یادداشت/ فرمانده انتظامی کرمانشاه

امنیت و پیاده روی اربعین حسینی

برقراری نظم و امنیت ماموریت عظیم اربعین نشان از توانایی، اقتدار، هوشمندی، خادمی و امین بودن فرماندهی انتظامی پر تلاش و مجاهد فی سبیل الله در انجام وظایف دارد.
کد خبر: ۵۴۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۳ - 14September 2022

امنیت و پیاده روی اربعین حسینیگروه‌ اجتماعی دفاع‌پرس - سردار علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه؛ فعالیت‌های عادی در فضای اجتماعی گاه جلوه‌هایی نمادین و تفسیرپذیر پیدا می‌کند که درک آنها لزوم ورود هوشیارانه به فرهنگ‌ها را می‌طلبد، رویداد عظیم اربعین در سال‌های اخیر با توجه به شرایط بین المللی رنگ و بوی ویژه‌ای گرفته به شکلی که به روایتی به یک فرارویداد بی مثال تبدیل شده است.

پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا در سال‌های اخیر به فرهنگی جدانشدنی از سلوک شیعیان و آزادگان جهان تبدیل شده به گونه ای که هر ساله سیل جمعیت عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از پیر و جوان و زن و مرد به سوی حرم سید و سالار شهیدان سرازیر شده و هر سال بر تعداد این جمعیت مشتاق افزوده می‌شود.

مردم متدین و خداجوی کشورمان نیز هر ساله با شور و شوق فراوان پای در مسیر عاشقی گذاشته و لبیک گویان از نجف تا کربلا طی طریق می کنند؛ حضور گسترده‌ و بی ‌نظیر نسل جوان در این مراسم، بیانگر آن است که برخلاف القای رسانه‌های غربی، نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی نیز همچنان در مسیر دین و معنویت در حال حرکت‌ هستند، آن هم درست در زمانه‌ای که با انواع و اقسام تبلیغات رسانه‌ای با هدف دوری از معنویت مواجهند.

تحمل سختی و سعی در فائق آمدن بر مشکلات این مراسم، حاکی از آن است که نسل جوان جامعه‌ ایران، برای امتداد فرهنگ دینی و انقلابی، عزم خود را جزم کرده است؛ به‌همین دلیل، پیاده‌روی اربعین را می‌توان یکی از جلوه‌های بروز «عزم ملی» دانست.

کنگره عظیم اربعین حسینی هر ساله پیام های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زیادی از طرف امت مسلمان به دشمنان ارسال می کند. پیام هایی همچون وحدت، پایبندی به اعتقادات، برادری ملل مسلمان و از همه مهمتر تداوم خط سرخ عاشورا و شهادت در راه ارزش ها را به رخ استکبار جهانی می کشد. حضور میلیونی مسلمانان دراین مراسم شکست بزرگی برای دشمنان اسلام و در راس آنها آمریکاست.

این حماسه بزرگ به عنوان بزرگترین و باشکوه ترین همایش و راهپیمایی جهان با حضور میلیون ها زائر مسلمان از کشورهای مختلف با وجود تهدیدات امنیتی و اقدامات توطئه گران برای برهم زدن این همایش جهانی در سایه تلاش ده ها هزار نیروی امنیتی و انتظامی در عراق و ایران به بهترین شکل ممکن و در امنیت کامل درحال برگزاریست.

حال با توجه به موارد بیان شده و اهمیت این حرکت بزرگ خصوصا در سال های اخیر وجود یک مسئله برای برگزاری هرچه با شکوه تر راهپیمایی اربعین ضروری است؛ وجود امنیت، از اساسی ترین نیازهای برگزاری اجتماعات با جمعیت بی شمار است.

به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرهنگ عاشورایی؛ امسال هم شاهد حضور میلیونی مردم و زائران اربعین و هم شاهد نظم بیشتر و تامین امنیت زائران، استقرار دائم موکب ها و همچنین بسترسازی های مناسب که نسبت به سال های گذشته با برنامه ریزی های بهتری همراه است، بوده ایم.

تامین امنیت زائران اربعین حسینی یکی از ماموریت های مهم پلیس

برای تامین امنیت عشاق حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، دستگاه ها و سازمان های مختلفی پای کار بوده و هر یک وظایف خود را با جدیت دنبال می کنند اما در این بین نیروی انتظامی نقش مهم و بسزایی را برعهده دارد.

در واقع تصور این حجم انبوه زوار اربعین بدون حضور فعال پلیس از ابتدا تا انتهای حرکت، غیر ممکن به نظر می رسد، به همین منظور تدابیر خاص امنیتی، انتظامی و ترافیکی برای امنیت زائران و تسهیل در روند آمد و شد آن ها در نظر گرفته شده است.

خوشبختانه انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرمایشات مقام عظمای ولایت "رکن اصلی تامین امنیت" با تجارب ارزشمند سال های گذشته و تدابیر و برنامه‌ریزی‌های به موقع میدانی و تعامل و هماهنگی دیگر دستگاه‌ های خدمات‌رسان، عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشته است.

فراجا در سال های اخیر با تشکیل قرارگاه اربعین و پیش بینی برنامه های هدفمند سعی در رفع مشکلات موجود و تسهیل امور زائران این سفر مقدس را داشته و در همین راستا در طول سال جلسات متعددی با دستگاه های مختلف برگزار کرده و تجربیات خود را در اختیار آنان قرار می دهد.

به گفته فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، بیش از 30هزار نیروی پلیس مسئولیت برقراری امنیت زائران و برگزاری مراسم اربعین را امسال بر عهده داشتند و ان شاءالله از این ماموریت بزرگ، سربلند بیرون می آیند.

برقراری نظم و امنیت ماموریت عظیم اربعین نشان از توانایی، اقتدار، هوشمندی، خادمی و امین بودن این نیروی پر تلاش و مجاهد فی سبیل الله در انجام وظایف دارد که این مهم درسال جاری با اجرا و پیگیری سایر ماموریت های ذاتی پلیس به ویژه هفته شکوهمند ناجا مقارن شده است.

از ابتدای ماموریت اربعین، پلیس یکی از دستگاه هایی بود که 24 ساعته و شبانه روز پای کار بوده است. همراهی پلیس با زائران نتیجه اش این شد که آنها در امنیت و آسایش کامل و بدون هیچ گونه دغدغه امنیتی سفر معنوی اربعین را به جا آوردند؛ پلیس هرچه داشت در طبق اخلاص گذاشت، از نیروی انسانی،خودرو، امکانات و تجهیزات ارتباطی، ابزارهای های هوشمندروز، خدمات رسانی به بیماران و......

پلیس همواره وظایف خود را در مواقع حساس به خوبی انجام داده است، اربعین از جمله ماموریت هایی است که اگر پلیس در آن دخالت نکند نواقص بسیاری در انجام و فرجام آن پدید خواهد آمد.

پیشگیری از وقوع هر گونه مشکلی در حرکت چند میلیون نفر عاشق از جای جای ایران اسلامی به سمت مرزهای غربی کشور، نیازمند برنامه ریزی و تامین زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری متعددی است که هوشمندی و تلاش شبانه روزی را می طلبد.

خدمت رسانی پلیس در ایام اربعین تنها به مرزهای غربی وجنوبی محدود نشده و خدمت رسانی به زائران از هفته ها قبل در همه استان ها در حال انجام است.

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی در سراسر کشور خدمات مهمی همچون ارائه گذرنامه، مقابله با باندهای جعل مدارک عبور و مرور و جلوگیری از سوء استفاده های اینترنتی از مناسبت هایی همچون اربعین را بر عهده داشته است.

پلیس همچون همیشه، وظیفه مهم تامین امنیت و تسهیل رفت و آمد زوار را بر عهده دارد و علاوه بر این، کنترل مرزها و بهبود خدمات رسانی به زائران، رفت و آمد در مرزها و جلوگیری از وقوع هر گونه مشکل امنیتی در داخل خاک ایران از سوی نیروی انتظامی صورت می گیرد که کاری بس بزرگ و پیچیده است.

در واقع پلیس، خدمت بی منت و صادقانه به زوار امام حسین(ع) را افتخاری بزرگ برای خود دانسته و با گسیل نیرو و تجهیزات از نقاط مختلف میهن اسلامی به سمت مرزهای غربی با روحیه ای جهادی، خستگی ناپذیر و همچنین شور و شوقی مضاعف برای خادمی عاشقان حضرت سیدالشهداء (ع) تلاش می کند.

امروز آرامش و امنیتی که در طول مسیر پیاده روی کاروان های حسینی و نقطه صفر مرزی احساس می شد بی نظیر بود، به برکت خون شهدای کربلا و با عنایاتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد ان شاءالله این امنیت همیشه برقرار و زائران با ضریب امنیتی بالا راهی سرزمین کربلا شوند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار