جنگ قضایی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان

رژیم صهیونیستی از سال گذشته جنگی قضایی را علیه فلسطینیان آغاز کرده است.
کد خبر: ۵۴۰۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳ - 17August 2022

جنگ قضایی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، یک سال از زمان آغاز کارزار گسترده دستگیری فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی می‌گذرد و شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی با اقدام‌های سرکوبگرانه تشدید شده این رژیم مواجه هستند.

به گزارش «میدل ایست آی»، رژیم صهیونیستی در ماه مه ۲۰۲۱ یک کارزار دستگیری دسته جمعی را با هدف جلوگیری از اعتراض فلسطینیان در اراضی اشغالی آغاز کرد.

در چارچوب این کارزار، نیرو‌های پلیس، یگان ویژه، گارد مرزی و پلیس مخفی رژیم صهیونیستی به مناطق عرب نشین اراضی اشغالی یورش برده و فلسطینیان معترض را دستگیر می‌کنند.

تا ۱۰ ژوئن سال جاری (۲۰ خرداد) رژیم صهیونیستی بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ نفر از ساکنان اراضی اشغالی را دستگیر کرد که ۹۱ درصد آن‌ها فلسطینی بودند.

بخش قابل توجهی از فلسطینیان بازداشت شده توسط رژیم صهیونیستی کودکان هستند که عمدتا هدف دستگیری خشونت آمیز و خودسرانه قرار گرفتند؛ آن‌ها در ادامه با بازداشت و بازجویی طولانی مدت ماموران «شین بت» مواجه شدند.

آن چه مشخص است دادستان‌های صهیونیستی عامدانه کودکان فلسطینی را بازداشت و با ارائه دادخواست تجدیدنظر علیه آزادی آن‌ها، بازداشتشان را با وجود سن و شرایطشان تمدید کردند.

از آوریل سال گذشته تاکنون، دفتر دادستانی رژیم صهیونیستی ۳۹۷ کیفرخواست علیه ۶۱۶ متهم که ۵۴۵ نفر از آن‌ها عرب از جمله ۱۶۱ کودک تنظیم کرده اند؛ به عبارت دیگر، از مجموع کیفرخواست‌های صادر شده ۸۸.۵ مربوط به فلسطینیان و ۲۶ درصد مربوط به کودکان فلسطینی بود؛ عدد بسیار بالایی که تحت عنوان مجازات دسته جمعی قرار می‌گیرد.

برای همه کیفرخواست‌ها علیه فلسطینیان مقدمه یکسانی وجود داشت که نشان دهنده تلاش دادستانی برای دادن ویژگی کلی به همه اتهام‌های مطرح شده بود.

در واقع، سیاست دادستانی رژیم صهیونیستی در تنظیم کیفرخواست‌ها و تصویب مفاد «اقدامات تروریستی»، «پیشینه نژادپرستانه» و «جرایم نفرت» سبب می‌شد تا مجازات‌ها دو برابر شوند.

در واقع، دادستانی رژیم صهیونیستی، شهروندان فلسطینی اراضی اشغالی را به عنوان دشمن دسته بندی کرده است.

سوءاستفاده و سوءرفتار پلیس، تعرض به حقوق بازداشت شدگان، خشونت فیزیکی و تضییع حقوق کودکان، به بخش جدایی ناپذیر کارزار مذکور تبدیل شده اند.

صد‌ها وکیل فلسطینی ساکن اراضی اشغالی در کنار گروه‌های حقوق بشری در پی آغاز کارزار دستگیری دسته جمعی فلسطینیان تلاشی هماهنگ را برای ارائه کمک قانونی به بازداشت شدگان و مقابله با نقض حقوق فلسطینیان توسط نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی آغاز کردند.

مهم‌ترین تخلف‌های حقوق بشری رژیم صهیونیستی در جریان کارزار بازداشت فلسطینیان عبارتند از: اعمال خشونت برای پراکنده کردن معترضان فلسطینی، حمله به روزنامه نگاران و فعالان خبری در جریان پوشش اعتراض‌ها، ربودن کودکان توسط نیرو‌های ویژه تیم‌های مخفی، به تعویق انداختن درمان زندانیان بیمار.

بیشتر موارد نقض حقوق بازداشت شدگان فلسطینی به ویژه کودکان در کلانتری‌ها رخ داد که شامل استفاده از خشونت فیزیکی، تهدید و خشونت روانی، محروم کردن آن‌ها از حقوق اولیه، امتناع از بازجویی به زبان عربی، سلب حق حضور والدین یا قیم هنگام بازجویی از کودکان، بازجویی در ساعات دیرهنگام، … بودند.

نکته قابل توجه این که پلیس رژیم صهیونیستی در مسیر کار تیم‌های حقوقی نیز کارشکنی می‌کند؛ در بسیاری از موارد، پلیس رژیم صهیونیستی با مسدود کردن ورودی بازداشتگاه مانع اطلاع وکلا از نام و تعداد بازداشت شدگان می‌شود.

پلیس رژیم صهیونیستی حتی با به تاخیر انداختن بازجویی‌ها تا ساعات اولیه صبح یا مجبور کردن وکلا به ساعات طولانی انتظار برای دیدار با موکلانشان، تلاش می‌کند وکلا و تیم‌های حقوقی را خسته کند.

اغلب، آزادی اسرای فلسطینی مشروط به عدم شرکت در اعتراض‌های آتی بود و از محل زندگی اخراج می‌شدند.

گزارش منتشر شده توسط کابینه رژیم صهیونیستی در ژوئن ۲۰۲۲ مدعیست که ضعف و عدم تعادل در تقسیم نقش‌ها و مسئولیت‌ها بین پلیس و شین بت در مجازات دسته جمعی شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی وجود دارد و اقدام‌های سرکوبگرانه و مجازات‌های شدیدتر علیه آن‌ها باید افزایش یابد.

با در نظر داشتن همه این موارد باید گفت که حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه جای تعجب ندارد و بخشی از کارزار سرکوب فلسطینیان بود که تاکنون با افزایش دو برابری نیرو‌های پلیس و مرزبانان دنبال می‌شد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها