دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حضور رئیس جمهور در مجمع سالیانه سازمان ملل متحد/ رئیسی پیرامون چه موضوعاتی صحبت خواهد کرد؟

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سالانه از سومین هفته سپتامبر کار خود را آغاز می‌کند و سران سیاسی دنیا و به‌طور عمده رؤسای جمهور این کشور‌ها سخنرانان اصلی نشست هستند.
کد خبر: ۵۴۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹ - 25August 2022

حضور رئیس جمهور در مجمع سالیانه سازمان ملل متحد/ رئیسی پیرامون چه موضوعاتی صحبت خواهد کرد؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از چند سال برگزاری مجازی به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا، سال جاری به صورت حضوری میزبان سران جهان است.

پیشینه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ۷۱ سال پیش و دهم ژانویه ۱۹۴۶ برمی گردد، زمانی که این نشست برای نخستین بار در سالن مرکزی کلیسای متدیست لندن و با حضور نمایندگان ۵۱ کشور برگزار شد. از ابتدای شکل گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد بنا بود مجمع محلی برای صدور بیانیه‌ها و برگزاری بحث‌های جدی بر سر موضوعات جهانی ازجمله فقر و توسعه تا صلح و امنیت باشد..

این نهاد مشورتی سازمان ملل متحد با حضور تمامی اعضای آن نشست‌های سالانه خود را از سپتامبر تا دسامبر در مقر سازمان در نیویورک برگزار می‌کند. از میان پنج نهاد اصلی تشکیل دهنده سازمان ملل متحد، مجمع عمومی تنها جایی است که تمامی اعضای سازمان در آن حضور دارند. شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی، دبیرخانه و دیوان بین‌المللی دادگستری چهار نهاد اصلی دیگر سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند.

حال برنامه‌ریزی مقدماتی برای نخستین سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به نیویورک آغاز شده است. قرار است رئیس‌جمهوری برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که مهر ماه در آمریکا برگزار خواهد شد، عازم این کشور شود. خبر برنامه‌ریزی مقدماتی برای انجام این سفر را روز گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد.

در صورت سفر آقای رئیسی به آمریکا این نخستین سفر او به آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور ایران خواهد بود. رئیسی از زمان انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری به روسیه و برخی کشور‌های منطقه سفر کرده، اما تاکنون به هیچ یک از کشور‌های اروپایی و غربی سفر نکرده است.

سال گذشته نیز رئیسی به صورت مجازی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد و سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وقت وزارت خارجه علت شرکت نکردن رئیس‌جمهور در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل را شرایط کرونایی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی قبل و بعد از این سفر بیان کرد. به این ترتیب نمایندگی هیات ایرانی در آن اجلاس به وزیر خارجه، حسین امیرعبداللهیان سپرده شد. همان زمان گفته شد که برخی ملاحظات مرتبط با تحریم‌ها علیه ایران یکی از دلایل عدم سفر رئیسی به آمریکا بوده است

بارزترین حضور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی شهید رجایی و پس از آن سخنرانی سیدمحمد خاتمی در چارچوب بیان نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها بود که توانست در سازمان ملل و از سوی مجمع عمومی به‌عنوان یک نظریه انترناسیونالیستی و جهان‌شمول مورد توجه قرار گیرد، اگرچه در عالم واقع چندان به آن پرداخته نشد. همچنین در داخل ایران حمایت همه جانبه از این نظریه از سوی طبقات گوناگون نهاد‌های فرادولتی صورت نپذیرفت و لذا باید گفت که اکنون نیز حضور یا عدم حضور در گرو یک تحلیل جامع از چگونگی شرکت رئیس جمهور در این نشست سالیانه است که آیا رئیس جمهور می‌خواهد مواضع سنتی و کلاسیک ایران را در باب مسائل بین المللی و منطقه‌ای مطرح کند. مواضعی که بار‌ها جمهوری اسلامی ایران آن را در محافل گوناگون بین‌المللی و در سطوح متفاوت تکرار کرده است.

ممکن است رئیس جمهور به‌عنوان نماینده ملت ایران پشت تریبون قرار گیرد و نیاز‌ها و خواسته‌ها از نظام بین‌الملل را در راستای همین جایگاه بیان کند و یا اینکه به‌عنوان رئیس جمهور ملت و دولت ایران به بیان دیدگاه‌های جدید برای حل و فصل مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد. اگر اینگونه باشد، می‌توانیم بگوییم تریبون، تریبونی فرصت‌ساز و زمینه‌پرور برای ایجاد یک شبکه گسترده جهانی و شنیده شدن خواهد بود که پیامد‌ها و بازتاب‌های مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

موضوعات سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

صلح بین المللی، فلسطین، مسائل حقوق بشر، تفاوتی که میان شمال و جنوب از نظر فقر و غنا وجود دارد، مسائل مهمی که امروز جهان با آن دست به گریبان است، از جمله مقابله با بیماری کرونا و دیگر مطالب مهم روز، اینکه احتمال درگیری و فراگیری جنگ اوکراین به دلیل دخالت‌های ناتو در شرق اوکراین وجود دارد، موضوعات مختلف مربوط به کمبود آب در کشور‌های مختلف جهان و قلدری برخی کشور‌ها در تعامل با کشور‌های ضعیف از موضوعاتی است که می‌تواند در سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شود.

مشکلات زیست محیطی ازجمله مسئله انرژی، تحریم‌های وضع شده ناجوانمردانه و ظالمانه قدرت‌های بزرگ علیه دیگر کشور‌ها نیز می‌تواند از موضوعات مدنظر در این سفر باشد. نکته بعدی که وجود دارد، این است در حاشیه این سفر ممکن است رئیس جمهور کشورمان با رؤسای جمهور برخی کشور‌ها دیدار‌هایی انجام دهد، به‌ویژه دیدار با سران کشور‌های عضو برجام.

در هر صورت این سفر فرصتی برای مطرح شدن مواضع جمهوری اسلامی در قبال کسانی است که به ظاهر با ملت‌ها و با ملت ایران دوستی دارند و از پشت به منافع ملی این ملت‌ها و ایران خنجر می‌زنند. نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی است که رئیس‌جمهور کشورمان این مسائل و مواضع بر حق جمهوری اسلامی را در حوزه برجام بدون واسطه با رؤسای جمهور کشور‌ها مطرح کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار