در دیدار رئیس سازمان سینمایی کشور با هنرمندان زنجان مطرح شد؛

سینمای استان‌ها، با برنامه‌ توسعه فرهنگی احیا می‌شود

خزاعی در جمع سینماگران زنجان با تاکید بر ایجاد شرایط تولید فیلم در استان‌ها و موقعیت خلق اثر برای هنرمندان گفت: عدالت‌محوری و استاندارد‌سازی شعار دولت است؛ بنابراین به منظور تحقق این شعار در تک‌تک استان‌ها حضور داریم
کد خبر: ۵۴۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱ - 08September 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی کشور در سفر یک روزه به زنجان در نشستی با هنرمندان، سینماگران و مدیران فرهنگی این استان، امروز (۱۶شهریورماه) دیدار کرد.

خزاعی در جمع سینماگران زنجان با تاکید بر ایجاد شرایط تولید فیلم در استان‌ها و موقعیت خلق اثر برای هنرمندان گفت: عدالت‌محوری و استاندارد‌سازی شعار دولت است؛ بنابراین به منظور تحقق این شعار در تک‌تک استان‌ها حضور داریم و باید از ظرفیت نیروی انسانی شهرستان‌ها بهره ببریم بر این اساس باید به صورت مستقیم زیرساخت‌های استانی و ظرفیت‌های استان را بررسی کرده و مشکلات حوزه سینمایی استان‌ها را حل کنیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های هنرمندان استان‌ها در حوزه سینما افزود: استعداد‌های بسیار خوبی در شهرستان‌ها حضور دارند که باید تقویت شوند. ما نیز به عنوان مسئول باید شرایطی را در استان‌ها فراهم کنیم که هنرمندان در استان‌های خود بتوانند به تولید فیلم پرداخته و اثر خلق کنند. استان زنجان نیز دارای هنرمندان شاخصی در سینمای حرفه‌ای است گرچه پیش از این، نیروی انسانی استان‌ها فراموش شده بودند، اما ما معتقدیم تهران همه سینما‌های ایران نیست و شعار دولت عدالت فرهنگی است و برای توزیع عادلانه فرهنگ باید برنامه جامع برای تمام کشور داشته باشیم.

سینمای استان‌ها، با برنامه‌ توسعه فرهنگی احیا می‌شود

رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد در عرصه فرهنگ تمام تلاش خود را برای ایجاد تحول در این عرصه به کار گرفته است این در حالی است که در بررسی زیرساخت‌های موجود در شهرستان‌ها شاهد مشکلات عدیده‌ای در این خصوص هستیم که این مشکلات نیاز به بازسازی و نوسازی کاملی دارند.

وی در ادامه بر وجود برخی مشکلات سینمایی در شهرستان‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: در برخی استان‌ها سینما‌ها تعطیل شده است براین اساس دولت وظیفه دارد با تشویق و سرمایه‌گذاری در این خصوص، فضای جدیدی را فراهم کرده تا مردم بتوانند از سالن‌های استاندارد استفاده کنند. این در حالی است که با اهتمام دولت، برنامه توسعه فرهنگی تا سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد تا خواسته‌های هنرمندان استانی در خود شهرستان‌ها محقق شود.

خزاعی ادامه داد: سازمان سینمایی کشور از ۱۰ استان کم برخوردار که به لحاظ منابع مالی و زیرساختی دچار مشکل بوده‌اند بازدید کرده است و چه بسا دغدغه هنرمندان زنجان با هنرمندان دیگر استان‌ها نیز مشترک است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با یادآوری اینکه ۶۰۰ پرده نمایش در کشور داریم، تصریح کرد: استاندارد جهانی به ازای ۲۰ هزار نفر یک سالن نمایش است و تعداد شهر‌های بالای ۵۰ هزار نفر فاقد سینما در کشور ۲۲۰ شهر است.

وی با بیان اینکه براساس زیرساخت‌ها انتظار نداریم سینمای ایران در اقتصاد موفق باشد، افزود: برای استقبال خانواده‌ها از فیلم‌های سینمایی نیازمند سالن‌های مجهز و محلی برای ایجاد نشاط اجتماعی و حرکت جمعی هستیم.

خزاعی اضافه کرد: نباید از توسعه سینما‌ها غافل شویم. این در حالی است که علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها باید به تولید محتوا، سرمایه گذاری، کشف استعداد، تجهیز و آموزش نیز فکر کنیم

توجه به ظرفیت‌های فرهنگی استان زنجان

در ادامه این دیدار امراله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به وضعیت سالن نمایش‌ها و فرهنگسرا‌های استان زنجان اشاره کرد و ضمن قدردانی از اقدام جهادی و حضور میدانی رئیس سازمان سینمایی در استان‌ها گفت: فرهنگسرا‌های استان با کمبود‌هایی مواجه است که با اختصاص اعتبار مشکلات زیرساختی آن قابل حل است.

حسنی ضمن درخواست رسیدگی به سالن‌های نمایش این استان افزود: استان زنجان دارای ۲ سینما با ۵۵۰ صندلی در مرکز زنجان است. سینما روشای زنجان در یک مجتمع تجاری با مدیریت بخش خصوصی فعالیت می‌کند و سینمای بهمن با دو پرده اکران دارد. یک سالن سینما هم درمجتمع تجاری ارغوان شهرستان ابهر در دست ساخت است و در مجتمع آنا نیز یک مجتمع با سه سالن سینما در دست ساخت است.

سینمای استان‌ها، با برنامه‌ توسعه فرهنگی احیا می‌شود

وی با اشاره به دریافت مجوز سه سینمای سیار عنوان کرد: در مناسبت‌های مختلف با استفاده از این ظرفیت فیلم‌های مختلف اکران می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با تاکید بر وضعیت فرهنگسرا‌های استان و کمبود‌های موجود در این مراکز ادامه داد: در خدابنده فرهنگسرایی با ۷۰۰ صندلی وجود دارد که یکی از فرهنگسرا‌های بزرگ استان محسوب می‌شود که نیازمند تجهیزات ووسایل به روز است.

وی با یادآوری اینکه فرهنگسرای خرمدره نیز با مشکل نور مواجه است، تصریح کرد: فرهنگسرای شهید بهشتی آببر نیز که پس از زلزله طارم ساخته شده مشکل سرمایش و گرمایش دارد و نیازمند بازسازی تجهیزات مربوط به صدا، تصویر و نور است. فرهنگسرای الغدیر ماه نشان نیز با وجود داشتن ۱۰۰ صندلی از مرکز استان دور است و با حداقل امکانات فعالیت می‌کند. سالن فرهنگسرای شهرستان ایجرود هم که جزء ۲۳ شهرستان محروم استان است، نیازمند صندلی و اعتبار برای نوسازی است.

حسنی درادامه به ظرفیت هنرمندان استان زنجان و موفقیت برخی از آنان در عرصه کشوری اشاره کرد و افزود: هنرمندان حوزه سینمای زنجان نیز آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه به ظرفیتی که در استان زنجان وجود دارد با حمایت وزارت متبوع پتانسیل‌ها و بضاعت‌های این استان مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این دیدار تعدادی از سینماگران ضمن قدردانی از اقدام مدیران سازمان سینمایی نسبت به بازدید و پیگیری مشکلات استان‌ها، دغدغه‌های خود در سینما را مطرح کردند.

ساسان قجر از هنرمندان سینما و تئاتر این خصوص گفت: خوشحالم که شما را می‌بینیم تقاضا دارم سه سهمیه فیلم استانی را به ما اختصاص دهید که حوزه آئینی (ارمغان خانه)، دفاع مقدس و کودک را شامل می‌شود. نواقص تجربی با مشاوره‌های هنرمندان حل می‌شود چرا ما پتانسیل‌های خوبی برای تجهیز استودیو داریم، اما نیاز به حمایت شما داریم.

وی افزود: بیمه فیلمسازان استانی از دیگر مشکلات ما است که امیدوارم با کمک و نظر مدیران حل شود.

کرمانی مدیرمسئول تنها آموزشگاه سینمایی مستقل در زنجان نیز ادامه داد: فارغ التحصیلان با مشکل تولید فیلم‌در استان‌ها مواجه و با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی عنوان کرد: امیدوارم سه سهمیه فیلم سینمایی برای استان‌ها پیش بینی شود و در حوزه فیلمسازی بودجه ویژه‌ای به هنرمندان استانی تعلق گیرد.

سینمای استان‌ها، با برنامه‌ توسعه فرهنگی احیا می‌شود
وی به نیاز به هم‌افزایی ادارات مرتبط در راستای اهداف مشترک تاکید کرد و اظهار داشت: ما در خواست داریم به تولیدات استانی حاضر در جشنواره‌های کشور، نگاهی عادلانه و حمایتگرانه شود.

صادقی رئیس اداره شهرستان ابهر، با اشاره به مشکلات شهرستان‌های تابعه افزود: استقرار دفتر سینمای جوان از مطالبه‌های این شهرستان هاست. همچنین وجود پیشکسوتان در شهرستان‌ها می‌طلبد تا با گسترش فضا‌های آموزشی زمینه انتقال تجربه فراهم شود.

در این سفر، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و محمدرضا سوقندی مدیرکل امور حقوقی و استان‌های سازمان، رئیس سازمان سینمایی کشور را همراهی کردند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها