در دیدار فرمانده نیروی‌ هوایی پاکستان با سرلشکر باقری مطرح شد؛

رفع محدودیت گسترش همکاری نظامی ایران از سوی سازمان ملل/ هیچ بیگانه‌ای نباید در امنیت منطقه مداخله کند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر لزوم گسترش همکاری‌های دفاعی ایران و پاکستان گفت: با گسترش این همکاری‌ها و انعقاد تفاهمات مختلف، نباید اجازه ورود بیگانگان به منطقه را بدهیم.
کد خبر: ۵۴۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶ - 01September 2022

با رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل دیگر محدودیتی برای گسترش همکاری نظامی ایران وجود ندارد/ هیچ بیگانه‌ای نباید در امنیت منطقه خاورمیانه مداخله کندبه گزارش خبرنگار دفاعی‌ امنیتی دفاع پرس، ژنرال «ظهیر احمد بابرسدهو» فرمانده نیروی هوایی پاکستان صبح امروز (پنج‌شنبه) با حضور در ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

پاکستان از جایگاه ویژه‌ای نزد مسئولان ایران برخوردار است

در ابتدای این دیدار، رییس ستاد کل نیروهای مسلح با خوش‌آمدگویی به فرمانده نیروی هوایی پاکستان، اظهار داشت: کشور پاکستان یک همسایه بسیار خوب برای ایران بوده و از جایگاه ویژه‌ای در نظر مسئولان نظامی و دولتی ایران برخوردار است.

سرلشکر باقری با ابراز ناراحتی از وقوع سیل در کشور پاکستان، گفت: امیدوارم هرچه سریع‌تر بتوانید بر این بلای طبیعی غلبه کنید و مشکلات مردم پاکستان رفع شود، ما همچنین به عنوان یک کشور همسایه در حد توان به پاکستان برای حل مشکلات حاصل از وقوع سیل کمک خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه روابط دو کشور همواره رو به توسعه بوده است، تصریح کرد: فرماندهان نظامی دو طرف نقش ویژه‌ای در گسترش روابط و مناسبات داشته‌اند و بنده از همین جا می‌خواهم سلامم را به ژنرال «باجوا» (رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان) برسانید.

امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ما امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم و از هر کاری که بتوانیم برای امنیت پاکستان دریغ نخواهیم کرد. در خصوص همکاری‌های نظامی روابطی در حال حاضر وجود دارد، ولی قطعاً از حیث تنوع و عمق می‌تواند گسترش پیدا کند که ما آمادگی کامل برای این موضوع داریم.

سرلشکر باقری گفت: با توجه به سفرهای متقابل دو فرمانده نیروی هوایی کشور ایران و پاکستان ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد گسترش عمق روابط باشیم و معتقدم نیروی هوایی دو کشور از جهت انتقال تجربیات و فناوری‌های نوین می‌توانند همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: انتظار می‌رود برای یک الی دو سال آینده برنامه مشترکی در خصوص جنگنده‌های باسرنشین و بی‌سرنشین داشته باشیم.

با رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل دیگر محدودیتی برای گسترش همکاری نظامی ایران وجود ندارد

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران در خصوص موضوع تحریم‌ها علیه کشورمان بیان داشت: تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل حدود یک سال و نیم است که رفع شده‌اند و از این جهت ما با محدودیتی مواجه نیستیم، اکنون فقط با تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه و ظالمانه ایالات متحده مواجه هستیم، بنابراین، در خصوص همکاری‌های نظامی با پاکستان هیچ محدودیتی برایمان وجود ندارد.

سرلشکر باقری تصریح کرد: در بخش جنگنده‌های باسرنشین و بی‌سرنشین اقدامات بسیار زیادی در کشورمان صورت گرفته است که شاید فرصت بازدید و مشاهده همه آنها برای شما مقدور نبوده است، بنابراین با حضور تیم مهندسی خود می‌توانید بررسی‌های بیشتری در خصوص توانمندی‌های ایران کسب کنید.

رئیس ستاد نیروهای مسلح  گفت: نقطه عطف این است که پاکستان اراده لازم را برای گسترش همکاری‌ها دارد و قطعاً مشهود است که ما هم متقابلاً اراده همکاری با پاکستان را داریم، در کل معتقدم با گسترش این همکاری‌ها و انعقاد تفاهمات مختلف، نباید اجازه ورود بیگانگان به منطقه را بدهیم.

اعزام یک تیم کارشناسی برای بررسی بیشتر توانمندی‌های ایران

در ادامه ژنرال ظهیر احمد بابرسدهو فرمانده نیروی هوایی پاکستان اظهار کرد: ما همیشه خواهان دیدار با نظامیان ایران بوده‌ایم و خواهیم بود، بنده هم سلام ژنرال «باجوا» را به شما می‌رسانم، این اولین باری است که به ایران می‌آیم که با فرمانده نیروی هوایی ایران هم گفت‌و‌گوی خوبی داشتم.

فرمانده نیروی هوایی پاکستان با بیان اینکه برای اجرای بهتر برنامه‌های مشترک تیم کارشناسی را به ایران خواهد فرستاد، بیان داشت: منطقه ما از لحاظ ژئوپلتیک بسیار حساس و مهم است و ما از شرق و غرب با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

ژنرال ظهیر احمد بابرسدهو ادامه داد: معتقدم روابط نظامیان دو کشور قطعاً می‌تواند بر روابط دولت‌ها و دیپلمات‌ها اثر مثبت بگذارد، همچنین ملت‌های ایران و پاکستان به دلیل اشتراکات دینی و فرهنگی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

باید به سمت لبه فناوری‌های دنیا حرکت کنیم

وی با بیان اینکه صحنه نبردها بسیار تغییر پیدا کرده است، بیان داشت: ما باید برای بسیاری از نبردهای امروز از واژه جنگ هیبریدی استفاده کنیم و همانطور که شما گفتید، باید به سمت لبه فناوری‌های نوین حرکت کنیم و برای این منظور ما در پاکستان چندین پارک علم و فناوری تأسیس کرده‌ایم.

فرمانده نیروی‌ هوایی پاکستان ادامه داد: با توجه به تجربیاتی که در زمینه رزمایش داریم، می‌توانیم با شما رزمایش مشترک برگزار کنیم و شما جنگنده‌های خود را ارسال کنید یا اگر محدودیتی دارید، ناظرین خود را بفرستید که قطعاً حضور ناظران هم برای انتقال تجربیات بسیار مفید خواهد بود.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها