کارشناس مسائل منطقه:

جریانات قومی عراق با همدلی روند تشکیل حاکمیت را تسریع بخشند

صدرالحسینی با بیان این که تمام گروه‌ها و جریانات سیاسی در عراق موظف هستند منافع ملی و امنیت ملی این کشور را ارجح به منافع فردی و گروهی قرار دهند، گفت: جریان عمده قومی در عراق اعم از تشیع، تسنن و کرد‌ها باید با همدلی و انسجام داخلی فرآیند تشکیل حاکمیت را تسریع بخشند.
کد خبر: ۵۴۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴ - 29August 2022

جریانات قومی عراق با همدلی روند تشکیل حاکمیت را تسریع بخشند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید رضا صدرالحسینی» در گفت‌وگویی در تحلیل خود از شرایط فعلی عراق و اختلافات میان جریانات، اظهار داشت: با نگاهی به ژئوپلیتیک عراق و جایگاه سیاسی این کشور و همچنین جایگاه عراق در حوزه انرژی منطقه و دنیا، این نکته حائز اهمیت است که هر گونه تحول سیاسی و اجتماعی در این کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیرات قابل توجهی را بر روی مسائل ژئوپلیتیک منطقه و اقتصاد انرژی در جهان خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به این که عراق به تازگی از فراز و فرود رژیمی مستبد و اشغال نیرو‌های آمریکایی خارج شده و سعی در توسعه اقتصادی خواهد داشت، قطعا ثبات سیاسی در این کشور می‌تواند هرگونه دسیسه مجدد آشوب، بازگشت تروریسم و خواب‌های آشفته آمریکایی‌ها برای افزایش نیرو‌های نظامی خود در عراق را بر هم بزند.

کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: باید توجه داشت ضمن طولانی شدن و عدم برگزاری جلسات مستمر در فرآیند تشکیل حاکمیت این کشور توسط پارلمان قطعا با موضوعات گفته شده امکان تحرک حزب منحله بعث تا افزایش بیدار شدن هسته‌های خفته داعش وجود دارد. بر این اساس تمام گروه‌ها و جریانات سیاسی در عراق موظف هستند منافع ملی و امنیت ملی این کشور را ارجح به منافع فردی و گروهی قرار دهند.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: سه جریان عمده قومی در عراق اعم از تشیع، تسنن و کرد‌ها باید با همدلی و انسجام داخلی فرآیند تشکیل حاکمیت را تسریع بخشند و اجازه ندهند کشور‌های فرامنطقه‌ای و افزایش درگیری‌های سیاسی داخلی بتوانند از این خلاء، جنگ داخلی را ایجاد کرده و مجددا مانند سال‌های حاکمیت استبداد صدامی به قهقهرا بروند.

وی درباره این که عراق در سال‌های اخیر تلاش داشته تا در تحولات منطقه‌ای اثرگذار بوده و نقش ایفا کند و طبیعتا مسائل داخلی می‌تواند بر این موضوع تاثیر بگذارد، گفت: عراق در حال پیدا کردن جایگاه واقعی خود در جهان عرب و اسلام است یکی از نمونه‌های این مساله میانجی‌گری میان ایران و عربستان می‌باشد؛ لذا در صورت عدم ثبات سیاسی این جایگاه می‌تواند به جای صعود، به سقوط منجر شود و طبیعتا مردم عراق طی این روند نا سالم متضرر می‌شوند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار