اقتدار میدان- ۱۱/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

گردان‌های عزالدین قسام؛ تأثیرگذارترین جریان نظامی مقاومت اسلامی فلسطین

«گردان‌های عزالدین قسام» شاخه نظامی «حماس» است که می‌توان آن را قوی‌ترین و تأثیرگذارترین جریان نظامی مقاومت فلسطینی علیه «رژیم صهیونیستی» در ۲۰ سال گذشته دانست.
کد خبر: ۵۴۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۱ - 28August 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی «حماس» است که می‌توان آن را قوی‌ترین و تأثیرگذارترین جریان نظامی مقاومت فلسطینی علیه «رژیم صهیونیستی» در ۲۰ سال گذشته دانست. نام این گردان‌ها از شهید «شیخ عزالدین قسام» یکی از رهبران مبارزان فلسطینی که در سال‌های دهه ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ میلادی با اشغالگران انگلیسی و مهاجران یهودی به مبارزه می‌پرداخت برداشته شده اشت.

گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی «حماس» است که در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و افرادی همچون «صلاح الشحاده»، «ابوابراهیم»، «یاسر النمروطی»، «عماد عقل» و «جمیل وادی» از جمله فرماندهان آن در زمان تأسیس بودند.

گردان‌های عزالدین قسام؛ تأثیرگذارترین جریان نظامی مقاومت فلسطین

فعالیت‌های نظامی

مهم‌ترین فعالیت‌های نظامی این گردان مبتنی بر عملیات استشهادی، پرتاب موشک، به اسارت گرفتن نظامیان اسرائیل و تبادل آن‌ها با اسرای فلسطینی است. «گردان‌های عزالدین قسام» فرماندهان نظامی بسیاری در مناطق مختلف فلسطین دارد که محمد ضیف، فرمانده کل گردان‌های مذکور به‌شمار می‌رود.

مبارزه با نیرو‌های انگلیسی

«شهید عزالدین قسام» در سال‌های طولانی با نیرو‌های انگلیسی به مبارزه پرداخت و در سال ۱۹۳۵ میلادی در «حیفا» به شهادت رسید. وی هدف خود را جلوگیری از تحقق اهداف شوم «ملت یهود» در تشکیل کشوری یهودی در فلسطین و همچنین تشکیل یک کشور عربی اسلامی در فلسطین قرار داده بود.

شعار نهضت 

شعار نهضت شیخ عزالدین قسام «سرانجام جهاد، پیروزی یا شهادت است» ثبت شده بود. بر این اساس «عزالدین قسام» به دلیل تفکرات و نوع مبارزه مسلحانه‌ای که داشت حتی پس از شهادت به عنوان یک الگو در میان فلسطینیان تا امروز مطرح بود.

گردان‌های عزالدین قسام؛ تأثیرگذارترین جریان نظامی مقاومت فلسطین

مجاهدین فلسطینی

مبارزان اولیه کتائب عزالدین قسام یک گروه نظامی بودند که در سال ۱۹۸۴ یعنی چند سال پیش از اعلام تشکیل جنبش «حماس» تحت عنوان «مجاهدین فلسطینی» تشکیل شد. این جنبش پس از تشکیل «حماس» به‌طور رسمی زیرمجموعه این جنبش و شاخه نظامی آن تحت عنوان کتائب شهید عزالدین قسام قرار گرفت.

اسارت سربازان صهیونیست

شاخه نظامی «حماس» با اسارت دو سرباز صهیونیست در سال ۱۹۸۹ به‌طور علنی اعلام موجودیت کرد، اما در سال ۱۹۹۲ گردان‌های نظامی شهید عزالدین قسام زیر نظر شهید «یحیی عیاش» رسماً اعلام موجودیت کردند. جنبش «حماس» تنها راه را مقاومت و راه حل دو دولت را خیانت به آرمان فلسطین می‌داند. اصول حماس مبارزه مسلحانه، آزادی کل فلسطین و تشکیل دولت اسلامی است.

هدف کلی «عزالدین قسام»

در سایت کتائب «عزالدین قسام» هدف کلی این گروه این گونه تعریف شده است: «هدف گردان‌های قسام، آزادی تمام فلسطین از دست اشغالگران صهیونیستی است که از سال ۱۹۴۸ به زور آن را اشغال کردند و نیز به دنبال احقاق حقوق ملت فلسطین هست. گردان‌های قسام به عنوان جزئی از جنبش قانونی آزادی ملی با تمام توان برای بسیج و رهبری ملت فلسطین و جمع آوری منابع، نیرو‌ها و تمام امکانات، تحریک و بیدارسازی امت عربی و اسلامی در مسیر جهاد در راه خدا و برای آزادی فلسطین تلاش می‌کند.»

گردان‌های عزالدین قسام؛ تأثیرگذارترین جریان نظامی مقاومت فلسطین

رویکرد اسلام گرایی

کتائب «عزالدین قسام» در رویکرد‌های خود علناً بر اسلام‌گرایی و جهاد تأکید داشته و همواره سعی کرده تا به مؤلفه‌های اسلامی و مذهبی در عملیات‌ها، همایش‌ها و موضع گیری‌های خود توجه کرده، به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای داده و آن‌ها را زنده نگه دارد.

موسسان «عزالدین قسام»

از جمله موسسان گردان‌های «عزالدین قسام» می‌توان به شهید صلاح شهاده، شهید یحیی عیاش، یحیی سنوار، شهید عماد عقل، محمود مبحوح اشاره کرد و نام برد که از آن‌ها به عنوان مؤسسان این «کتائب» یاد می‌شود. رهبر کنونی کتائب عزالدین قسام بر عهده «محمد ضیف» است که پس از ترور «شهید الجعبری» در آغاز جنگ ۵۱ روزه در سال ۲۰۱۲ به این سمت انتخاب شد.

گردان‌های عزالدین قسام؛ تأثیرگذارترین جریان نظامی مقاومت فلسطین

افتخارات

کتائب عزالدین قسام طی سال‌های طولانی مبارزه و نبرد خود در برابر رژیم صهیونیستی و ماشین جنگی متجاوز آن اقدامات بزرگی داشته که برخی از آن‌ها شامل، پیروزی سال ۲۰۰۶ در نوار غزه و خروج رژیم صهیونیستی از این منطقه، مقاومت و شکست رژیم در نبرد‌های ۲۲، ۵۱ و ۸ روزه، ابداع و آغاز عملیات‌های انفجاری و شهادت طلبانه در مقابل رژیم صهیونیستی، پیشرفت‌های نظامی، موشکی، در اسارت داشتن چندین سرباز صهیونیست و انجام تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها