رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

شهید لاجوردی الگو و اسوه جهاد تبیین است/ دادگاه «حمید نوری» نشان‌دهنده مدل حقوق بشر مدرن غربی بود

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه شهید لاجوردی الگو و اسوه جهاد تبیین است، گفت: روش شهید لاجوردی، یک روش در جمهوری اسلامی است تا با گفت‌وگو، اصلاح و جهاد تبیین، با فکر غلط مبارزه کنیم.
کد خبر: ۵۴۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴ - 23August 2022

شهید لاجوردی الگو و اسوه جهاد تبیین است/ دادگاه «حمید نوری» نشان‌دهنده مدل حقوق بشر مدرن غربی بودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مراسم بزرگداشت بیست و چهارمین سالگرد شهادت مرد پولادین انقلاب «سید اسدالله لاجوردی»، امروز (سه‌شنبه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور، سردار «محسن رفیق‌دوست» وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین «مصطفی پورمحمدی» رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، «اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، «غلامعلی محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، هم‌رزمان این شهید والامقام و عموم مردم، در مجتمع فرهنگی رفاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام «پورمحمدی» در این مراسم با بیان اینکه ملت ما مفتخر است که در این عصر تباهی و ظلمت و سقوط انسانیت در ادامه راه حضرت اباعبدالله (ع) این حرکت حیاط بخش انسانی را تداوم بخشیده است، اظهار داشت: تبار سرخ شهادت حجت بالغه‌ای بر تداوم این مسیر بوده که همچنان جاری و ساری است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه باید شهید لاجوردی را اسوه و الگوی برای خودمان قرار دهیم، گفت: شهید لاجوردی یک مجاهد تمام بود؛ چراکه زندگی جهادی و مبارزاتی او بسیار روشن و برجسته است و این شهید والامقام در مسیری که قدم گذاشت، به تمام معنا مقاوم بود. 

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: خیلی‌ها مجاهد و مبارز هستند؛ اما صلابت، نستوهی و استمرار این مجاهدت‌ها هم مهم است. شهید لاجوردی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر مبارزاتی خود، هر موقع از زندان آزاد می‌شد، فعالیت گسترده‌تری انجام داد و دوباره دستگیر می‌شد و با وجودی که به میانسالی رسیده بود؛ اما در نه فقط در فعالیت‌های سیاسی و تشکیلای؛ بلکه در فعالیت‌های عملیاتی جهادی نیز حضور پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به ماجرایی از شهید لاجوردی از دوران زندانی بودن این شهید والامقام در مشهد، تصریح کرد: قرار بود در زندان مراسم بزرگداشتی برای یکی از انقلابی‌ها برگزار کنند، شهید لاجوردی در این مراسم شروع به قرآن خواندن کرد که رییس زندان آمد قرآن را گرفت و پرت کرد؛ لذا شهید لاجوردی بلند شد یک سیلی محکم به سمت راست و یک سیلی به سمت چپ صورت او زد و یقه وی را گرفت و به دیوار کوباند، بعداً درباره کار خود گفت که آ‌ن‌جا، جای کوتاه آمدن نبود. این موضوع، صلابت یک انسان بصیر و خبیر را نشان می‌دهد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، مبنی بر اینکه مومنان نمی‌ترسند و حزن و اندوه ندارند، گفت: خداوند بندگان را به این دو ویژگی معنوی، روحی، ذهنی و قلبی تربیت می‌کند و انسان‌های مومن دارای این دو ویژگی هستند و شاخص‌ترین کسانی که در این راه تربیت می‌شوند، به شهادت می‌رسند.

وی با بیان اینکه شهدا چهره‌های شاخص و ممتاز مقام عدم خوف و عدم حزن هستند، تأکید کرد: ما دو دسته شهید داریم؛ عده‌ای که شهید شاهد هستند و عده‌ای که شاهد شهید هستند. انسان‌های ممتاز و برجسته که مقامات عالی از نظر معرفتی، تربیتی و فکری دارند، اول شاهد هستند و بعد شهید می‌شوند و انسان‌های متعارف که به درجه شهادت می‌رسند، خداوند به آن‌ها امتیازی می‌دهد که شاهد می‌شوند؛ یعنی شاخص شده و در تاریخ ماندگار می‌شوند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: شهید لاجوردی همچون دیگر بزرگان، اول شاهد، روشنگر و هدایتگر بود و پس از آن به شهادت رسید و همانند دیگر هم‌رزمان خود، در میدان مبارزه و جهاد چنین شخصیتی داشت.

وی با بیان اینکه شهید لاجوردی یک مجاهد نستوه بود و هیچ‌کجا در زندگی خود لغزش و تردید راه نداد، ادامه داد: شهید لاجوردی در یک میدان دیگر نیز ممتاز بود. این شهید والامقام علاوه بر این که در جهاد اصغر شاخص بود، در جهاد اکبر یعنی مبارزه با نفس نیز فوق‌العاده بود؛ یعنی انسانی خودساخته، وارسته، مؤمن، متوکل به خدا، صبور و ساده‌زیست بود. هروقت از زندان آزاد می‌شد، به مغازه روسری فروشی خود می‌رفت و در پایان عمرش نیز دیدیم که درنگ نکرد و دوچرخه خود را سوار شد به مغازه روسری فروشی‌اش رفت. این موضوع، منزلت جهاد با نفس و فهم عرفانی و زهد و تقوی این شهید والامقام را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان این‌که امروز از ضعف در عرصه جهاد اکبر رنج می‌بریم و آسیب فراوان دیده‌ایم، گفت: جهاد اصغر و جهاد اکبر باید آثار اجتماعی داشته باشد، آیا امروز این همه دعوا، اختلاف، تهمت و کشمکش برای خدا و کسب مدارج عالی معرفتی، کمال از راه زهد و عارف بودن است؟ آیا می‌شود جامعه‌ای را مجاهد با نفس تلقی کرد که فضای آن مشهود از کشمکش و اختلاف است؟ می‌توانیم کوتاه بیاییم و سکوت کنیم و به همدیگر احترام بگذاریم؛ اما واقعیت‌های خارجی را که نتیجه اعمال خودمان است را نمی‌توان فراموش کرد.

وی با تأکید بر این‌که اگر در جامعه انتقاد می‌کنیم، ابتدا باید از خودمان انتقاد کنیم، ادامه داد: اگر دولتی را انتخاب کردیم، باید آن را کمک کنیم تا موفق شود، حال این‌که گروه سیاسی مخالف ما هم باشد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: برخی اخبار مانند پتکی بر روان‌مان هستند و روان جامعه را نیز به شدت آزرده‌اند. یک حرف را راحت می‌زنیم، یک گزارش را راحت پخش می‌کنیم، یک مقاله می‌نویسیم، سخنرانی می‌کنیم یا موضعی می‌گیریم؛ اما نمی‌گوییم که چه پیامدهایی دارد؟ اگر شهید لاجوردی و شهیدان بهشتی و قدوسی اسوه بودند؛ چون با نفس خود مجاهدت کردند.

وی با بیان اینکه قرار بود شهید رجایی مرداد سال ۱۳۵۹، شهید لاجوردی را به‌عنوان وزیر بازرگانی انتخاب کند، تصریح کرد: شهید آیت‌الله بهشتی رو کرد به شهید لاجوردی و گفت که امروز ما در دادستانی به یک چهره شاخص فهیم و بصیر نیاز داریم؛ بنابراین شهید لاجوردی گفت که ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زندگی خود را در زندان گذراندیم، بعد از انقلاب نیز باز در زندان خواهیم بود که شهید آیت‌الله بهشتی می‌گوید «آقای لاجوردی این یک وظیفه است» و شهید لاجوردی نیز می‌گوید «چشم».

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه برخی گفتند اینکه منافقین چنین وضعیتی پیدا کردند، به خاطر این است که در زندان با آن‌ها بد عمل شده است، تأکید کرد: اگر کسی می‌خواهد سبک زندگی سیاسی جمهوری اسلامی را ببیند، سال ۱۳۵۸ ملاک است؛ چرا که در آن سال پنج انتخابات بزرگ برگزار شده است که مردم‌سالاری بالاتر از این نیست و همه گروه‌ها در این انتخابات‌ها حضور داشتند. حالا چه کسانی این نظم را به هم زد، انتخاب‌های آزاد را تحت فشار قرار دادند و خشونت را در کشور راه انداختند؟ آیا شهید لاجوردی بود؟

وی با اشاره به برگزاری محکومیت «حمید نوری» در دادگاه سوئد، عنوان کرد: این اقدام نشان‌دهنده مدل حقوق بشر مدرن غربی است؛ چراکه او اصلاً قاضی نبود، بلکه کار‌های اداری انجام می‌داد؛ درحالی که وی متهم شده که قاضی بوده است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: نزدیک به ۳۸ روز به کسی اطلاع ندادند که حمید نوری دستگیر شده است و حدود هشت ماه اجازه ندادند که خانواده وی با او ملاقات کنند. حتی وکیل هم نگذاشتند برای او بگیرند و مجبور شدند وکیل تسخیری برای وی بگیرند و اجازه هم ندادند که یک وکیل بگیرید که کمک وکیل تسخیری باشد.

وی افزود: ۹۲ جلسه دادگاه برای «حمید نوری» برگزار کردند که در ۸۱ جلسه آن مخالفان صحبت کردند و تنها ۱۱ جلسه به او فرصت دادند تا از خود دفاع کند؛ آن هم بدون اینکه به اسناد، منابع و وکلای ایرانی خود داشته باشد تا بتواند از خود دفاع کند؛ این تجلی حقوق بشر امروز در دنیاست.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی اشاره به هم‌پیمان شدن منافقین (مجاهدین خلق) با صدام، گفت: حتی بنی‌صدر هم با آن وضعیتی که داشت، گفته بود که من حاضر نیستم با گروهی که با دشمن ملت هم‌پیمان می‌شود، همکاری کنم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی تأکید کرد: با این وضعیت منافقین، حقوق بشر مدرن امروز دنیا با آن همه ادعای دموکراسی‌خواهی، حقوق ملت‌ها، آزادی بیان و حقوق ملت‌ها متکی به آن‌هاست.

وی با بیان اینکه برخی می‌گفتند که منافقین یک تفکر بودند، تصریح کرد: منافقین در حزب جمهوری، نخست‌وزیری و دادستانی نفوذی فرستادند تا اگر نتوانستند حرف خود را تحمیل کنند و مسلط شوند و قدرت را در دست بگیرند، همه را از رده خارج کنند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه شهید لاجوردی با منطق روبه‌رو می‌شد و نماد دیگردوستی، ترحم. شاخص در بها دادن به فکر، روحیه و عواطف انسانی بود، بیان داشت: این شهید والامقام به‌عنوان یک زندانبان، با زندان‌های خود جلسه می‌گذاشت، برای آن‌ها حرف می‌زد و تلاش می‌کرد تا ذهن منحرف آن‌ها را اصلاح کند.

وی تاکید کرد: شهید لاجوردی علاوه بر جهاد اصغر و جهاد اکبر، پیشگام در جهاد کبیر بود و همه مفسرین می‌گویند که این جهاد، جهاد میدان نیست؛ بلکه جهاد تبلیغ و گفتگو است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه شهید لاجوردی الگو و اسوه جهاد تبیین بود، گفت: روش شهید لاجوردی، یک روش در جمهوری اسلامی است تا با گفتگو، اصلاح و جهاد تبیین، با فکر غلط مبارزه کنیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر یا جهاد تبیین پیروز شده است و شهید لاجوردی نماد این سه جهاد بود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار