آلبوم «نواحی اشک۲» رونمایی شد؛

سمیعی: هنر ایرانی به آیین‌های مذهبی وابسته است/ مهربانی: ورود موسیقی پاپ به مداحی خوشایند نیست

معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تاکید براینکه هنر ایرانی به آیین‌های مذهبی وابسته است، گفت: فاصله‌ گرفتن از نگاه هنرمندانه در نوا‌های عاشورایی معضلی است که ما به‌دنبال جبران آن بودیم.
کد خبر: ۵۴۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴ - 13September 2022

سمیعی: هنر ایرانی به آیین‌های مذهبی وابسته است/ مهربانی: ورود موسیقی پاپ به مداحی خوشایند نیستبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از آلبوم‌ موسیقی «نواحی اشک۲» با حضور «امیرحسین سمیعی» معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

سمیعی: وابستگی هنر ایرانی به آیین‌های مذهبی

در ابتدا، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تاکید براینکه با لطف امام حسین (ع) سفره نواحی اشک رنگ و بوی ویژه‌ای گرفت و برجسته‌تر شده است، اظهار داشت: نواحی اشک ۲ امسال برجسته منتشر شد و آلبومی که رونمایی می‌شود بخشی از پروژه اشک است.

سمیعی از برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی و هنری در زمینه نوا‌های عاشورایی خبر داد و تاکید کرد: فاصله‌گرفتن از نگاه هنرمندانه در نوا‌های عاشورایی معضلی است که ما به‌دنبال جبران آن بودیم.

معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران پژوهش را بنیان این فعالیت دانست و تاکید کرد: هنر‌های ایرانی از تعظیم و تعزیه خالی نیست لذا در موسیقی یک حرف مشترک آیین‌ها به شدت به هنر وابسته‌اند و این یک وابستگی دوطرفه است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مداحان تاریخ هر زمان بهترین خواننده‌های زمانشان بوده‌اند، افزود: پروژه‌هایی که در سازمان فرهنگی شهرداری تهران در اتاق فکری تدوین و شروع شد بخاطر این بود که حس کردیم عنصر هنر در موضوع عاشورایی بخاطر سهل‌انگاری تحت تاثیرضد فرهنگ‌ها قرار است.

مهربانی: ورود موسیقی پاپ به مداحی خوشایند نیست

در ادامه، آرمان مهربانی تنظیم کننده این آلبوم در توضیح «نواحی اشک۲» با بیان اینکه قطعاتِ در این کار تاریخی است که توسط مردم نسل به نسل منتقل شده و دلیل ارزشمند بودن آن‌ها همین است که تاریخچه‌ای از هنر را به همراه دارند، اظهار داشت: مهم‌ترین چالشی که همراه من بود، این بود که تصمیم گرفتم از بستر مولودی‌های برای هنرنمایی خودم استفاده نکنم، چون ملودی‌ها صدمه می‌دیدند پس سعی کردم توجه مخاطب را به شعر و ملودی جلب کنم.

وی استقبال از البوم «نواحی اشک۱» را علت تولید «نواحی اشک۲» و درباره علت تولید کار هنری با کیفیت، گفت: در کنار تمام اتفاقات تیم تولید کننده و سفارش دهنده می‌تواند در تولید کیفیت اثر مهم باشد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: آن‌چیزی که دغدغه من بود و مایه‌ی رنجش است شرایطی بود که ملودی‌ها نوحه‌ها را به سمت موسیقی پاپ می‌برد که اتفاق خوشایندی نیست و در شان عاشورا نیست و باید به اصل خودمان برگردیم و ملودی‌هایی که طی صد‌ها سال در فرهنگ‌مان وجود داشته را بازآفرینی کنیم.

«نواحی اشک۲» ترکیب سنت و آیین است

در ادامه، سیدمحسن حسینی خواننده قطعاتی از این البوم در سخنان کوتاهی با تاکید براینکه اگر درکار تیمی اعتماد وجود داشته باشد موفقیت حاصل می‌شود، افزود: در آلبوم «نواحی اشک۲» ثابت شد کار تیمی جواب می‌دهد.

وی به ریتم «نواحی اشک۲» اشاره کرد و با تاکید براینکه این البوم ترکیبی از سنت و آیین‌های قدیمی و نوحه‌هایی است که در جان و پوست‌مان قرار دارد، ادامه دارد: مجموعه‌ای از مدیران و عوامل هنری که نسبت به موسیقی شناخت دارند، این آلبوم را رقم زد.

مهدی محمدی دیگر خواننده آلبوم «نواحی اشک۲» از مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر کرد و سپس بخشی از این آلبوم را به‌صورت زنده اجرا کرد.

رضوانی پژوهشگر این آلبوم در بخش دیگر این مراسم به پژوهش‌های صورت گرفته اشاره کرد و با تاکید براینکه بالغ بر ۵ هزار نوحه ضبط کردم که آهنگ‌های داشت که متفاوت بود، افزود: فرهنگ و موسیقی ایران به‌قدری غنا دارد که مدایح سنتی و موسیقی سنتی آن می‌توانند مورد بهره‌برداری هییات باشد.

وی با تاکید براینکه پژوهش و ضبط مداح‌ها سنتی باید مجدد شکل بگیرد، افزود: مدیریتی که درکی برای حفظ نغمه‌های ایرانی داشته باشد وجود ندارد درحالی که می‌توانیم بزرگ‌ترین دانش‌نامه موسیقی دنیا را داشته باشیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها