وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

«ایران‌نوشت»؛ نماد استقلال فرهنگی کشور/ شعار «ما می‌توانیم» با انقلاب اسلامی به اثبات رسید

اسماعیلی با تاکید بر اینکه «ایران‌نوشت» نماد استقلال فرهنگی کشورمان است، گفت: با اطمینان سرعت پیشرفت در نوشت‌افزار را رقم خواهیم زد.
کد خبر: ۵۴۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹ - 23August 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هشتمین جشنواره و نمایشگاه‌ «ایران‌نوشت» امروز (سه‌شنبه) در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران با حضور «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر و فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

اسماعیلی: «ایران‌نوشت» نماد مهم استقلال فرهنگی کشور است

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا با تاکید براینکه ایران‌نوشت به نماد مهم استقلال فرهنگی کشور تبدیل شده است، اظهار داشت: صنایع فرهنگی و خلاقه پیش از آنکه یک مقوله صنعتی باشند، فرهنگی است چون به حوزه هویت ملی مربوط است.

اسماعیلی با اشاره به فرهنگ دوران قاجار درباره این نوع فرهنگ گفت: این نوع نگاه که از اوایل دوره قاجار با شکست در جنگ در برابر روس‌ها در کشورمان رقم خورد، درحالی صورت گرفت که جریان روشنفکری نظریه‌پرداز دشمن شدند.

وزیر فرهنگ با تاکید براینکه باید متون قاجار و پهلوی را با نگاه عبرت مطالعه کنیم، خاطرنشان کرد: در متون گذشته شاهدیم نسبت به پیشرفت و جلو رفت غرب با حسرت نگاه می‌شد؛ درحالی که فرهنگ ایرانی قابلیت پیشرفت و توانایی دارد.

«ایران‌نوشت» نماد مهم استقلال فرهنگی/ سرعت پیشرفت نوشت‌افزار را رقم خواهیم زد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعار «ما می‌توانیم» با معجزه انقلاب اسلامی به اثبات رسید، گفت: خوشبختانه در دوره جدید دولت در وزارت آموزش و پرورش شاهد بازگشت غرور در بین دانش‌آموزان با درخشش در المپیادهای هستیم.

وی به اهمیت خلق شخصیت‌های بومی و ملی در حوزه صنایع فرهنگی اشاره کرد و با بیان اینکه در محصولات فرهنگی هنوز شخصیت‌های مورد علاقه مخاطب بومی نیست، تاکید کرد: در این زمینه نیازمند هماهنگی وزارتخانه‌های فرهنگ، آموزش و پرورش و صمت برای تغییر وضعیت موجود هستیم.

اسماعیلی با تاکید براینکه با اطمینان سرعت پیشرفت نوشت‌افزار را رقم خواهیم زد، گفت: بخش عمده‌ی از کودکان بازهای رایانه‌ انجام می‌دهند و ۳۳ درصد مردم استفاده کننده هستند؛ لذا مهم است از این ظرفیت برای تبلیغ نوشت‌افزار بهره بگیریم تا بتوانيم مجموعه‌ای از نمادهای ایرانی شکل دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایجاد قرارگاه‌های مختلف در معاونت‌های این وزارتخانه اشاره کرد و درباره تولید کاغذ ملی گفت: عزم ما برای تولید کاغذ ملی جدی است و سال آینده حتما نیازهای کتب مدارس و مطبوعات با کاغذ ملی تامین خواهد شد.

نوری: جوانان گام دومی دغدغه‌مند هویت ملی هستند

در ادامه «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تولید دانش‌بنیاد و اشتغال‌آفرین اشاره کرد و با بیان اینکه صحیفه سجادیه مردم را به سمت ابداع و اختراع سوق داده است، گفت: پایه‌گذار امور تربیتی کشورمان شهیدان رجایی و باهنر بودند که نسل بزرگی را تربیت کردند. 

نوری با اشاره به اینکه تحکیم هویت ملی مورد عنایت دولت مردمی است، گفت: مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی تجمیع جوانان گام دومی و دغدغه‌مند هویت ملی است؛ دشمن در شرایطی وارد جنگ هویت ملی شد که نتوانست با جنگ سخت کاری از پیش ببرد لذا با استفاده از فیلم، بازی و اسباب‌بازی وارد شدند و البته جاهایی تاثیرگذار بودند و در این مسیر رسالت ما تولید نماهادی ملی و مذهبی است.

«ایران‌نوشت» نماد مهم استقلال فرهنگی/ سرعت پیشرفت نوشت‌افزار را رقم خواهیم زد

وزیر آموزش و پرورش تولید ۵۰ درصد محصولات نوشت‌افزار را مورد اشاره قرار داد و با تاکید براینکه در زمینه تولید محتوای ایرانی باید پیشرفت کنیم، گفت: ما در آموزش و پرورش با اینکه ماموریت مستقیمی درباره اشتغال‌زایی نداریم؛ اما در این زمینه امسال با خرید ۳۰ هزار تن کاغذ داخلی معادل ۷۰ درصد مورد نیاز اولین قدم را در این زمینه برداشتیم که موجب ایجاد احساس غرور خواهد شد و در این مسیر زمینه رونق بازار نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی را در مدارس ایجاد خواهیم کرد.

یقینی: ایران‌نوشت برنامه‌های جنبی دارد
در ادامه، «محمد یقینی» مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و دبیر نمایشگاه با تاکید براینکه جریان نوشت‌افرار دهه دوم مسیر خود را سپری می‌کند، اظهار داشت: ما با افتخار امروز از نوشت‌افزار ایرانی و محتواهای ایرانی سخن می‌گوییم.

یقینی افزایش تولیدات نوشت‌افزار ایرانی از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد را دستاورد این فعالیت مردمی معرفی کرد و افزود: نوشت‌افزارهای ایرانی علاوه بر اشتغال‌زایی، سهم مهمی در فرهنگ کشور خواهد داشت. امسال نمایشگاه‌ ایران‌نوشت با حضور ۶۰ تولید کننده از میان ۱۰۰ تولید کننده برپا شده است و بخش‌های مختلف خیریه تا آزمایشگاه نوشت‌افزار و پرده‌خوانی شاهنامه و ماه محرم و اجرای تئاتر خواهد داشت.

عبودتیان: نوشت‌افزار سنگر کلیدی و استراتژیک

سپس، «سید احمد عبودتیان» دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت عرصه نوشت‌افزار را سنگر کلیدی و استراتژیک کشور دانست و گفت: در دهه اخیر فعالیت نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به‌درستی دیده نشده است.

عبودتیان صنایع فرهنگی و نوشت‌افزار را مردمی‌ترین فعالیت حوزه صنایع خلاقه معرفی کرد و با تاکید براینکه متاسفانه این فعالیت برای افکارعمومی به‌خوبی ترسیم نشده است، گفت: ما در حوزه صنایع خلاق فرهنگی فعالیتی مانند قالیبافی داریم که در دنیا معجزه کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صدور مفاهیم انقلاب اسلامی با نوشت‌افزار و صنایع فرهنگی رقم خواهد خورد، گفت: در کشوری که ادعا می‌شود «هنر نزد ایرانیان است و بس» از بازار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردی صنایع فرهنگی در جهان، سهم اندکی دارد که نسبت روایی نیست.

«ایران‌نوشت» نماد مهم استقلال فرهنگی/ سرعت پیشرفت نوشت‌افزار را رقم خواهیم زد

عبودتیان به اهمیت نقش‌آفرينی مردم در عرصه فرهنگ اشاره کرد و گفت: مجموعه‌های مردمی کلید نجات کشور در بحران‌های مختلف می‌باشند. ۱۰ سال فعالیت نوشت‌افزار ایرانی اسلامی ماحصل جوانانی است که به گفته برخی ناپخته بودند و درحالی که امروز می‌توانیم سرمان را بلند کنیم و درباره بازار نوشت‌افزار سخن بگوییم و سهم تعیین کنیم.

علامتی: کانون حامی نوشت‌افزار ایرانی خواهد بود

«حامد علامتی» مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اهمیت نمادها در شکل‌گیری شخصیت نوجوانان و جوانان اشاره کرد و با تاکید براینکه دنیای استکبار به‌دنبال ترویج ضدفرهنگ است، گفت: در شرایطی که رسانه‌ها جبهه استکبار به‌دنبال ترویج بی‌اخلاقی در انيميشن‌های کودکان می‌باشند ما باید تولید فاخر صنایع فرهنگی و ایرانی اسلامی را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حامی نوشت‌افزار ایرانی اسلامی خواهد بود، گفت: مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی به‌درستی در ۱۰ سال گذشته موجب شکوفایی نوشت‌افزاهای ایرانی شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار