با موضوع عبرت‌های عاشورا؛

برنامه تلویزیونی «مکتب» از شبکه ۱ سیما پخش می‌شود

برنامه تلویزیونی «مکتب» به تهیه‌کنندگی محمدرضا فهیمی و اجرای حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین جمالزاده به موضوع عبرت‌های عاشورا می‌پردازد.
کد خبر: ۵۴۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷ - 04September 2022

هشت هزار کتاب در دکور یک برنامهبه گزارش فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برنامه تلویزیونی «مکتب» به تهیه‌کنندگی محمدرضا فهیمی و اجرای حجت‌الاسلام و المسلمین  محمدحسین جمالزاده به تازگی آغاز شده و تا پایان اربعین ادامه دارد.

این برنامه  شب‌های دوشنبه، چهارشنبه و جمعه حوالی ساعت ۱۱ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

محمدرضا فهیمی تهیه‌کننده این برنامه اظهار داشت: مکتب گفتگومحور با حضور کارشناسان متخصص و برجسته اجرا می‌شود که در فصل اول این برنامه به بررسی موضوع عبرت‌های عاشورا می‌پردازیم.

فهیمی ادامه داد: دغدغه و ایده اولیه این برنامه از کلام رهبر معظم انقلاب در سال ۷۵ و ۷۷ نشات گرفته شده و به عنوان یک نگاه ویژه به مسائل روز با محوریت و الگو قرار دادن واقعه عاشورا به آن می‌پردازیم.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی آن زمان برای اولین بار با توجه به شرایط اجتماعی مبحث عبرت‌های عاشورا را باز می‌کنند. ایشان به نقش خواص و مسائل اجتماعی که مبتلابه جامعه بوده اشاره می‌کنند و باتوجه به واقعه عاشورا و حرکت امام حسین (ع) به شبهاتی که مطرح بوده جواب می‌دهند.

وی یادآور شد: ما در هر فصل از این برنامه با الگو قرار دادن حیات طیبه ائمه معصومین به بررسی و تطبیق مسائل زمان حیات ایشان با مسائل امروز جامعه بر اساس نگرش رهبر انقلاب در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» که نشان می‌دهد ائمه اطهار هدف واحدی را دنبال می‌کرده اند خواهیم پرداخت.

فهیمی افزود: برنامه مکتب با حضور کارشناسان و اساتید برجسته اجراء و در حوزه‌ی موضوعات معارف و تاریخ اسلام، علوم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل روز پرداخته می‌شود که از جمله آنها؛ عاشورا و اقامه عدل و عدالتخواهی، عاشورا و خواص جامعه اسلامی، عاشورا و جبهه مقاومت، جنبش‌های ضد استعماری و عاشورا و انقلاب اسلامی است.

وی همچنین با اشاره به حضور برخی مهمانان برای اولین بار در تلویزیون ادامه داد: جنس مهمانان اندیشمندانی هستند که تاکنون آن‌ها را در رسانه‌ها ندیده ایم، مثال حجت الاسلام محمدحسن وکیلی استاد سطوح عالی حوزه که از فضلای مشهد است و برای اولین بار در قاب رسانه ملی حضور پیدا کرده است.

فهیمی در مورد دشواری ساخت این برنامه افزود: درحال حاضر مرسوم است که دکور برنامه را با یک ویدئووال درمی آورند و هرچه این وال بزرگ‌تر باشد معتقدند که دکور هم بهتر شده است. ما با توجه به اینکه فضای تحلیل تاریخی در این برنامه داشتیم سعی کردیم در فضای استودیو از المان‌های مدرن استفاده نکنیم و سراغ کتاب رفتیم، آن هم نه کتاب‌های دستفروش‌های میدان انقلاب، ما هشت هزار کتاب تخصصی را به  استودیو آورده ایم که گاهی اوقات کارشناسان و متخصصان به آن مراجعه می‌کنند.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: این کتاب‌ها به دلیل تخصصی بودن، کمتر چاپ می‌شوند و فوق العاده هم گران قیمت هستند. سنگینی وزن و تعداد بالای کتاب‌ها از جمله دیگر سختی‌های طراحی این دکور بود.

فهیمی درباره کتاب‌ها توضیح داد: با این حال برای ما مهم بود که فضای تازه‌ای در صدا و سیما چه در ساختار و فضای بصری و چه در محتوا رقم بخورد که به لطف خداوند و فضای جدیدی که میثم مرادی بیناباج مدیر شبکه یک، سازماندهی کردند مکتب به سرانجام رسید.

وی درمورد چالش دعوت از اندیشمندان عنوان کرد: یک وجه این چالش دعوت از خود کارشناس است که ما برای هر موضوع حدود سه یا چهار نفر را درنظر می‌گرفتیم، اما اکثر آن‌ها تمایلی برای حضور در قاب رسانه نداشتند و فکر می‌کردند رسانه حاشیه‌هایی را برای خود دارد که ممکن است از کار علمی خود باز بمانند و چالش ما متقاعد کردن این افراد بود.

تهیه کننده در جزئیات دیگری از برنامه مکتب تصریح کرد: این برنامه محصول مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است که فصل اول آن ۱۲قسمت ۶۰ دقیقه‌ای می‌باشد. آیتمی دارد که در آن صحبت‌های امام خامنه‌ای مطرح می‌شود و بعد از آن تحلیل و گفتگو داریم. آیتم‌های تایپوگرافی هم داریم که این‌ها هم بازخورد‌های خوبی داشته است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار