یادداشت/ رسول حسنی

جایگاه معارف اهل بیت علیهم السلام در دیپلماسی فرهنگی

گردهمایی عظیم اربعین حسینی فرصتی است برای بازنگری کارنامه دیپلماسی فرهنگی ایران اسلامی تا بدانیم چقدر در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام موفق بوده‎ایم.
کد خبر: ۵۴۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۷ - 05September 2022

جایگاه معارف اهل بیت (ع) در دیپلماسی فرهنگیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ نظام جمهوری اسلامی ایران همواره داعیه آن را داشته و دارد که در جهان امروز و در میان همه نظام‌ها و دولت‌ها نوعی بدیع از حکومت را تشکیل داده که از صدر اسلام تا کنون نظیر و بدیلی ندارد هر چند این داعیه ریشه در حقیقتی انکار ناپذیر دارد و دوستان و دشمنان نظام اسلامی به آن معترف هستند و به راستی و درستی در مسیر رشد و تعالی قرار دارد اما دستاوردهای این نظام مقدس در عرصه فرهنگی این همه آن چیزی نیست انتظار می‌رود.

ایران اسلامی بر شالوده معارف اسلامی بنا شده است و سیره و روش امامین انقلاب اسلامی برگرفته از سنت پیامبر اعظم (ص) و امامان شیعه (ع) است. انتظار این است که دستگاه‌های فرهنگی ما در تبیین این نوع از حکومت در سطح جهانی گام‌های بلندی بردارد.

متاسفانه عده‌ای از هنرمندان ما بیش از آنکه به تولید محتوای اثرگذار فکر کنند، درگیر منازعات بیهوده گروه‌ها و احزاب شده‌اند و جز سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی برخی کاستی‌ها و ضعف‌های موجود چیزی به مخاطبان جهانی ارائه نداده‌اند. این دسته از هنرمندان بیش از آنکه سواره نظام ‌جمهوری اسلامی باشند پیاده نظام‌های اجیر شده معاندان ایران اسلامی شده‌اند، دشمنانی که در واقع تروریست‌های فرهنگی ایرانیان هستند و هدفی جز هدم اسلام و انقلاب ندارند.

در روزهایی که اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) در حال برگزاری است و علاوه بر آن در آستانه گردهمایی عظیم اربعین حسینی قرار داریم بهترین فرصت برای بازنگری کارنامه دیپلماسی فرهنگی ایران اسلامی است. اینکه سیاست‌گذاران فرهنگی چه قدمی برای نشر معارف اهل بیت (ع) در سطح جهانی برداشته‌اند و از سوی دیگر اصحاب فرهنگی ما در تولید محتوا چه کرده‌اند؟

البته تولید و عرضه آثاری چون «مردان آنجلس»، «مریم مقدس (ص)»، «یوسف پیامبر (ص)»، «شاهزاده روم»، «فهرست مقدس»، «مختارنامه» و... از جمله اقدامات فرهنگی مثبتی در این زمینه است اما کافی نیست. ما عمیقا نیازمند حضور حداکثری دستگاه‌های فرهنگی کشور در سطحی وسیع هستیم تا در مجامع فرهنگی جهانی پرچم پر افتخار اهل بیت (ع) را به اهتزاز درآوریم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها