سخنگوی شورای نگهبان:

طرح شفافیت قوای سه‌گانه همچنان ایراداتی دارد/ سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی شد

طحان نظیف گفت: طرح شفافیت قوای سه‎گانه با اصلاحاتی که در مجلس انجام شد، اکثر ایرادات آن برطرف شد اما هنوز چند ایراد باقی مانده است.
کد خبر: ۵۴۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷ - 27August 2022

ت خبری با اصحاب رسانه:طرح شافیت قوای سه‌گانه به در شورای نگهبان تصویب نشدبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۱۰ طرح و لایحه در شورای نگهبان بررسی شده است، اظهار داشت: در این مدت نیز ۳۵ استعلام دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت.

طحان نظیف با بیان اینکه طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌ها در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفت، گفت: با اصلاحاتی که در مجلس انجام شد، اکثر ایرادات این طرح برطرف شد اما هنوز چند ایراد باقی مانده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه دو یا سه مورد است، افزود: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ایراداتی به این طرح گرفته بود و اخیراً هم نامه‌ای به ما دادند و در این نامه آمده است که اکثر ایرادات آنان همچنان به قوت خودش باقی است. ما این ایرادات را به مجلس ارسال می‌کنیم تا اصلاح شود.

وی با اشاره به طرح قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی تصریح کرد: ابهامات و ایرادات آن برطرف شد اما همچنان ابهامات و ایراداتی وجود داشته که مورد تصویب قرار نگرفت.

راه‌اندازی سامانه ارتباطات شورای نگهبان

طحان نظیف در ادامه اظهار داشت: سامانه ارتباطات شورای نگهبان به منظور توسعه ارتباطات شورای نگهبان، تسهیل تعاملات و تقویت ارتباط دوسویه مردم با این شورا در دو حوزه مسئولیت شورای نگهبان یعنی حوزه حقوقی اعم از مصوبات مجلس، اساسنامه‌ها و استعلامات دیوان عدالت اداری و همچنین تفسیر اصول قانون اساسی و حوزه انتخابات رونمایی شد و این شورا از امروز علاوه بر تلفن‌ گویا و ایمیل، از این طریق نیز شنوای سوالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از ابتدا گزارش‌ها، سوالات و پیشنهادات مردم به صورت دسته‌بندی شده دریافت می‌شود، موجب تسریع در اقدام و پاسخ‌دهی به‌موقع به مردم می‌شود. ضمن اینکه در این سامانه سوالات متداول و پرتکرار نیز به همراه پاسخ آن‌ها در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

طحان نظیف با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های مهم «سامانه ارتباطات شورای نگهبان»، عنوان کرد: دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است که علاوه بر تسهیل ارتباط مردم و نامزد‌های انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: از مزیت‌های این سامانه در دوران برگزاری انتخابات این است که هنگام ارسال و ثبت شکایت هر یک از داوطلبان انتخاباتی، علاوه بر سهولت ارسال متن شکایت و مستندات آن، کد رهگیری صادر و جهت پیگیری در اختیار داوطلب مربوطه قرار می‌گیرد.

طحان نظیف ادامه داد: راه‌اندازی این سامانه صرفه‌جویی در وقت داوطلبان و هزینه‌های رفت‌وآمد، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی اخذ شکایات را در پی دارد و زحمت مراجعه حضوری داوطلبان انتخاباتی از اقصی نقاط کشور به ستاد مرکزی اخذ شکایات که در تهران مستقر بود را از بین می‌برد. این سامانه گامی مؤثر در راستای تسهیل دسترسی، ثبت و ارائه شکایت، رسیدگی به شکایات و حذف برخی هزینه‌ها در امر انتخابات است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که باتوجه به نزدیک بودن زمان انتخابات مجلس آیا کسانی که در گذشته رد صلاحیت شدند دوباره رد صلاحیت خواهند شد، گفت: ما هیچگونه دسته‌بندی نخواهیم داشت و طبق قانون همه می‌توانند ثبت نام کنند و براساس قانون، تبلیغات خود را داشته باشند.

هنوز طرح تعیین تکلیف آزمون وکالت به شورای نگهبان نرسیده است

طحان نظیف درباره هجمه‌های متعددی که به آیت‌الله جنتی می‌شود، گفت: ایشان از مبارزان قبل از انقلاب و از یاران امام راحل و رهبر انقلاب اسلامی است. ایشان یکی از اعضای شورای نگهبان است و تصمیم‌گیری‌ها در شورای نگهبان به صورت جمعی است و وقتی می‌خواهند شورا را مورد هجمه قرار دهند ایشان را مورد خطاب قرار می‌دهند. 

وی ادامه داد: شورای نگهبان از ۱۲ نفر اعضای فقهی و حقوقی تشکیل شده است و برای اینکه یک طرح به تصویب برسد نیازمند رای هفت نفر است.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص طرح دوفوریتی آزمون وکالت که در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، گفت: این طرح را هنوز در شورای نگهبان دریافت نکرده‌ایم، پس از دریافت و بررسی نتیجه آن اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار