حضور حداکثری، اقتدار ملی/

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین: فلسفه جهاد تبیین، همان فلسفه عاشوراست

حجت الاسلام مجیدی گفت: فلسفه جهاد تبیین، همان فلسفه عاشوراست و فلسفه عاشورا احیای امر دین هستند.
کد خبر: ۵۴۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳ - 15September 2022

به گزارش  دفاع‌پرس از قزوین، «سید مصطفی مجیدی» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، صبح امروز (پنجشنبه) در ارتباط مستقیم با خبرنگاران استان قزوین از شهر نجف با اشاره به اهمیت اربعین، بعنوان بزرگترین اجتماع فرهنگی جهان اظهار داشت: در این خصوص سه نگاه متفاوت وجود دارد. برخی زیارت جابربن انصاری و عطیه عوفی در اولین اربعین سیدالشهدا را دلیل اهمیت این اجتماع عظیم می دانند.

وی گفت: برخی بازگشت سرهای مطهر شهدای کربلا به پیکرهای مطهر در اربعین اول را دلیل اهمیت اربعین می دانند. اما نکته ای که برخی علما و بزرگان مطرح می کنند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز این نگاه را ترویج کردند این است که اربعین اول زمانی بود که حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) در بازگشت به شام در مدینه، به کربلا بازگشتند و غیر از جابربن عبدالله و عطیه کوفی، زایرین دیگری نیز حضور داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: لذا دلیل اهمیت اربعین این است که حضرت زینب (س) به عنوان پیام رسان عاشورا، نقطه آغاز جهاد تبیین خود را در باب عاشورا و دوران اسارت در کوفه و شام را از کربلا شروع کرد. لذا اهمیت اربعین بر زیارت بزرگانی که در اربعین حضور داشتند و بازگشت سرهای مبارک شهدای کربلا به بدن های مطهر است اما اساسی ترین نکته اهمیت اربعین، آغاز جهاد تبیین حضرت زینب (س) است و اربعین به همین جهت تبیین، ارزشمند است.

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: زیارت سیدالشهدا (ع) در تمام دقایق عالم اهمیت دارد و ارزشمند است، اما باید دید چرا اربعین، آمادگاه و رزمایش گاهی است که همه مردم و آزادگان عالم در این سختی و گرمای طاقت فرسا حاضر هستند و قطعا یکی از مهمترین دلایل این اهمیت این است وقتی اربعین به اهمیت می رسد که نگاه ما به اربعین نگاه زینبی و نگاه جهاد تبیین باشد. فلسفه جهاد تبیین، همان فلسفه عاشوراست و عاشورا و سیدالشهدا و اربعین و کربلا به دنبال فلسفه احیای امر دین هستند که پیامبر (ص) در حجه الوداع به آن تاکید داشتند که همان امر ولایت و امامت بود.

وی با اشاره به رسالت پیامبر در روز حجه الوداع مبنی بر اینکه عدم ابلاغ امامت امیرالمومنین، عدم اتمام رسالت نبی الله بود افزود: بی شک عدم حضور سیدالشهدا در کربلا هم، عدم انجام تکلیف الهی سیدالشهدا یعنی همان احیای امر ولایت و امامت، احیای اسلام بود که اگر این جریان به ظهور نمی رسید، اسلام از بین رفته بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه تصریح کرد: از همین رو آنچه که باید به آن پرداخته شود این است که کسانی که در مسیر پیاده روی اربعین قرار می گیرند، باید بعنوان جهادگران تبیین، امر ولایت و امامت و اسلام را احیا نمایند. منصب امامت و ولایت باید در جامعه منتشر شود و اجتماع برگ اربعین به دلیل احیای امر ولایت و امامت از سوی سیدالشهدا (س) است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: در همان زمان امور دین همچون نماز و روزه و زکات و غیره نیز اجرا می‌رسد اما به دلیل عدم پیوست به امر ولایت، قطعا ارزشی نداشت و امام حسین (ع) با جهاد خود امر ولایت و امامت را احیا کرد لذا مسافرین اربعین باید احیاگر مسیر اربعین با این نگاه باشیم که محرم و صفر مقدمه مکتب جهانی شیعه یعنی ظهور هستند و این رزمایش بزرگ اربعین باید مسیر تربیت ما باشد تا توان و قدرت ایستادگی پای امام معصوم (ع) را داشته باشیم و این تکلیف اربعین همه ماست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار