کارشناس مسائل بین‌الملل:

راه نجات افغانستان حضور مردم و قومیت‌ها در دولت است

ظهره‌وند گفت: ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان عامل بی ثباتی در خاک این کشور شده است که راه نجات افغانستان استفاده از همه اقوام و مردم در دولت است.
کد خبر: ۵۴۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴ - 18August 2022

راه نجات افغانستان حضور مردم و قومیت‌ها در دولت است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابوالفضل ظهره‌وند» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی درباره خروج آمریکایی‌ها از افغانستان و بلوکه شدن اموال مردم این کشور، اظهار داشت: خروج آمریکایی‌ها از صحنه افغانستان به عنوان شکست آمریکا تلقی میشود و به برخی معتقد هستند که آمریکایی‌ها به دلیل اینکه در اجرای استراتژی و نوع حضورشان در صحنه افغانستان به بن‌بست رسیده‌اند با رویکرد کاهش هزینه‌ها و روی کار آوردن مجدد طالبان در صحنه قدرت این استراتژی را به اجرا گذاشتند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: با خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، آن‌ها ۱۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور را با این توجیه که اکنون دولتی وجود ندارد بلوکه کرده و عنوان کردند نمی‌توانند این پول را در اختیار گروهی قرار دهند که فاقد مشروعیت و موضوعیت است و مشخص نیست در چه زمینه‌ای می‌خواهند این پول‌ها را خرج کنند.

ظهره‌وند بیان کرد: مسئله‌ای هم که اکنون طالبان روی آن اصرار دارند این است که می‌خواهند پول‌ها در اختیارشان قرار بگیرد و آمریکایی‌ها هم به دلیل اینکه آن‌ها رسمیت ندارد و مورد شناسایی جامعه جهانی قرار نگرفته‌اند پول در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند و از این محل هم مختصری از پول‌های لازم را در اختیار سازمان‌های بین‌المللی برای تامین غذا و یکسری اقدامات بشردوستانه قرار داده‌اند.

وی درباره آوارگی و پناهندگی میلیون افغان تصریح کرد: روی کار آمدن طالبان محصول سناریو اعلام شده آمریکایی‌ها بود. ما باید مسئولیت مستقیم این وضعیت در افغانستان را متوجه آمریکایی‌ها بدانیم، زیرا طالبان متغیر مستقل نیست و شاهد هستیم که ساختار سیاسی در کابل محصول اجماع جامعه جهانی بود که در کنفرانس بن آمدند کمک کردند و یک دولت به‌اصطلاح فراگیر را شکل دادند و حدود ۲ دهه، همه کشور‌ها از این دولت حمایت کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: از آمریکایی‌ها باید پرسید این است که چرا در شرایطی که دولت مستقر در کابل حضور داشت و بدون حضور نمایندگان دولت در دوحه قریب به دوسال مذاکره کرده و حاضر نشدند تا نماینده‌ای از دولت قانونی در مذاکرات حضور داشته باشد و نتیجه آن تبدیل به توافقی به نام دوحه شد که محتوای آن هم هنوز محرمانه است و تنها بخشی از این توافق بیرون آمده است.

ظهره‌وند ادامه داد: همانطور که دیدیم آمریکایی‌ها به یکباره و سراسیمه افغانستان را ترک کرده و کابل را بی‌پناه گذاشتند و فرمانده نظامی آمریکایی‌ها در مقابل پرسش طالبان که آیا وارد کابل بشوند و اینکه آیا آن‌ها امنیت آن‌ها را تامین می‌کنند، عنوان می‌کند که مسئولیتی در قبال کابل نداریم و کابل در اختیار شما است.

وی یادآور شد: این بازی بسیار ضدانسانی است که علیه ملت افغانستان اجرا کرده و مردمی که امید بسته بودند که شاید به کمک آمریکایی‌ها و مشارکت جامعه جهانی بتوانند شاهد امنیت پایدار و دولت مستقر و آینده روشن شوند. اما جهانیان این موضوع را درک می‌کنند که هر کشوری که بخواهد امید خود را به بیگانه ببندد وضعیتی بهتر از مردم افغانستان ندارد.

ظهره‌وند ادامه داد: اکنون آمریکایی‌ها خود را کنار کشیده‌اند و صحنه آشفته و به‌هم ریخته‌ای را در دامن ملت افغانستان قرار داده‌اند. چنانچه طالبان تصمیم دارند بقا پیدا کنند و بمانند راهی جز این ندارند که افغانستان را به عنوان ظرف مشترک تمامی اقوام ببینند و براساس ساحه وجودی هر قوم به آن‌ها در قدرت سهم بدهند، کاری که در دولت‌های قبلی پس از کنفرانس بن نسبتا رعایت شد.

وی عنوان کرد: اکنون ساختار اجتماعی، اقتصادی و امنیتی با شیب منفی در حال فروپاشی کامل است. زیستگاه جدیدی که اکنون در افغانستان به وجود آمده محیط مناسبی برای بازگشت نیرو‌های تکفیری، داعش و القاعده به صحنه افغانستان است ضمن اینکه حضور رهبر القاعده در افغانستان یک مورد نقض توافقنامه دوحه بوده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: طالبان باید در اینجا پاسخگو باشد که رهبر القاعده در کابل چه می‌کند هرچند آن‌ها منکر می‌شوند که اطلاعی از این موضوع دارند، اما در یک منطقه حفاظت شده آن هم از سوی شبکه حقانی که وزارت کشور در اختیار این جریان است، مسئولیت حضور رهبر القاعده در کابل با طالبان است.

وی ادامه داد: همانطور که گفتیم اگر طالبان تصمیم به ماندن دارند راهی جز این نیست که سایر اقوام و جریان‌های سیاسی را در قدرت مشارکت بدهند و همه دست به دست هم دهند و کشور را آباد کرده و بسازند و بدانند که جامعه جهانی مسئولیتی قبول نمی‌کند و خود مردم افغانستان باید این جامعه را اداره کنند، بسازند و آینده را برای خودشان شکل بدهند.

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا خاطرنشان کرد: اتفاق دیگری که این روند به وجود آورده و طالبان هم آن را نظاره می‌کنند ضمن اینکه مسئولیت این اتفاق متوجه آنهاست، یک نوع فروریختگی قومی و جمعیتی در این کشور درحال وقوع است. جابجایی که در مناطق مرکزی صورت می‌گیرد و مردمی که به دلیل گرسنگی، فقر، بی‌پولی و بیکاری شهر‌ها و روستا‌های خود را ترک می‌کنند تبدیل به موجی از پناهجو و آواره شده و متوجه محیط پیرامونی از جمله ایران می‌شوند.

ظهره‌وند بیان کرد: شرایط در افغانستان، شرایط خوبی نیست و ما در نهایت بعد از چند وقت شاهد رشد فزاینده‌ای از جریان تکفیری مانند داعش می‌شویم که اکنون در افغانستان عضوگیری می‌کنند لذا باید بنابراین باید این روند را متذکر شد که اگر نتوانند در بین اقوام و طوایف برای خود مشروعیت و مقبولیت دست و پا کنند بدانند که از سوی جامعه جهانی مورد تایید قرار نمی‌گیرند و شناسایی نمی‌شوند و این روند به ضرر ملت افغانستان و از جمله خود آن‌ها جلو خواهد رفت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار