میلیون رکورد اطلاعاتی و هزاران عنوان برنامه از محتوای تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و آثار سینمایی داخلی و خارجی وجود دارد و در قالب بسته‌های حمایتی و مبتنی بر نظام رتبه‌بندی پلتفرم‌های دارای مجوز از ساترا در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ساترا خود را حامی فعالیت‌‌های فرهنگی در فضای مجازی می‌داند و از تولید و نشر محتوای اسلامی ایرانی در فضای مجازی حمایت می‌کند.

مقیسه در ادامه با اشاره به فرایند تولید محتوای صوت و تصور فراگیر گفت: در این فرایند، زنجیره‌های ارزش‌آفرینی مختلف و منقطع و موازی وجود دارد. از ایده تا طرح، از طرح تا تولید سینمایی و نمایش خانگی و فضای مجازی و ... تا برودکست و محصولات جانبی همه یک زنجیره است.

وی افزود: به نظر من یکی از مهم‌ترین اهداف اتحادیه و مجامع می‌تواند کمک به هم‌افزایی و هم‌راستایی فعالیت‌ها زنجیره‌های ارزش‌آفرینی باشد. اگر زنجیره تولید محتوا را به یکدیگر متصل کنیم، باعث ارتقاء کارایی و اثربخشی تلاش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.

رئیس ساترا در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه تنظیم‌گری گفت: در این مسیر نیاز به تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری است. قانون‌مند کردن زیست‌بوم تولید محتوا در فضای مجازی، لزوماً محدود کردن نیست بلکه راهگشای ارائه حمایت‌ها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است و همین‌طور زمینه‌ساز رشد پایدار برای همه فعالان صنعت در یک رقابت سالم است.

تلاش برای رونق اقتصاد محتوا

در ادامه سعید مشهدی، مدیرعامل اتحادیه و دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی درخصوص اتحادیه تولید و نشر محتوا گفت: هم‌اکنون سه مجمع ناشران دیجیتال کودک، مجمع ناشران دیجیتال بین‌الملل و مجمع ناشران دیجیتال اسلامی در اتحادیه عضو هستند و در آینده نزدیک سه مجمع آموزش، سلامت و سامانه‌های ویدئوی درخواستی هم عضو خواهند شد.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر تولید محتوا در ایران بسیار پررنگ است و شکل دیگری نسبت به سایر نقاط جهان دارد. دوستان، ذی‌نفعان و فعالان حوزه فضای مجازی در اتحادیه قرار گذاشته‌اند تا در این زمینه فعالیت کنند و برهمین اساس درحال اجرا و پیاده‌سازی حوزه مشاوره حاکمیتی نیز هستیم.

مشهدی تاکید کرد: یکی از کارکردهای اتحادیه، بحث اقتصاد محتوا است و ما علاقه‌مند به ایجاد و توسعه همکاری‌های ساترا و اتحادیه تولید و نشر محتوا برای رونق اقتصاد محتوا هستیم.

اتحادیه تولید و نشر محتوا، یکی از حلقه‌های وصل حاکمیت و بخش خصوصی است

سیدعلی علوی، رییس هیئت مدیره اتحادیه و مدیر عامل پلتفرم آخرین خبر در بخشی دیگر از جلسه در خصوص معرفی ظرفیت‌های اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی گفت: دو سال پیش برخی مسئولان وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی این ایده را مطرح کردند که لازم است یک اتحادیه فراگیر ایجاد شود تا حلقه وصلی میان حاکمیت و بخش خصوصی ایجاد شود. این اتحادیه با هدف توزیع ظرفیت حاکمیت در بخش خصوصی و انتقال ملاحظات بخش خصوصی در حوزه تصمیمات حاکمیتی، تشکیل شد.

وی خاطر نشان کرد: در همکاری با ساترا اگر بدانیم شبکه مسائل این سازمان چیست، ظرفیت اتحادیه، در حل مسائل کمک‌کننده خواهند بود.

تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان

در ادامه جلسه نظری‌منش، نایب رییس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان و عضو هیئت‌مدیره اتحادیه گفت: هم‌افزایی در جهت تولید محتوای اقتصادی با رویکرد کاملا فرهنگی و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی، مهم‌ترین هدف تشکیل مجمع ناشران دیجیتال کودک بوده است و این مجمع در حوزه زنجیره ارزش محتوای کودک، اقدامات قابل توجهی داشته است.

حضور فعال در آموزش و فرهنگ‌سازی

در ادامه دکتر امید علی مسعودی، رییس هیئت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران و دیگر عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، هم‌اندیشی ساترا با فعالان حوزه تولید و نشر محتوا را اقدامی بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: امیدوارم اتحادیه‌ها همکاری‌های بسیار خوبی با ساترا داشته باشند.

وی افزود: تاکید من روی آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه کاربران است که با کمک ساترا و هم افزایی میان ساترا و انجمن سواد رسانه‌ای ایران، انشاالله اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد.

مسعودی با اشاره به ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای کاربران پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد: لازم است حاکمیت برای ارتقای سواد رسانه‌ای کاربران پلتفرم‌ها برنامه‌ریزی کند و از ظرفیت پلتفرم‌ها نیز استفاده شود.

وی در پایان با اشاره به برگزاری دو دوره از سه دوره همایش‌های سواد رسانه‌ای با مشارکت انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: توجه به موضوع حقوق مصرف‌کنندگان پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر و سواد رسانه‌ای، کاربران می‌توانند یکی از محورهای همایش چهارم باشند و می‌شود برای برگزاری این همایش با مشارکت انجمن سواد رسانه‌ای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا برنامه‌ریزی کرد.

اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی یکی از اتحادیه‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر اساس اساسنامه، اعضای شورای راهبری آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می‌شوند.

انتهای پیام/ 121

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها