مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس روایت کرد؛

تیرباران ۲۵ پاسدار در بیمارستان پاوه/ ۱۸ پاسدار سر بریده شدند

سردار «باباخانی» گفت: یکی از موفقیت‌های تجزیه‌طلبان در حمله به پاوه، تصرف بیمارستان این شهر و قتل‌عام پاسداران بیمارستان بود. شهدای بیمارستان بالغ‌بر ۹ پاسدار بومی و ۱۶ پاسدار اعزامی بودند که ضمن شکنجه، آن‌ها را در محوطه بیمارستان تیرباران کردند.
کد خبر: ۵۳۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ - 17August 2022

شورش‌گران تصرف پاوه را نقطه عطفی در استراتژی تجزیه‌طلبانه خود می‌دانستندسرتیپ دوم پاسدار «ناصر باباخانی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، حوادث پاوه را نقطه اوج بحران‌های مرداد سال ۱۳۵۸ دانست و اظهار داشت: حزب دموکرات که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در حمله به پادگان‌ها و مراکز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گوی سبقت را از همه گروه‌های ضدانقلاب ربوده بود، از گذشته دور تجزیه کردستان از خاک ایران را در سر می‌پروراند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه افزود: شورش‌گران، تصرف پاوه را نقطه عطفی در استراتژی تجزیه‌طلبانه خود می‌دانستند و پیش‌بینی می‌کردند که ظرف سه روز این شهر را به تسلط خود درخواهند آورد و در روز چهاردهم مرداد، افراد مسلح هشت روستا با هم پیمان بستند که به پاوه حمله کنند.

وی ادامه داد: جمعیتی مرکب از احزاب دموکرات، کومله، فدائیان خلق و اتحادیه میهنی کردستان و گروه‌هایی از مزدوران پالیزبان و جاف مجهز به سلاح‌های سبک و نیمه سبک، آماده برای حمله شدند و کمیته ۱۲ نفری تجزیه‌طلبان در قوری قلعه، فرماندهی حمله به پاوه را در دست داشت.

سردار باباخانی گفت: در بیست و چهارم مرداد سال ۱۳۵۸ تجزیه‌طلبان حرکت خود را به سمت پاوه و به‌منظور محاصره شهر آغاز کردند. همزمان با پیشروی تجزیه‌طلبان به‌سوی پاوه، سه‌راهی کرمانشاه، کامیاران، پاوه در منطقه‌ای به نام قزانچی ناامن شد، تا ارتباطات زمینی پاوه به مرکز استان قطع شود و اداره مخابرات شهر نیز از فعالیت افتاد و ارتباط تلفنی پاوه با سایر نقاط کشور قطع شد.

وی افزود: روز جمعه ۲۶ مرداد سال ۱۳۵۸ که هم‌زمان با جمعه آخر ماه مبارک رمضان و اولین سال نام‌گذاری جمعه آخر ماه رمضان به نام «روز قدس» بود، پاوه رنگ خون گرفت! تجزیه‌طلبان با تسلطی که بر شهر پیدا کرده بودند، به شکسته شدن مقاومت شهر بسیار امیدوار بودند، به‌ویژه سقوط هلی‌کوپتر را سایه افزایش امید و تضعیف روحیه پاسداران تلقی می‌کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه افزود: یکی از موفقیت‌های تجزیه‌طلبان در حمله به پاوه، تصرف بیمارستان این شهر و قتل‌عام پاسداران بیمارستان بود. شهدای بیمارستان بالغ‌بر ۹ پاسدار بومی و ۱۶ پاسدار اعزامی بودند که ضمن شکنجه، آن‌ها را در محوطه بیمارستان تیرباران کرده و ۱۸ نفر از آن‌ها را سر بریدند. همچنین مهاجمان عده‌ای از کادر بیمارستان را به گروگان گرفته، دارو‌ها را غارت و گروگان‌ها و دارو‌ها را به باینگان منتقل کردند.

وی بیان داشت: شهید «مصطفی چمران» با توجه به اهمیت قلعه ژاندارمری، به‌همراه شهید «اصغر وصالی» و چند پاسدار، عازم پاسگاه ژاندارمری شد. فرمانده پاسگاه را که از پا مجروح شده بود، تعویض کرد و «آیت شعبانی» مسئول واحد عملیات سپاه کرمانشاه را به فرماندهی این پاسگاه منصوب کرد و خود به مقر سپاه بازگشت.

به گزارش دفاع‌پرس، پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) که روز شنبه ۲۷ مرداد در راستای ضرورت مقابله با ضدانقلاب در پاوه صادر شد، تصمیمی راهبردی برای مقابله با این حادثه اتخاذ کرد. 

ایشان در این پیام فرمودند: «به دولت، ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم اگر با توپ‌ها و تانک‌ها و قوای مجهز تا ۲۴ ساعت دیگر حرکت به‌سوی پاوه نشود، من همه را مسئول می‌دانم. من به‌عنوان ریاست کل قوا به رئیس ستاد ارتش و ژاندارمری دستور می‌دهم که فورا با تجهیز کامل عازم منطقه شوند و به تمام پادگان‌های ارتش و ژاندارمری دستور می‌دهم که بی‌انتظار دستور دیگر و بدون فوت وقت، با تمام تجهیزات به‌سوی پاوه حرکت کنند و به دولت دستور می‌دهم وسایل حرکت پاسداران را فورا فراهم کند. تا دستور ثانوی، من مسئول این کشتار وحشیانه را قوای انتظامی می‌دانم و درصورتی‌که تخلف از این دستور نمایند، با آنان عمل انقلابی می‌کنم».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار