دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جریان هنری اربعین و ایجاد همبستگی مسلمانان جهان

ایجاد جریان هنری در بستر حرکت عظیم اربعین هر ساله پرشورتر از گذشته با همراهی هنرمندان رشته‌های مختلف روبرو است که زمینه همبستگی مسلمانان جهان را برای آرمان‌های واحد آن‌ها به‌همراه خواهد آورد.
کد خبر: ۵۴۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 18September 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اربعین سال ۱۴۰۱ نیز همانند سال‌های گذشته با شکوه و گسترده با حضور زائران مشتاق زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از کشورهای مختلف از جمله ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، لبنان، سوریه و بسیاری از کشورهای مسلمان و زائرینی از قاره‌ آفریقا و اروپا به میزبانی کشور عراق برگزار شد.

جدای از بحث پذیرای کشور عراق از زائرین که به بهترین شکل ممکن از سوی مردم مهمان نواز این کشور صورت می‌گیرد، موکب‌های مختلفی از سوی کشورهای مختلف به صورت خودجوش به پذیرانی از زائرین و انجام خدمات مختلف می‌پردازند.

موکب‌های فرهنگی از ابتکاراتی است که پس از سال‌ها توسط افراد مختلف برای ایجاد بسترهای فرهنگی و گفت‌وگوی بیشتر میان مسلمانان و تبادل فرهنگ در این بستر مهم و بی‌نظیر جهانی شکل گرفت. ایجاد کارگروه‌ها و کمیته‌های فرهنگی در ستاد اربعین را باید یک اقدام مهم برای این رویداد دانست.

جریان هنری اربعین و ایجاد همبستگی مسلمانان جهان

همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با عنوان «روایت راهیان» طی پنج سال گذشته، همزمان با ایام سوگواری حسینی با اجرای گونه‌های مختلف نمایشی در مسیر پیاده‌روی به سوی کربلا در ایران و عراق توسط هنرمندان فعال در عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار می‌شود.

اجرای نمایش‌های عروسکی برای کودکان به سه زبان

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، بازیگر و کارگردان تئاتر، مسئولیت برگزاری این رویداد هنری-مذهبی را برعهده دارد که درباره این رویداد گفت: ما با توجه به اینکه هیچ کار فرهنگی برای زائرین اربعین صورت نگرفته بود، فرصت را برای اشاعه و معرفی تئاتر مذهبی، آیینی و سنتی ایران با موضوع عاشورا و واقعه کربلا به مردم اقصی نقاط دنیا مغتنم شمردیم و با برنامه‌ریزی طرح «روایت راهیان» طی پنج سال گذشته فعالیت خود را در مسیر پیاده‌روی اربعین آغاز کردیم. تمام تلاش ما این است که در این مسیر اتفاق هنری صورت بگیرد. هیچ هنرمندی در این مسیر دستمزد و پولی دریافت نمی‌کند و تنها به عشق امام حسین و نذر فرهنگی در این همایش حضور پیدا می‌کند. نذر ما نیز نذر فرهنگی است و درواقع با ارائه آثار نمایشی و کار‌های هنری خودمان آن را ادا می‌کنیم و در این رویداد جهانی شرکت می‌کنیم.

وی در تشریح برنامه‌های این کاروان هنری گفت: پرده‌خوانی، نقالی، مقتل‎‌خوانی، تئاتر خیابانی و تعزیه به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی از برنامه‌های این مراسم خواهد بود. امسال برای اولین بار تئاتر عروسکی کودک و نوجوان نیز به شکل کالسکه‌ها و گاری‌های کارناوالی در مسیر پیاده‌روی به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی نمایش‌های عروسکی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای برای کودکان اجرا کردند.

گروه‌های هنری عراقی بخش بین‌الملل «سوگواره زخم عتیق»

یکی دیگر از اتفاقات مهم که توسط مجموعه انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکل گرفته است «سوگواره زخم عتیق» است که یکی از زیر مجموعه‌های هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری سید وحید فخرموسوی است.

دبیر این رویداد نیز درباره فعالیت دبیرخانه آن گفت: بعد از انتشار فراخوان گروه‌های بسیاری برای شركت در اربعین آثار خود را ارائه دادند و در نهایت به ۱۳ گروه نمایش رسیدیم كه برای اجرای كار به عراق اعزام شدند. حاصل اجرای این گروه‌ها، ۱۸ نمایش بود؛ به‌طوری‌كه برخی گروه‌ها ۲ یا ۳ اثر داشتند و دو گروه بین‌المللی هم مربوط به كشور عراق بود.

جریان هنری اربعین و ایجاد همبستگی مسلمانان جهان

دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت از استقبال و تأثیر خوب این اجراها در مسیر پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و ادامه داد: یكی از ویژگی‌های این اجرا‌ها وجود بخش كودک و نوجوان بود كه با استقبال خوبی روبه‌رو شد.در این راستا كارهای عروسكی مختص كودک و نوجوان ترجمه شد و كودكان با زبان‌های مختلف - غالباً عربی - متوجه درون‌مایه این نمایش‌ها می‌شدند و از آن استقبال كردند.

در هر صورت ایجاد جریان هنری در بستر حرکت عظیم اربعین هر ساله پسرشورتر از گذشته با همراهی هنرمندان رشته‌های مختلف روبرو است که زمینه همبستگی مسلمانان جهان را برای آرمان‌های واحد آن‌ها به‌همراه خواهد آورد که باید با اضافه شدن بخش‌های مختلف هنری باید به غنای آن کمک کرد.

اجرای خواننده‌های موسیقی سنتی و شب شعر

اجرای شب شعر اربعین که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شاعران و هنرمندان به همت کمیته فرهنگی ستاد اربعین در کربلای معلی برگزار شد نیز یکی از اتفاقات قابل توجه اربعین امسال بود که با همراهی هنرمندان صورت گرفت.

جریان هنری اربعین و ایجاد همبستگی مسلمانان جهان

در این رویداد برای اولین بار مصطفی راغب از خوانندگان کشورمان قطعاتی را در رثای سید و سالار شهیدان اجرا کرد و شاعرانی چون جواد زمانی، احمد جواد نوآبادی، حسین شمسایی، سید حسین متولیان، مجید تال، عارفه دهقانی و لیلا فخیمی به شعر خوانی پرداختند که مورد تجلیل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان قرار گرفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار