رحماندوست در ویژه‌برنامه گرامی‌داشت فرهنگ عاشورایی:

سرودن شعر عاشورایی برای کودکان بسیار سخت است

شاعر برجسته کودک و نوجوان به علت کم پرداختن به موضوع عاشورا پرداخت و گفت: شعر گفتن از عاشورا برای کودکان بسیار کار سختی است و به همین دلیل تنها دو شعر برای کودکان در مورد عاشورا گفته‌ام.
کد خبر: ۵۴۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹ - 25August 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دومین ویژه‌برنامه گرامی‌داشت فرهنگ عاشورایی با عنوان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با حضور مصطفی رحمان‌دوست شاعر و نویسنده مطرح کودک و نوجوان و اجرای حسین قاسمی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

معرفی کتاب «بانوی قصه من»

قصه گویی «ستاره خالقی» از قهرمانی‌های حضرت زینب کبری سلام الله علیها با اجرای بخشی از کتاب رمان «بانوی قصه من» نخستین بخش این برنامه بود.

این رمان که اثر «مژگان شیخی» و انتشارات سوره مهر است به جوانب شخصیت حضرت زینب (س) می‌پردازد و سعی کرده اثری متفاوت با کتاب‌های منتشر شده درباره شخصیت این بانوی تاثیرگذار در اسلام باشد. در کتاب از چهره‌هایی چون صفیه دایه حضرت، فضه همسایه حضرت، آسیه شاگرد ایشان، عون فرزند حضرت و حضرت رباب و سکینه (س) مطالبی بیان می‌شود و در کنار آن از یزید، شمر و هند جگرخوار هم شاهد طرح مواردی هستیم.

گروه سرود احسان و اجرای دو قطعه عاشورایی

گروه سرود احسان به سرپرستی آقای بهشتی نیز به اجرای دو قطعه عاشورایی در این برنامه پرداختند.

قصه گویی خانزادی و معرفی کتاب «چراغ نیایش»

سمیرا خانزادی در ادامه این برنامه با قصه گویی به روایت داستان«حُر» از کتاب «چراغ نیایش» اثر محسن هجری و انتشارات سوره مهر پرداخت.

کتاب «چراغ نیایش» به روایت ابعاد مختلف زندگی امام سجاد(ع) به ویژه زندگی اجتماعی این حضرت می‌پردازد، اینکه امام سجاد(ع) با مردم چگونه مراوده می‌کردند و چطور نگاه مکتبی خود را به زندگی وارد کرده بودند.

نقالی گروه «فرزندان ایران»

گروه پرده خوانی و نقالی «فرزندان ایران» به سرپرستی خانم تاجیک با ترکیبی از اشعاری از حمیدرضا برقعی و روایت‌هایی از رشادت‌های اصحاب امام حسین علیه السلام در کربلا به اجرا پرداختند.

رحماندوست: گفتن شعر عاشورایی برای کودکان خیلی سخت است

مصطفی رحماندوست که در این برنامه حضور داشت با یادی از مهدی آذریزدی نویسند کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب گفت: بچه که بودم نقالها می‌آمدند و برای ما قصه می‌گفتند. همین پرده‌های نقالی یکی از دلایل شعرگویی من بود.

وی افزود: شعر گفتن از عاشورا برای کودکان بسیار کار سختی است. به همین دلیل هم تنها دو شعر برای کودکان در مورد عاشورا گفته‌ام.

رحماندوست ادامه داد: سال‌ها پیش گروهی من را بارها دعوت می‌کردند که شعر عاشورایی برایشان بخوانم اما من شعری در این مورد نداشتم و نمی‌پذیرفتم. تا اینکه بزرگی از همان جمع و گروه با من تماس گرفت و گفت حداقل یکبار دعوت ما را بپذیر و میان ما بیا که بدانیم حسینی هستی. این را که گفت با خودم درگیر شدم که چرا شعری برای عاشورا ندارم. در کوچه و خیابان حیران و سرگردان به راه افتادم و با خودم فکر می‌کردم و مغموم بودم. همینطور که در شهر قدم میزدم ناگهان شعر «لالایی» من که سال‌ها هر شب از رادیو پخش می‌شد از پنجره‌ خانه‌ای به گوشم رسید. با خودم گفتم فقط بلدی شعر لالایی بگویی؟ همین لالایی را برای عاشورا بخوان. همانجا در کوچه نشستم و در روشنایی تیرچراغ برق شعر لالایی عاشورا را سرودم.

وی افزود: این شعر و یک شعر دیگر تنها اشعار من از عاشورا برای کودکان بود و دیگر نتوانستم این تجربه را تکرار کنم. اگر شما راهی برای تکرار دوباره این اتفاق خوب دارید پیشنهاد دهید.

رحماندوست در پایان شعر «لالایی عاشورا» را تقدیم کرد.

معرفی کتاب عاشورایی «غایب» اثری از حسن بیانلو

حسن بیانلو نویسنده کتاب عاشورایی «غایب» که اثری از انتشارات مهرک سوره مهر است با حضور در این برنامه گفت: قصه این کتاب این است که: «روزی از روزها دو برادر مناقب خوان به نام های ابراهیم و اسرافیل که درحال سخنرانی درباره ی امام مهدی (عج) برای مردم هستند، به بهانه ی انحراف اذهان عمومی و ایجاد خدشه در اعتقادات مردم، توسط سربازان حکومتی دستگیر می شوند. آن دو پس از دیدن پادشاه نوجوان و نورسیده ی ملک خود، از او فرصتی می خواهند تا داستان زندگی امام غائب و ناظر را برایش نقل کنند. به این شرط که اگر توانستند وجود امام دوازدهم را به او ثابت کنند، آزاد شده و درغیر اینصورت به وزیر سپرده شوند.»

اجرای نمایش عروسکی پایان بخش این برنامه بود

نمایش عروسکی با موضوع عاشورایی به سرپرستی خانم مریدی آخرین بخش این برنامه بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار