در جلسه فوق‌العاده مطرح شد؛

تاکید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه

در جلسه فوق العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه عدالت آموزشی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم تاکید شد.
کد خبر: ۵۴۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴ - 21August 2022

تاکید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعهبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس. در جلسه فوق‌العاده امروز صبح (یکشنبه) مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد، به بحث و بررسی درباره سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه پرداخته شد.

بر اساس این گزارش، اعضای مجمع که در جلسات فشرده در دو ماه اخیر بیشتر بند‌های مرتبط به اقتصاد و امور زیربنایی در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه را مصوب کرده‌اند، امروز بررسی بند‌های علمی، فناوری و آموزشی در این سیاست‌ها را ادامه دادند.

جلسه امروز صحن مجمع به بحث و بررسی در خصوص بند‌های مربوط به تقویت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و روزآمدسازی نظام آموزشی و پژوهشی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم گذشت و اعضای مجمع پس از تبادل نظر درباره ضرورت تقویت شرکت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان و مزایای گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان و تعیین شاخص‌هایی برای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، «تقویت کمی و کیفی واحد‌های فن آور و شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتقای نقش آنان در حل مسائل و نیازمندی‌های اصلی کشور و افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان به ۱۰ درصد در تولید ناخالص داخلی و حمایت از سرمایه‌های خطرپذیر» را تصویب کردند.

اعضای مجمع پس از تبادل نظر و بررسی درباره روزآمدسازی نظام آموزشی و پژوهشی و حمایت از تولید و ترویج دانش، متون و آثار علوم‌انسانی و اجتماعی، «ارتقاء و روزآمدسازی نظام آموزشی و پژوهشی و تحول در نظام سنجش و انگیزش به ویژه ضوابط جذب و ارتقا اعضا هیئت علمی و پژوهشگران و جهت دهی به تحقیقات در جهت حل مسائل جامعه و رفع نیاز‌های واقعی کشور و حمایت مادی و معنوی از تولید و ترویج دانش، متون و آثار علوم انسانی و اجتماعی و تحول و ارتقای آن‌ها مبتنی بر ارزش‌ها و اندیشه‌های متعالی اسلام در نظام آموزش عالی کشور» را تصویب کردند.

در این جلسه بند مربوط به توسعه عدالت آموزشی که به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کمیسیون مشترک مجمع مصوب شده بود، مورد بحث قرار گرفت پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، اعضای مجمع «توسعه عدالت آموزشی و رفع تبعیض‌های ناروا در فرایند‌های جذب تعیین سهمیه و جابجایی دانشجویان» را مصوب کردند.

در ادامه اعضای مجمع با تاکید بر ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش اجرایی شدن سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و نیز به روزرسانی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با رفع موانع قانونی و اجرایی و تعیین تکالیف دستگاه‌ها در قبال آموزش و پرورش را با تاکید بر تقویت مهارت‌های زندگی به ویژه در دوره ابتدایی و طراحی و استقرار الگوی مدرسه تراز جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عدالت و فرصت برابر تربیتی و آموزشی و بهره‌گیری از ظرفیت و مشارکت‌های مردمی» تصویب کردند.

همچنین به پیشنهاد رئیس بنیاد ملی نخبگان، اعضای مجمع باهدف استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و استعداد‌های برتر در پیشبرد تولید و اقتصاد، «گسترش اقدامات زمینه ساز برای اثرگذاری بیشتر نخبگان در جهت پیشرفت کشور» را نیز مصوب کردند.

در این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست وزارت تعاون، کار و تأمین اجتماعی، رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون‌های فرهنگی، برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون علم و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان حضور داشتند. ادامه بررسی بند‌های دیگر سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه به جلسه آتی مجمع موکول شد.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها