رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی پروژه خط آهن شیراز ـ بوشهر ـ عسلویه:

کریدور شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر ـ شیراز دنبال می‌شود

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه مسائل اولویت دار و اساسی باید در دستور کارها قرار بگیرند، گفت: کریدور شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر ـ شیراز دنبال می‌شود.
کد خبر: ۵۴۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲ - 01September 2022

کریدور شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر-شیراز دنبال می‌شود/سرعت حمل بار در کشور با حرکت افراد پیاده برابری می‌کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در جریان نظارت ستادی خود از خط راه شیراز ـ بوشهر ـ عسلویه بازدید کرد.

در جریان این بازدید، نشستی هم با حضور مسئولان استان و منطقه ای و نیز مسئولان وزارت راه برای بررسی ابعاد پروژه خط ریلی شیراز ـ بوشهر ـ عسلویه برگزار شد و هرکدام از مسئولان توضیحاتی درخصوص وضعیت شهرستانهای استان بوشهر و اهمیت احداث این خط آهن ارائه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار داشت: توفیق بود در این ایام، سفر کوتاهی به استان شهید پرور بوشهر داشته باشم و به چند پروژه مهم این منطقه سرکشی کنم، در این سفر تعدادی از نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون ها نیز حضور داشته و ما را همراهی می‌کنند تا به بررسی مسائل سرعت بیشتری بخشیده شود.

قالیباف افزود: همواره در سفرها تاکید می‌کنیم که مجموعه تصمیم گیری و پیگیری ها درخصوص تنظیم برنامه هفتم توسعه است که با هماهنگی و اتفاق نظر سایر همکاران انجام می‌شود، اما توقع‌مان این است که در استان ها هم همین گونه باشد و کارهای اولویت داری که مشکلات اساسی مردم را حل می‌کند، در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: معتقدیم مشکلات از دو جهت؛ یکی توجه به زیرساخت های مهم و دومی توجه به کارهای معیشتی ولو کوتاه مدت باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان تأکید کرد: تجربه نشان داده که اگر همراهی همه دستگاه‌ها نباشد در صورت ورود امکانات هم انتظارات برآورده نمی‌شود.

قالیباف با بیان اینکه مسائل اولویت دار و اساسی باید در دستور کارها قرار بگیرند، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داریم اما در محل‌های عملیاتی کمتر از ۱۱ هزار کیلومتر خط ریلی وجود دارد. برای ساخت ۴ هزار کیلومتر از خطوط ریلی هزینه‌های بسیاری شده که اگر در محل درست ساخته شده بود ۱۰ الی ۱۵ سال قبل بوشهر به تهران متصل می‌شد.

رئیس مجلس عنوان کرد: ما زیرساخت ها را برای راه آهن می سازیم، اما آنها اصلاح، کارهای تکنیکالی، لوکوموتیو، نیروی ماهر و واگن هم می‌خواهند که باید به آنها توجه شود.

قالیباف عنوان کرد: در حوزه کریدورهای شمال به جنوب خط ریلی مذکور نیز جنوب کشور را به شمال کشور متصل می کند. حال اگر چهار هزار کیلومتر در این محل هزینه شده بودند، در بسیاری از مسائل جلوتر بودیم.

وی به موضوع سلامت در استان هم اشاره و تأکید کرد: وضعیت بیمارستان در استان بوشهر نسبت به سرجمع سایر استانهای کشور مناسب نیست و این استان دارای عقب ماندگی جدی در این حوزه است، لذا باید به این مهم نیز توجه و سرانه بهداشت و درمان استان را متناسب کنیم.

قالیباف گفت: در مسیر حرکت به سمت بوشهر متوجه شدم خساراتی به نخلستان ها وارد شده و نخلداران با مشکلات جدی مواجه شده اند. این موضوع را هم مدنظر قرار داده و برای آن تدبیر می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مطمئن باشید مسیر کریدور شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر-شیراز دنبال می‌شود.

طبق گفته خادمی معاون وزارت راه و شهرسازی احداث این پروژه کریدور ترانزیت ریلی جدیدِ شمالی-جنوبی از بندر بوشهر، تا مبادی شمال کشور را متصل و منطقه پارس جنوبی را به شبکه ریلی کشور با هدف انتقال سریع و ایمن تجهیزات و تاسیسات صنایع بالادستی به منطقه عسلویه متصل و منجر به انقال سریع محصولات تولیدی به داخل کشور می‌شود.

به گفته معاون وزیر راه، تکمیل این خط ریلی به ۵۲ هزار میلیارد تومان و ساخت خط راه آهن شیراز - بوشهر به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. طرح مذکور هم اکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۶ درصد پیشرفت زیرسازی دارد.

در این نشست غلامحسین کرمی، نماینده مردم تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت احداث خط راه آهن شیراز - بوشهر گفت: در سطح استان ۲۷ بندر وجود دارد که اگر فعال شوند، راه های زمینی کفاف حمل بار را نمی‌دهد، از طرفی منطقه تنگستان قطب کشاورزی بوده اما امسال به دلیل بارندگی های شدید به شدت نخلستانها خسارت دیدند که لازم است برای جبران خسارت آنها تدبیری اتخاذ شود.

وی همچنین به مشکلات مردم منطقه از جمله کمبود مدرسه و فضای آموزشی، بیمارستان و راه آهن اشاره کرد.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها