دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سبک رزمندگان اسلام در عرض ارادت به سیدالشهدا علیه‌السلام+ فیلم

ماه محرم در جبهه رنگ و بوی خاص خود را داشت و هر یگان در مقر خود مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کردند.
کد خبر: ۵۴۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۱ - 19September 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همزمان با گرفتن رنگ و بوی عزا در کل کشور روز‌های محرم در دوران دفاع مقدس و در جبهه‌های جنگ غرق در ماتم و عزاداری اباعبدالله می‌شد. محرم اوج دلدادگی رزمنده‌ها به خدا بود. با اینکه ذکر یا حسین از لب، و فکر کربلا از ذهن رزمنده‌ها جدا نمی‌شد، اما محرم بهانه‌ای بود برای یادآوری بیشتر قیام عاشورا. رزمنده‌ها در حسینیه‌ها و گاه در سنگر‌ها و مقر‌ها از هر فرصتی برای برپا داشتن عزاداری استفاده می‌کردند.

سبک رزمندگان اسلام در عرض ارادت به سیدالشهدا (ع) + فیلم

فضای مقر‌ها رنگ عزا به خود می‌گرفت. نیرو‌های تبلیغات تمام سعی خود را برای فضاسازی‌های محرمی با نوشتن پلاکارد‌ها و پرچم‌های مشکی به کار می‌گرفتند. شعار‌ها و نوا‌های دسته جمعی صبحگاه متناسب با حال و هوای محرم گفته می‌شد، برای بسیاری از رزمنده‌ها محرم‌های جبهه منحصر به فردترین محرم‌ها در تمام عمرشان محسوب می‌شود.

آرزو‌ها برای شهادت در این ماه رنگ و بویی دیگر می‌گرفت، و گویی مشتاقان شهادت در این ایام مشتاقانه‌تر آغوش خود را برای شهادت باز می‌کردند. هرکسی دوست داشت تا شهادت در این ماه نصیبش شود، آرزویی که برای برخی به وقوع می‌پیوست و آنان را همراه با اصحاب امام حسین (ع) بر سر یک سفره می‌نشاند.

هر یک از لشکر‌ها و یگان‌های رزمی در محل مقر‌های خود برنامه‌های ویژه‌ای در این ماه برگزار می‌کردند.

در فیلم پیش رو که زمان ضبط آن به طور دقیق مشخص نیست، عزاداری رزمندگان در جبهه‌ها، در سه بخش به تصویر کشیده شده است. اولین بخش، مربوط به عزاداری نیرو‌های لشکر علی‌ابن‌ابی‌طالب در شب عاشورا است. بخش دوم، عزاداری رزمندگان تیپ قمر‌بنی‌هاشم در روز عاشورا است و سومین بخش مربوط به برگزاری مراسم شام غریبان در حضور خلبانان هوانیروز مستقر در جبهه‌های جنوب است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها