هیئت داوران کنگره منطقه‌ای شعر محرم؛

شعر عاشورایی بخش درخشانی از تمدن و فرهنگ شیعی است

هیئت داوران کنگره منطقه‌ای شعر محرم ویژه استان‌های شمال‌غرب در بیانیه‌ای تاکید کرد: شعر آیینی و عاشورایی، بخش درخشانی از تمدن و فرهنگ شیعی است که در تعلیم و ترویج فرهنگ عاشورا و شکل‌گیری سَبک زندگی و آموزش و ترویج ارزش‌ها نقش بی‌بدیلی دارد.
کد خبر: ۵۴۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵ - 23August 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، هیئت داوران کنگره منطقه‌ای شعر محرم ویژه استان‌های شمال‌غرب کشور، با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر لزوم توجه بیش‌تر به حوزه ادبیات عاشورایی و انقلابی، برگزیدگان این کنگره را معرفی کرد.

در این بیانیه آمده است:

بسم الله الر حمن الرحیم

اگر بناست شعر محتوایی داشته باشد، بهترین محتوا‌ها همین محتوا‌های شعر دینی و شعر مذهبی است، با عرض وسیع گسترده‌ای که دارد - حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

شعر آیینی و عاشورایی جریانی ریشه‌دار، در پهنه ادبیات آذربایجان است که با پیروزی انقلاب اسلامی دوره‌ای دیگر از حیات و شکوفایی خود را آغاز کرده است.

اختتامیه این دوره از کنگره منطقه‌ای شعر محرم (ویژه چهار استان شمال‌غرب کشور عزیزمان ایران) در حالی برگزار می‌شود که با نگاهی به آثار رسیده می‌توان به خوبی دریافت که ضمیر پاک شاعران این منطقه همچون شعرای سلف، جویای مفاهیم عالی عاشورایی و انقلابی بوده و در هر جا که زمینه‌ای برای بروز این استعداد‌ها فراهم شده است، شاهد آفرینش آثار زیبا و شیوا در حوزه شعر آیینی و عاشورایی بوده‌ایم.

تداوم برگزاری سالانه کنگره منطقه‌ای شعر محرم موجب شده که زمینه‌ای مناسب برای شکوفایی شعر آیینی و انقلابی فراهم شود، این حرکت ادبی که با استقبال گسترده شاعران شمال‌غرب به ویژه شاعران جوان روبرو شده، نشان می‌دهد که فراهم‌سازی زمینه برای رشد استعداد‌ها و خلاقیت ادبی تا چه اندازه اهمیت دارد.

شعر آیینی و عاشورایی، بخش درخشانی از تمدن و فرهنگ شیعی است که در تعلیم و ترویج فرهنگ عاشورا و شکل‌گیری سَبک زندگی و آموزش و ترویج ارزش‌ها نقش بی‌بدیلی دارد و از این رو ضروری است که دستگاه‌های فرهنگی درباره آن احساس مسئولیت داشته باشند.

اداره‌کل تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی با درک این مسئولیت، تداوم برگزاری کنگره شعر محرم را به‌صورت سالانه پی گرفته‌اند و ان‌شاءالله این حرکت ادامه خواهد یافت.

هدف مهم دیگری که مد نظر برگزارکنندگان کنگره منطقه‌ای شعر محرم بوده، پیوند دادن شعر عاشورایی با وقایع جامعه و جهان اسلام است؛ چراکه عاشورا در سال ۶۱ هجری تمام نشده است «کل ارض کربلا کل یوم عاشورا»

هیئت داوران ضمن ارج نهادن به تلاش‌های ارزشمند اداره‌کل تبلیغات اسلامی و بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی در برپایی کنگره شعر محرم و تقدیر از فعالیت ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های آذربایجان شرقی و سازمان‌های بسیج هنرمندان استان‌های زنجان، اردبیل و آذربایجان غربی و کانون‌های شهرستانی در جمع‌آوری آثار شعرا، ۲ نکته را درباره داوری آثار رسیده قابل ذکر می‌داند.

نخست اینکه همه آثار رسیده به دبیرخانه کنگره که حدود ۸۰۰ اثر از ۲۸۰ شاعر می‌باشد، از لحاظ محتوا بسیار ارزشمند است. از این منظر، تلاش همه شاعران که آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کرده‌اند، شایان هزاران تقدیر و تشکر است.

لیکن به رسم همه همایش‌های ادبی، تعدادی از این آثار با عنایت به محاسن و مضامین کلامی و صناعات ادبی و زبان شعر و همخوانی اشعار با محور‌های موضوعی کنگره، به‌عنوان برگزیده انتخاب شده است.

دوم اینکه هیئت داوران رویکرد جوان‌گرایی و نیز تقدیر از پیشکسوتان شعر آیینی را مورد توجه خاص قرار داده است و بدین منظور علاوه بر صاحبان اشعار برگزیده و شاعران جوان و ۲۵ نفر از شاعران پیشکسوت که سال‌ها در عرصه شعر آیینی و عاشورایی فعالیت داشته‌اند، مورد تقدیر کنگره قرار می‌گیرند.

هیئت داوران اسامی شاعران منتخب و شایسته تقدیر و برگزیدگان جوان را به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

امیرحسین زارعیان، شبنم فرضی‌زاده، رحیم عبدالهی تبار، عباس عبدی‌نژاد، دکتر یاور صالح‌زاده، سید سعید اطهری نیاری، وحید طلعت، فکریه سلامت روندی، علی حبیبی، علی عابدی، محمدرضا قربانی، ناصر دوستی، امیر رسولی، مهدی حنیفه، محمدمهدی امیری، سید ضیاء موسوی، منصور کلامی‌فرد، احد ظهراب‌زاده، رضا غلام‌پور، مهدی محمدزاده، ابراهیم قبله آرباطان، سهیلا باقریان، علیرضا عباسی (احسان)، هاتف حضرتی، حسین فرهادی، امیرحسین دوست‌زاده، اکبر قنبرزاده، مهدیه محمدیان، علیرضا شیران، وجیهه اقبالی، داریوش یزدانی، مختار رضایی عین‌الدین، عارف ساسانی، حسن زرنقی، حیدر خدایی، مصطفی عزتی، محمد هوشمند، مهدی ولی، لیلا حسین‌نیا، محمد شکری‌فرد، امیر رستمی.

هیأت داوران پنج نفر از فعالان فضای مجازی و فرهنگی را که در ترویج شعر آیینی در این فضا تلاش مداوم دارند، معرفی می‌کند: دکتر مختار وطن‌پرست، علی ببیرپور (مدیر سایت زبدة‌الاشعار)، صابر ثمودی، مصطفی محمدی، فعال فرهنگی و ادبی خواهر شهناز تار محمدی.

هیأت داوران ۲۵ نفر از پیشکسوتان شعر عاشورایی را به خاطر ارج نهادن به ده‌ها سال فعالیت آنان در این عرصه، معرفی می‌کند:

حسین حسنی، سید بشیر حسینی، بهمن نخلستانی، رستم شاه‌مرادی سرای، الله‌وردی صادقی اهری، حسین پاینده (خاشع)، عباسعلی فرّی، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسقلی رسولی، اسدالله محمدی، سید حسین جوانبار، علی صلاح‌لو، احمد نیکی، حسین صالحی کیا (رائف)، علی آستانه، اصغر رجب علی‌پور (دلسوز)، اسماعیل اکبرزاده زکی (مجاهد تبریزی)، سید ناصر ولایی، اصغر دایی فرشچی، بیت‌الله جعفری، ابراهیم ترابی، داور زمان‌خانی، مهرآسا پروینی، اکبرقنبری تیمکه‌داش، رضا قاسم‌زاده، حسن رسالور.

هیأت داوران کنگره منطقه‌ای شعر محرم ویژه استان‌های شمال‌غرب
جلال محمدی، محمد رنجی، سید مسعود نقیب، علی شهودی، رضا شیبانی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار