اقتدار میدان-۱۴/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نیرو‌های دفاع ملی سوریه؛ دست برتر مردم سوریه در شکست تروریست‌های تکفیری

نیرو‌های دفاع ملی سوریه به عربی (قوات الدفاع الوطنی) معروف به بسیج سوریه با هدف اولیه مبارزه با گروه تروریستی تکفیری داعش و سایر گروه‌های تروریستی فعال در کشور سوریه تشکیل و سازماندهی شد.
کد خبر: ۵۴۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۵ - 14September 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: نیرو‌های دفاع ملی سوریه به عربی (قوات الدفاع الوطنی) به بسیج سوریه معروف است. این گروه شاخه‌ای از نیرو‌های مسله سوریه است که از بخش مهمی از نیرو‌های داوطلب مردمی پس از تابستان سال ۱۳۹۱ برابر با سال ۲۰۱۲ میلادی تشکیل شده است.

نیرو‌های دفاع ملی سوریه به عربی (قوات الدفاع الوطنی) با هدف اولیه مبارزه با گروه تروریستی تکفیری داعش و سایر گروه‌های تروریستی فعال در کشور سوریه تشکیل و سازماندهی شد. این گروه که برخی از تحلیل‌گران معتقد هستند از نیرو‌های بسیج ایران الگوبرداری شده نقش بسیار مهم و موثری در مبارزه با تروریست‌های حاضر در سوریه داشته است.

نیرو‌های دفاع ملی سوریه؛ دست برتر مردم سوریه در شکست داعش

شکل‌گیری و سازماندهی

با توجه به اینکه در ابتدای آغاز فتنه دشمنان در سوریه و هرج و مرجی که در فضای آن حاکم بود امکان استفاده و به کارگیری نیرو‌های ارتش مسیر نبود و از طرفی هم به دلیل اینکه گروه‌های مسلح مخالف دولت بشار اسد در شهر‌ها و نقاط مختلف سوریه پراکنده شده بودند وجود یک سازمان سریع و با سرعت عمل بالا بسیار لازم و ضروری بود.

با توجه به این شرایط، بر اساس نظر کارشناسان نظامی سوری و ایرانی بهترین راهکار برای پر کردن خلاء حضور نیرو‌های مبارزه کننده با گروه‌های تروریستی تکفیری ایجاد و تشکیل گروه‌های بسیج مردمی بود. در حقیقت از این مقطع بود که زمینه‌های تشکیل نیرو‌های دفاع ملی سوریه به عربی (قوات الدفاع الوطنی) فراهم شد.

نیرو‌های دفاع ملی سوریه؛ دست برتر مردم سوریه در شکست داعش

بنیانگذار و فرماندهان

نیرو‌های دفاع ملی سوریه (قوات الدفاع الوطنی) با مشاوره و کمک مشاوران نظامی ایران ازجمله سردار شهید حسین همدانی به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان و سرداران نظامی کشور و با الگوبرداری از سازمان بسیج در داخل کشور پایه گذاری شده و فعالیت‌های خود را به صورت عملی آغاز کرد.

انگیزه‌ها و علل حضور مردم

بسیاری از مردم سوریه که به نیرو‌های دفاع ملی سوریه (قوات الدفاع الوطنی) پیوستند ازجمله افرادی بودند که اعضای خانواده آن‌ها توسط گروه‌های تروریستی همچون داعش کشته شده بودند. این گروه از افراد به منظور دفاع و حفاظت از سرزمین خودشان در برابر گروه‌های تروریستی تکفیری به نیرو‌های دفاع ملی سوریه پیوستند.

نیرو‌های دفاع ملی سوریه؛ دست برتر مردم سوریه در شکست داعش

تاثیر در تحولات سوریه

نخستین یگان‌های نیرو‌های دفاع ملی سوریه (قوات الدفاع الوطنی) به همراه ارتش این کشور اولین عملیات خود را در استان «داریا» انجام دادند. عملکرد این گروه در نخستین عملیات خود بسیار موثر و قابل توجه بود به صورتی که با موفقیت توانستند این منطقه را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند. بر این اساس دولت سوریه اقدامات بیشتری را برای استفاده و گسترش این نیروی بسیج مردمی به کار گرفت.

استعداد نیرو‌ها

پس از عملکرد مفید و موثر نیرو‌های دفاع ملی سوریه (قوات الدفاع الوطنی) در پاکسازی «داریا» از وجود تروریست‌ها و بالطبع حمایت و پشتیبانی دولت سوریه از آن‌ها شاهد افزایش نفرات و تعداد این نیرو‌ها تا ۱۰۰ هزار نفر بودیم.

نیرو‌های دفاع ملی سوریه؛ دست برتر مردم سوریه در شکست داعش

نقش و کارکرد مثبت

در شرایطی که متاسفانه ارتش سوریه بخشی از ظرفیت خود را به دلیل درگیری همزمان در چندین میدان نبرد با تروریست‌ها از دست داده بود الحاق نیرو‌های دفاع ملی سوریه (قوات الدفاع الوطنی) به آن‌ها خون تازه‌ای را در رگ‌های آن‌ها تزریق کرد و قدرت و توان ارتش سوریه در راه مبارزه با ترویست‌های داعشی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد.

نیرو‌های تشکیل دهنده

نیرو‌های تشکیل دهنده دفاع ملی سوریه (قوات الدفاع الوطنی) با توجه به تنوع قومی و نژادی گسترده این کشور از گروه‌های مردمی شیعه، سنی، علوی و مسیحی تشکیل شده است. بر این اساس با توجه به تنوع بسیار بالا و کم نظیر نیرو‌های دفاعی شاهد این مهم بودیم که اقشار مختلف مردم سوریه در کنار ارتش این کشور با تروریست‌های تکفیری داعشی به مبارزه پرداخته و پروز‌های ارزشمندی را نیز در این مسیر کسب کردند.

نیرو‌های دفاع ملی سوریه؛ دست برتر مردم سوریه در شکست داعش

در پایان باید گفت نیرو‌های دفاع وطنی سوریه با سازماندهی و گذراندن دوره‌های آموزشی نحوه دفاع از کشور خود و مقابله با تروریست‌های تکفیری را فرا گرفتند. این بسیج مردمی در کنار ارتش سوریه و مدافعان حرم از کشور‌های مختلف بخشی از جبهه مقاومت اسلامی در سوریه را تشکیل دادند که روحیه مقاومت و ایثار مهمترین ویژگی این گروه مقاومت است و در مسیر آبادانی سوریه و یاری آوارگان و پناهجویان مردم خود سعی و تلاش فراوانی انجام دادند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها