سی‌ان‌ان:

اعراب خلیج فارس در پی بهبود روابط با ایران هستند

شبکه خبری آمریکایی به تلاش اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس در بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت، اعراب سیاست عمل‌گرایانه در قبال تهران اتخاذ کرده‌اند.
کد خبر: ۵۴۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵ - 23August 2022

سی‌ان‌ان: اعراب خلیج فارس در پی تعامل و بهبود روابط با ایران هستندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک شبکه خبری آمریکایی در مطلبی به تلاش اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس در بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت، کشور‌های عرب خلیج فارس یک سیاست عمل‌گرایانه در قبال ایران ایجاد کرده‌اند.

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در این‌باره نوشت، با افزایش تنش‌ها با ایران، کشور‌های حاشیه خلیج فارس متوجه شدند که ایالات متحده در حاشیه ایستاده یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند به کمک آن‌ها بیاید و خطوط ارتباطی خود با ایران کاملاً قطع شده است؛ اما از آن زمان خیلی چیز‌ها تغییر کرده است.

امارات متحده عربی قرار است روابط دیپلماتیک خود را در سطح عالی بازگرداند و روز یکشنبه اعلام کرد که «سیف محمد الذابی» سفیر این کشور در روز‌های آینده به تهران بازخواهد گشت. کویت نیز هفته گذشته سفیر خود را بازگرداند و عربستان سعودی که شش سال پیش کشور‌های حاشیه خلیج فارس به دنبال آن در کاهش روابط با ایران دنبال کردند، مذاکرات مستقیمی با جمهوری اسلامی دارد.

«انور قرقاش» مشاور رئیس جمهور امارات در توییتر نوشت: «تصمیم برای بازگرداندن سفیر در راستای جهت گیری منطقه‌ای امارات متحده عربی به سمت ترمیم و تقویت روابط و ایجاد فضایی از اعتماد، تفاهم و همکاری است.»

«داینا اسفندیاری» مشاور خاورمیانه در اندیشکده «گروه بحران بین‌المللی» گفت که کشور‌های عرب خلیج فارس یک «سیاست عمل‌گرایانه» در مورد ایران ایجاد کرده‌اند که هم شامل مهار و هم تعامل است، زیرا آن‌ها متوجه شده‌اند که تنها یکی به تنهایی کار نمی‌کند.

وی به سی‌ان‌ان گفت، زمانی که ایالات متحده دفاع از شرکای عرب خود را پس از حملات آرامکو انجام نداد، برای امارات متحده عربی، امنیت خود بدون اتکا به دیگران به ویژه ایالات متحده و تعامل با ایران ضروری شد.

به گزارش سی ان ان، روابط بین ابوظبی و تهران از آن زمان به تدریج بهبود یافته است. امارات متحده عربی اکنون بزرگترین صادرکننده به ایران است و تجارت دوجانبه در چهار ماه از مارس امسال به ۲۱.۴ میلیارد دلار رسیده است که از تنها هفت میلیارد دلار برای کل سال ۲۰۱۹ است.

«عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی در امارات به سی ان ان گفت: «از نظر مالی و تجاری، امارات از کاهش تنش‌های منطقه‌ای بیشترین سود را می‌برد. حتی در بدترین تنش‌های سیاسی بین دو کشور، تجارت بدون وقفه بود کاهش یافت، اما هرگز متوقف نشد.»

ایران روز دوشنبه گفت که گفت‌وگو با عربستان سعودی موضوعی جدا از گفت‌وگو برای احیای توافق هسته‌ای است و افزود که همکاری تهران و ریاض می‌تواند به بازگرداندن آرامش و امنیت در خاورمیانه کمک کند.

«محمد بهارون» مدیرکل مرکز تحقیقات سیاست عمومی دبی گفت که از سرگیری روابط دیپلماتیک یک راه حل ساده و به ظاهر جادویی برای یک مشکل پیچیده نیست. با این حال، این یک گام مهم است. روابط دیپلماتیک خطوط ارتباطی هستند که به طور مستقیم به کاهش تنش و مقابله با آن کمک می‌کند. اگر با یکدیگر صحبت نکنیم. ما نمی‌توانیم همکاری داشته باشیم.»

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار