رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

سالانه ۱۷ هزار ایرانی قربانی حوادث ترافیکی و تصادف می شوند

خانکه با بیان اینکه سالانه ۱۷ هزار نفر قربانی حوادث ترافیکی و تصادف می‌شوند، گفت: ۴۰ هزار معلول حاصل تصادفات در کشور داریم.
کد خبر: ۵۴۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷ - 22August 2022

سالانه ۱۷ هزار ایرانی قربانی حوادث ترافیکی و تصادف می شوندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست خبری با اشاره به تاسیس این دانشگاه در سال ۱۳۷۱ اظهار داشت: در کشورهای منطقه آموزش توانبخشی مهارتی است اما ایران تنها کشوری است که به صورت آکادمیک خدمات توانبخشی ارائه می دهد.

خانکه با بیان اینکه برای بخش توانبخشی متولی وجود ندارد و در کشور ۲۵ میلیون نفر نیازمند خدمات توانبخشی دارند و ۲۵ درصد مردم از وسائل توانبخشی استفاده می‌‍کنند.

وی یادآور شد: سالانه ۱۷ هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند؛ ضمن اینکه ۱۵۰ هزار تخت با ضریب اشتغال ۸۶ درصد وجود دارد که باید پنج درصد به خدمات توانبخشی اختصاص یابد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه تنها یک بیمارستان رفیده به خدمات توانبخشی اختصاص دارد، اظهار داشت: اکنون به ازای هر یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر یک تخت توانبخشی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد سلامت در خارج از نظام سلامت وجود دارد، تصریح کرد: ۴۰ هزار معلول حاصل تصادفات در کشور داریم؛ ضمن اینکه ۱۰ درصد جامعه سالمند هستند.

خانکه بر ضرورت ایجاد متولی و مسئولیت واحد برای خدمات توانبخشی تاکید کزد.

فریدون لایقی، معاون درمان دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی در این نشست با اشاره به ضرورت توسعه خدمات توانبخشی در کشور،بیان داشت: پیش بینی می‌شود دو هزار و ۵۰۰ تخت به خدمات توانبخشی اختصاص پیدا می کند و امیدواریم این کار انجام شود.

وی با اشاره به بروز سکته مغزی، یادآور شد: روزانه ۳۰۰ نفر و در سال ۱۱۰ هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند که از این تعداد ۲۵ درصد فوت می کنند، ۲۵ درصد بهبودی خود را به دست می‌آورند و ۵۰ درصد تا آخر عمر به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار