«وای نت» مطرح کرد؛

نگرانی تل‌آویو از تعیین سفیر جدید ترکیه در فلسین اشغالی

یک وب‌سایت صهیونیستی در گزارشی مدعی شد، تل‌آویو به چند دلیل از انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌های راهبردی در وزارت خارجه ترکیه به عنوان سفیر این کشور در فلسطین اشغالی واهمه دارد.
کد خبر: ۵۴۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶ - 21August 2022

نگرانی تل‌آویو از تعیین سفیر جدید ترکیه در فلسین اشغالیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس. سرانجام پس از تحلیل‌ها و ارزیابی‌های مختلف از سطوح و اهداف روابط آنکارا با تل‌آویو، چهارشنبه هفته گذشته (۱۷ آگوست) ترکیه و رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کامل روابط خود را اعلام کردند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشبرد امور کابینه رژیم صهیونیستی که به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو می‌کردند، از تصمیم‌شان مبنی بر بازگشت سُفرای دو طرف خبر دادند.

از سوی دیگر حدود یک سال پیش «المانیتور» در خبری اعلام کرد، ترکیه «افق اولوتاس» را به عنوان سفیر ترکیه در فلسطین اشغالی انتخاب کرده است.

امروز (یکشنبه) وب‌سایت صهیونیستی «وای نت» در گزارشی نوشت، اردوغان قصد دارد تا قبل از انتخابات کنست در اوایل نوامبر آینده، سفیر ترکیه در فلسطین اشغالی را تعیین کند، زیرا بیم بازگشت دوباره «بنیامین نتانیاهو» به قدرت و عقب‌نشینی در عادی‌سازی روابط دو طرف را دارد.

در ادامه این گزارش آمده، تل‌آیو از این احتمال که اردوغان «افق اولوتاس» رئیس مرکز پژوهش‌های راهبردی در وزارت خارجه ترکیه را به عنوان سفیر این کشور در فلسطین اشغالی منصوب کند، واهمه دارد.

وای‌نت تأکید کرد، رژیم اسرائیل بشدت با انتخاب اولوتاس برای این پست مخالف است، زیرا وی را شخصی به شدت ضد اسرائیلی و حتی یهودی‌ستیز می‌داند. اولوتاس که در دانشگاه عبری در قدس درس خوانده و به زبان عبری تسلط کامل دارد.

در ادامه این گزارش آمده، اولوتاس در مقاله‌ای که در ماه گذشته منتشر کرد حق موجودیت اسرائیل در اراضی فلسطینی را نفی و این رژیم را به پاکسازی نژادی متهم کرد. وی همچنین در توییت‌هایی به عادی‌سازی روابط میان روابط و رژیم اسرائیل حمله کرد.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی قصد دارد خانم «ایرت لیلیان» را به عنوان سفیر خود در ترکیه معرفی کند، شخصی که یک سال و نیم گذشته به عنوان مقام مسؤول سفارت اسرائیل در آنکارا کار کرده و نقشی مهم در عادی‌سازی روابط میان دو طرف داشته است.

در این گزارش آمده، خانم لیلیان در این مدت روابط محکم با دفتر اردوغان بویژه «ابراهیم کالن» مشاور اردوغان و مهندس آشتی با رژیم اسرائیل را حفظ کرده و روابط خوبی با وزارت خارجه ترکیه داشته است.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها