دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

درخشش جلوه‌های حسینی در «دفاع مقدس» / ترویج «فرهنگ عاشورا» نقشه راه عبور از بحران‌هاست

از نمود‌ها و جلوه‌های عاشورا در فرهنگ دفاع مقدس، نام گذاری لشکرها، گردان‌ها، گروهان‌ها، پادگان‌ها، قرارگاه‌ها و حتی سنگر‌های رزمندگان، به نام‌های آشنای کربلا، یاران و مظاهر فرهنگی عاشورا است.
کد خبر: ۵۴۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸ - 15September 2022

درخشش جلوه‌های حسینی در دوران «دفاع مقدس» / ترویج «فرهنگ عاشورا» نقشه راه عبور از بحران‌هابه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دفاع مقدس یکی از وقایع مهم تاریخ انقلاب اسلامی است؛ دستاورد‌های حاصل از این دوران بی‌شمار است و در سایه همین دستاوردهاست که امروزه در آرامش و امنیت زندگی می‌کنیم و بر اساس همین دستاورد‌ها ایران اسلامی را بر قله افتخار قرار گرفته است.

یکی از دستاورد‌های مهم دوران دفاع مقدس حسینی زیستن است. شهدا و رزمندگان دفاع مقدس به ما آموختند که تنها راه، برای رسیدن به کمال پیمودن مسیرِ امام حسین (ع) است که امروزه نیز مسیر نجف به کربلا نمادی از همان مسیر است که آزادی‌خواهان جهان قدم در این مسیر گذاشته و با رسم و رسوم حسینی آشنا می‌شوند. فرهنگ عاشورایی که جزء جدا نشدنی اعتقاد شیعه است، از همان روز‌های آغازین دفاع، بر جبهه‌ها خود را نمایان کرد. چنان که نام‌گذاری بیشتر عملیات‌ها، لشکرها، تیپ‌ها و موقعیت‌ها در دفاع مقدس، برگرفته از فرهنگ عاشورا بود.

هر ساله با رسیدن موسم محرم و صفر سنگر‌ها سیاه‌پوش می‌شدند و با پرچم‌های یا حسین (ع) و ابوالفضل (ع) مزین می‌شد؛ رزمندگان هرگاه از عملیات‌ها فارغ می‌شدند و وقتی به دست می‌آوردند مراسم سخنرانی و سینه‌زنی اجرا می‌کردند و همیشه در بین رزمنده‌ها، مداح و سخنران وجود داشت.

یکی دیگر از تأثیرات مهم دهه محرم و برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) بر روحیه رزمندگان بعد حماسی قیام امام حسین (ع) بود و رزمندگان نیز با الگوبرداری از رشادت‌های عاشوراییان توانستند در مقابل دشمن مقاومت کنند. عاشورا، فرهنگ معنوی رزمندگان بود، زیارت عاشورا و دعای عهد جزء جدا نشدنی از روال شروع عملیات‌ها شده بود و رمز عملیات‌ها هم اگر از محرم صفر برگرفته می‌شد و یا گویای این فرهنگ بود.

رزمنده‌های گردان‌های حضرت معصومه (س)، حضرت رسول (ص)، سیدالشهدا (ع) و امام سجاد (ع) در ایام ماه محرم و صفر قبل از نماز مغرب و عشا به صورت دسته عزاداری برای برپایی نماز حرکت می‌کردند. گاهی که شرایط اجازه می‌داد گردان‌ها در میدان صبحگاه با پرچم و علم‌هایی که از قبل مهیا کرده بودند، همانند دسته‌ها و هیئت‌های شهری کاروان به راه می‌انداختند و برادرانی که طبق عرف معمول و همه ساله نذری داشتند، نذری خود را در نهار روز عاشورا با نهار رزمندگان ادغام می‌کردند.

از نمود‌ها و جلوه‌های عاشورا در فرهنگ دفاع مقدس، نام گذاری لشکرها، گردان‌ها، گروهان‌ها، پادگان‌ها، قرارگاه‌ها و حتی سنگر‌های رزمندگان، به نام‌های آشنای کربلا، یاران و مظاهر فرهنگی عاشورا است.

اربعین و عاشورا بیشترین تاثیر را بر فرهنگ انقلاب اسلامی ایران داشته اند. در فرهنگ عاشورا حرف اول را «شهادت طلبی» می‌زند و انقلاب ما ادامه انقلاب امام حسین (ع) در عاشوراست. امام حسین (ع)، سیدالشهداء هستند و عاشورائیان کسانی بودند که حاضر شدند در راه خدا جانشان را برای حفظ ارزش‌ها تقدیم کنند بنابراین دفاع مقدس نیز برگرفته از فرهنگ شهادت طلبی عاشوراست.

اربعین یادآور بزرگداشت حضرت اباعبدالله (ع) است و انسجام، وحدت و هماهنگی که در ایام اربعین میان تمام علاقه‌مندان دیده می‌شود، از فرهنگ شهادت سرچشمه می‌گیرد. همچنین حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت علی اکبر (ع) الگو‌های جوانان ما در جبهه و جنگ بودند و با این ارزش‌های دینی جوانان توانستند جنگ تحمیلی را اداره کنند.

پیام امر به معروف و نهی از منکر امام حسین (ع) در روزگار مدرن امروزی باید حضوری آشکار داشته باشد. نهضت حسینی (ع) در مقام عالی‌ترین عامل احیای اسلام راستین و کوبنده تحریف، همواره مورد بغض دشمنان بوده است. چنان که در رهنمود‌های روشنگر رهبر فرزانه انقلاب نیز بسیار شنیده ایم، مسجد، پایگاه اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه‌ریزی و حرکت اجتماعی و فرهنگی است.

اربعین، فرصت بی‌نظیری برای تربیت جوانان است که در اختیار قرار داده شده است. نهضت حسینی (ع)، برای انسان و جهان، سراسر مشق است. او آموزگار عزت، میدان دارِ مبارزه با فساد و احیاگر روح شهادت طلبی و زداینده غبار تحریف و بدعت از چهره دین است؛ لذا باید از این فرصت و نعمت الهی برای ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه بیش از پیش استفاده شود همانطور که در جنگ تحمیلی جوانان این مرز و بوم با تکیه بر فرهنگ عاشورایی توانستند بر دشمن پیروز شوند می‌شود با الگو گرفتن از فرهنگ عاشورا در تمام کار‌ها جهادی عمل کرد و موفق شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار