دبیرکل نهاد در جمع فراگیران مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی:

شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در منطقه بی‌رقیب است/ لزوم همراهی با رویکرد جدید به کتابخانه‌های عمومی

رمضانی با حضور در جمع فراگیران مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی، به بیان مهمترین مسائل روز حوزه کتابخانه‌های عمومی پرداخت و به سؤالات کتابداران پاسخ گفت.
کد خبر: ۵۴۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲ - 07September 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در سفر استانی به آذربایجان شرقی، با حضور در دانشگاه تبریز با گروهی از فراگیران مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رمضانی در این مراسم با بیان اینکه در بحث گسترش شبکه کتابخانه‌ها و حمایت دولت از کتابخانه‌ها در جایگاه خوبی قرار داریم، اظهار داشت: هر اندازه که ما در نهاد در انجام‌ فعالیت‌ها مؤثر باشیم، و در جامعه منشأ اثر باشیم، می‌توانیم مسئولین کشوری را با خود همراه کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه موقعیت‌های کتابخانه‌های مختلف چه در بین استان‌ها و چه در داخل شهرها متقاوت است، بر ضرورت دوری از نگاه ویترینی به امور تأکید کرد.

وی ضمن انتقاد از نگاه تعداد محدودی از همکاران در رابطه با میزان و حدود فعالیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی گفت: برخی از همکاران خدمات خود را محدود به فهرست‌نویسی، رده‌بندی و مجموعه‌سازی می‌دانند، با این حال بیشتر همکاران برای فعالیت خود ارزش قائل هستند و در سکوت به توسعه فرهنگ کتابخوانی کمک‌ می‌کنند.

رمضانی اضافه کرد: آمارها و تجربه نشان داده است افرادی که در کارهای ترویجی و فوق‌برنامه موفق هستند، در امانت‌دهی کتاب نیز به مراتب بهتر عمل می‌کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با تأکید بر اینکه برخلاف گفته‌ها شرایط ما در حوزه فرهنگی بد نیست، افزود: متاسفانه این امر رایج شده است که هر کسی تنها با استناد به آمارهای بدون تفسیر از سرانه مطالعه، آمارهای عجیب و غریبی می دهد، اما سایر واقعیت‌ها از جمله اینکه شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در منطقه بی‌رقیب است، گفته نمی‌شود، یا اینکه به موضوع «کتابخانه بدون کتاب» که توسط نهاد پیگیری شده و به تازگی در برخی کشورهای اروپایی مطرح شده است، اشاره ای نمی شود.

وی ادامه داد: ما چه در بحث گسترش شبکه کتابخانه‌ها و چه در رابطه با حمایت دولت از کتابخانه‌ها در جایگاه خوبی قرار داریم و نتایج تلاش ماه‌های اخیر را مشاهده خواهیم کرد.

همراهی با تغییر کارکرد کتابخانه‌ها

رمضانی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» در شیراز گفت: در حال حاضر تعریف کتابخانه‌های عمومی و خدمات آنها تغییر کرده است و ما باید با این تغییرات همراه شویم نه اینکه جلوی آن بایستیم.

وی با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظام تنبیه و تشویق گفت: این سازوکار در صنوف مختلف از جمله در مهندسان، پزشکان، دانشگاه‌ها و… وجود دارد. ما باید با همدلی و انسجام به این مسائل رسیدگی کنیم و پاره پاره شدن در هر نقطه‌ای و به هر دلیلی در رسیدن به اهداف خلل وارد می‌کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به وجود فشار اقتصادی بر روی همکاران تأکید کرد: ما به صورت جدی پیگیر حل مسئله معیشتی همکاران هستیم، البته این فرایند زمانبر است. ما در احکام حقوقی نمی‌توانیم تغییری بدهیم، اما در رابطه با مزایا می‌توان اقداماتی انجام داد.

رمضانی در خاتمه گفت: هیچ تفاوتی بین دبیرکل با کارشناس و کتابدار وجود ندارد؛ آنچه قطعی و اثرگذار است، این است که هر کدام از ما بدانیم اگر درست به مسئولیت خود عمل نکنیم، کل مجموعه شکست می‌خورد.

ارائه سرفصل‌های کاربردی در مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی

در ابتدای این نشست سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی در قالب طرح‌های مختلف گفت: برگزاری این دوره یکی از مظاهر مهم همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با دانشگاه‌ها است. نهاد، دانشگاه‌ها و کتابداران در این مهارت افزایی سه ضلع یک مثلث هستند.

وی درباره برگزاری مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی توضیح داد: این دوره از جمله ماحصل ۲۲ ساعت فیلم آموزشی در قالب طرح پژوهشی دانشگاه تبریز است که در قالب ۱۴ ساعت دوره آموزشی حضوری به ۱۰۰ نفر از همکاران برگزیده از بین سه هزار و ۲۰۰ کتابدار شرکت‌کننده از سراسر کشور منتقل می‌شود. درصدی از همکاران نیازمند آموزش پایه‌ای هستند و سرفصل‌های این دوره گواه این مطلب است که موضوعات واقعی و کاربردی به همکاران آموزش داده شده است.

وی ادامه داد: توقع ما این نیست که با برگزاری یک دوره آموزشی، ننیجه کلان و صددرصدی بگیریم، اما می‌توان گفت که این دوره در حکم تلنگری برای مهارت‌افزایی است.

شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در منطقه بی‌رقیب است/ لزوم همراهی با رویکرد جدید به کتابخانه‌های عمومی

ادامه این نشست با پرسش کتابداران حاضر در این مدرسه تابستانی همراه بود که دبیرکل نهاد در پاسخ به این سؤالات به بیان موضوعاتی پیرامون شاخص‌های انتصابات و انتخابات مدیران سازمان؛ فعالیت‌های صورت گرفته برای اصلاح قانون نهاد و برنامه‌های آینده برای بهبود وضع معیشتی کتابداران؛ بازنگری ساختار سازمانی؛ تقدیر از برگزاری دوره‌های آموزشی و آموزش‌های ضمن خدمت برای کتابداران؛ اصلاح ساعت کاری کتابخانه‌ها و شناور کردن آنها؛ و مجموعه‌سازی و انتخاب کتاب بر اساس نیاز مخاطب پرداخت.

در این سفر سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، هادی آشتیانی، مشاور امور اجرایی و حوزه دبیرکل، حسین حاجی ابراهیمی، مدیرکل دفتر مرکزی حراست، زهرا جعفری، مشاور رسانه‌ای دبیرکل، محمدمهدی زرافشان، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، سجاد محمدیان، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش و سکینه قاسم‌پور، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را همراهی کردند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار