بوی گاز نظامیان فرانسوی را به یمن کشاند

گروهی از نیرو‌های نظامی فرانسه وارد بندر بلحاف در جنوب استان شبوه در حدود ۲۳۰ مایلی شرق عدن شدند.
کد خبر: ۵۴۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ - 24August 2022

بوی گاز نظامیان فرانسوی را به یمن کشاندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از اسپوتنیک، «ابوبکر القربی»، وزیر خارجه سابق یمن اظهار داشت: گروهی از نیرو‌های نظامی فرانسه وارد بندر بلحاف در جنوب استان شبوه در حدود ۲۳۰ مایلی شرق عدن شدند که بر اساس اعلام منابع غربی هدف از ورود این نیرو‌ها تأمین امنیت تأسیسات مهم صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) در آنجاست.

القربی از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر امور خارجه یمن مشغول بکار بوده است و در خبر خود درباره ورود نیرو‌های فرانسوی به یمن افزود: زمینه سازی‌ها برای صادرات گاز از تأسیسات بلحاف یمن با توجه به افزایش شدید قیمت گاز بین‌المللی و کاهش گاز ورودی روسیه به اروپا در حال انجام است.

تأسیسات گاز ال ان جی یمن در بلحاف از سال ۲۰۰۶ وارد مدار تولید شد و در آوریل ۲۰۱۵، یک ماه پس از حمله ائتلاف متجاوز عربستان سعودی به یمن از کار افتاد و از آن زمان غیرفعال باقی مانده است. از آن زمان، بلحاف به پایگاه اصلی عملیات نیرو‌های اماراتی در یمن تبدیل شده است.

«محمد صالح بن آدیو»، فرماندار شبوه در زمان آغاز جنگ در یمن؛ امارات متحده عربی را متهم کرد که شبوه را به دلیل تأسیسات گازی تصرف کرده است. منطقه اطراف بلحاف برای مدت طولانی به عنوان پایگاه القاعده در شبه جزیره عربستان در نظر گرفته می‌شد و امارات متحده عربی نیز متهم به کمک تسلیحاتی به آن‌ها بود. تحقیقات عفو بین‌الملل و سی‌ان‌ان در اوایل سال ۲۰۱۹ نشان داد که سلاح‌های غربی فروخته شده به امارات بعداً در دست گروه‌های وابسته به القاعده قرار گرفت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار